Aufrufe
vor 1 Jahr

ONELIFE #38 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Wereld
  • Auto
  • Shenzhen
  • Mensen
  • Jaar
  • Evoque
  • Waar
  • Stad
  • Nieuwe
  • Rover
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. New perspectives meet old traditions - these contrasts unite in the latest issue of ONELIFE. Together with Landrover we travelled around the globe. From the high-tech city of Shenzhen in China to the carnival subculture in Brazil to Wuppertal. We got to know one of the oldest space travelers, technology visionaries and watch lovers, just as the new Range Rover Evoque. An exciting journey through the world of yesterday, today and tomorrow.

G E B O R E N W I N N A

G E B O R E N W I N N A A R S Bij de Land Rover BORN Awards draait het om ongeëvenaard lifestyledesign. Ook de nieuwste winnaars bieden weer een perfecte combinatie van stijl en functie 70

DESIGN-INNOVATIE Een groots ontwerp doorstaat de tijd en het creëren ervan is beslist geen sinecure. Land Rover is geen vreemde als het aankomt op het ontwikkelen van een ontwerp dat niet alleen doelgericht is, maar ook tot de verbeelding spreekt. Van de Series Land Rovers (en hun directe opvolger, de Defender) tot, meer recent, de Range Rover Evoque. Ook buiten de autowereld springen sommige merken er meer uit dan de rest op het gebied van uniek en iconisch design. Van de Zippo-aansteker tot de Anglepoise-tafellamp, van het Zwitserse zakmes tot de Panton-stoel. Ontwerpen die wereldwijd worden geroemd om zowel hun esthetische schoonheid als doordachte functionaliteit. De erkenning van dergelijke staaltjes van ongeevenaard design was de centrale gedachte achter de 2018 BORN Global Awards. Bij de awards draait het jaarlijks om creativiteit, design en vindingrijkheid in een reeks van lifestylecategorieën. Land Rover is voor het tweede achtereenvolgende jaar medesponsor van het evenement. BORN is opgericht door Jean-Christophe Chopin en bedoeld als een digitaal premium netwerk van creatieve professionals en een B2B-marktplaats voor designgerichte producten. De awards belonen producten én hun makers die inspireren en uitdagen. En de competitie is enorm. Ga maar na, dit jaar waren er 7.000 inschrijvingen uit zes werelddelen. Van 7.000 werd de shortlist teruggebracht tot 48 producten, die Links: de Bromptonvouwfiets is nu ook elektrisch verkrijgbaar. Rechtsboven: Land Rover’s Chief Design Officer Gerry McGovern prijst de winnaars. Rechtsonder: Brompton’s Will Carleysmith en David Rhys met hun award het mochten uitvechten tijdens de awardceremonie in het Londense Designmuseum. In de Mobility Design-categorie was een ander geliefd Brits merk dat met de eer streek: de elektrische versie van de Brompton-vouwfiets. Sinds de introductie van de Brompton-vouwfiets in 1981 is het een designklassieker waarvan de lijnen vrijwel onveranderd zijn gebleven. Het is volkomen normaal om in Londen forenzen hun fiets op te zien vouwen en mee te nemen in de ondergrondse, of om ze bij het station weg te zien fietsen op weg naar hun werk of thuis. De Brompton symboliseert stedelijke vrijheid en maakt de laatste kilometers van het dagelijkse woon-werkverkeer net even gemakkelijker en waarschijnlijk ook sneller. De elektrische variant die vorig jaar werd gelanceerd, speelt in op de bloeiende markt voor elektrische fietsen. De Brompton e-bike heeft een karakteristieke en hoogkwalitatieve vouwoplossing. De lichtgewicht accu is eenvoudig uitneembaar en is gekoppeld aan een compacte 250 Watt-motor in de voorwielnaaf. De prestaties van de e-bike zijn uitstekend en vergen nauwelijks inspanning. Land Rover’s Chief Design Officer en jurylid Gerry McGovern: ”Om de term ’ongeëvenaard’ echt te verdienen heb je inbeeldingsvermogen, intellect, slimheid en meer dan een beetje wijsheid nodig.” Op de volgende pagina’s vindt u een overzicht van de andere winnaars, een prestigieuze collectie van ontwerphelden en toekomstige klassiekers. 71