Aufrufe
vor 1 Jahr

ONELIFE #38 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Wereld
  • Auto
  • Shenzhen
  • Mensen
  • Jaar
  • Evoque
  • Waar
  • Stad
  • Nieuwe
  • Rover
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. New perspectives meet old traditions - these contrasts unite in the latest issue of ONELIFE. Together with Landrover we travelled around the globe. From the high-tech city of Shenzhen in China to the carnival subculture in Brazil to Wuppertal. We got to know one of the oldest space travelers, technology visionaries and watch lovers, just as the new Range Rover Evoque. An exciting journey through the world of yesterday, today and tomorrow.

REIZEN hardwaredesign

REIZEN hardwaredesign de basisdingen die makers nodig hebben om zelf producten te kunnen creëren. “We hebben productiemachines waarmee mensen prototypen van hun ideeën kunnen maken. We staan open voor iedereen, organiseren workshops en seminars. Een maker kan hier een praatje komen maken en ideeën uitwisselen.” Die uitwisseling van ideeën gebeurt in Shenzhen op ieder niveau. We stappen in de voorgekoelde cabine van de Range Rover Sport, die we vlakbij bij een oplaadpunt hadden geparkeerd, en rijden naar Shekou, de oude haven van de stad, waar we Design Society gaan bezoeken. “Design Society is geen letterlijke vertaling”, vertelt adjunct-directeur Rong Zhao. “In het Chinees heten we Design Interconnected. Dit weerspiegelt onze visie dat we een verbinding, een brug willen zijn naar de rest van de wereld, naar de plaatselijke gemeenschap en tussen makers en de industriële ontwerpbedrijven van de stad.” Acht jaar geleden nam China Merchants, een grote onderneming, de met een Pritzker Prize bekroonde Japanse architect Fumihiko Maki in de arm om deze culturele blikvanger in de Shekou-haven te ontwerpen. In december 2017 werd dit bijzonder openbare gebouw voor het publiek geopend. “Shekou is een heel speciale plek”, aldus Rong. “Hier begon men met het openstellen van de maatschappij. Het was de proeftuin van Shenzhen.” China Merchants begon met de aanleg van een haven om verbindingen met de rest van de wereld te leggen. Met Design Society willen ze opnieuw bruggen slaan. “We zien momenteel een transformatie van ‘Made in China’ naar ‘Created in China’”, zegt Rong. “Shenzhen was in 2008 de allereerste Chinese stad die UNESCO City of Design werd. Hier hebben we op voortgebouwd door het eerste Europese museum naar China te halen.” Het resultaat is een samenwerkingsverband met het Londense Victoria and Albert Museum dat leidde tot een permanente V&A-collectie bij Design Society en een uitwisseling van ideeën. DE UITWISSELING VAN IDEEËN GEBEURT IN SHENZHEN OP IEDER NIVEAU EN DE MENGELING VAN KUNST EN INNOVATIE IS OVERAL TERUG TE VINDEN “Het is voor beide partijen een avontuur”, aldus Rong. “Wij hebben hen geïntroduceerd bij designorganisaties, technische bedrijven en scholen in Shenzhen. En zij hebben ons ideeën aan de hand gedaan zoals het maatschappelijke Rapid Response Collecting-project, waarbij gewone mensen voorwerpen doneren die voor hen iets van hun gemeenschap uitdragen. Zo is er een schooluniform uit Shenzhen in de permanente V&A-collectie opgenomen.” Zelfs het gebouw van Design Society is erop gericht om Shenzhenners te engageren. “Alles is open”, vertelt Rong. “De overgang van binnen naar buiten is naadloos. Er zijn trappen van het dak naar de omringende parken. We hebben het land teruggegeven aan de bevolking.” Naast de maatschappelijke is er ook een culturele bijdrage. De meest recente tentoonstelling, Craft: The Reset, was een eerbetoon aan traditioneel Chinese ambachtelijke producten als papier, meubels en keramiek, maar dan relevant gemaakt voor het 21e-eeuwse Chinese stadsleven. “Drukke, moderne plaatsen moeten meer dan ooit hun banden met de oude ambachten aanhalen”, zegt Jovana Bogdanovic van het designtrio PINWU uit Hangzhou, dat een bejubelde papieren stoel voor Hermès in de tentoonstelling heeft staan. “De ambachten zijn een inspiratie voor architectuur, design, lifestyle en de eetcultuur.” Deze mengeling van kunst en innovatie is in de hele stad terug te vinden. In het nabijgelegen Artron Arts Centre is een installatie van de befaamde Chinese vuurkunstenaar Cai Guo-Qiang te zien tegen een achtergrond van ’s werelds grootste boekenwand, een 30 meter hoge en 50 meter lange bibliotheek vol kunstgeschiedenis. Met zijn creatieve visie op technologie, stadscultuur en een duurzame toekomst neemt Shenzhen een belangrijke plek in de wereld in. Welke richting de stad ook ingaat, Shenzhen zal niet stagneren. Beweging betekent vooruitgang en wie met Shenzhense snelheid beweegt, bepaalt het tempo van die vooruitgang. Geheel boven: Rong Zhao van Design Society wil met haar organisatie culturele bruggen slaan naar de rest van de wereld. Rechts: de boekenwand in het Artron Centre 56

RIGHT XXXXXX 57