Aufrufe
vor 4 Jahren

ONELIFE #38 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Wereld
  • Auto
  • Shenzhen
  • Mensen
  • Jaar
  • Evoque
  • Waar
  • Stad
  • Nieuwe
  • Rover
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. New perspectives meet old traditions - these contrasts unite in the latest issue of ONELIFE. Together with Landrover we travelled around the globe. From the high-tech city of Shenzhen in China to the carnival subculture in Brazil to Wuppertal. We got to know one of the oldest space travelers, technology visionaries and watch lovers, just as the new Range Rover Evoque. An exciting journey through the world of yesterday, today and tomorrow.

XXXXXXX LEFT

XXXXXXX LEFT 54

REIZEN Mensen zoals techuitvinder Robin Wu (rechtsboven) en innovatie-lab-oprichter Seth Li (links) zijn stuwende krachten achter de opkomst van Shenzhen als kennishub De buurstad heeft goede ideeën opgeleverd. “Shenzhen heeft veel van Hongkong opgestoken”, aldus Tat. “Hongkong heeft de omringende bergen uitgeroepen tot nationaal park en Shenzhen heeft dat voorbeeld gevolgd. Nu is bijna de helft van de openbare ruimte in Shenzhen groen, wat bijna uniek is in China.” Het groen beperkt zich niet tot het gebergte, dat zich tot in het hart van de stad slingert. Terwijl we de stad dankzij de elektrische aandrijflijn van de Range Rover Sport PHEV in bijna volmaakte stilte doorkruisen, zien we langs alle wegen palmbomen en tropische klimplanten. Beton en glas steken sober af tegen de lommerrijke begroeiing. Er groeien zelfs planten tegen de wolkenkrabbers op. Rijdend door de groene gordel, slaan we af naar parkeerterreinen met EV-oplaadpunten tussen de palmbomen en gazons. En overal is water watervallen, fonteinen of kalme vijvers. “Al deze duurzame ontwikkelingen zijn een eenvoudige keuze tussen iets beters doen of niets doen”, zegt Tat. “De meeste steden zijn gebonden door hun historie, door een overgeërfde infrastructuur. Shenzhen kan zichzelf uit het niets opbouwen, en er is geen dwang van hogerhand. Het gaat erom dat je risico’s durft te nemen, en om hoe je iets uitvoert. Als je dit soort systemen in een kleine stad met 100.000 inwoners test, kom je niet te weten wat de innovatie waard is. Hier voer je innovaties door op een schaal van 13 miljoen inwoners. Dan heeft een nieuwe aanpak meteen een veel grotere aanhang.” Robin Wu weet als geen ander wat innovaties op Shenzhen-schaal betekenen. Deze technische pionier belichaamt het elan van de stad. We spreken hem in zijn kantoor op de 22e verdieping met uitzicht over de golfgreens en glazen torens van Houhai. “Mensen van na 1980 die naar Shenzhen komen, boeken een enkele reis”, zegt Robin. “We gaan er helemaal voor. De meeste succesverhalen in Shenzhen zijn mensen uit de provincie zoals ik.” “DE MEESTE STEDEN ZIJN GEBONDEN DOOR HUN HISTORIE, DOOR EEN OVERGEËRFDE INFRASTRUCTUUR. SHENZHEN KAN ZICHZELF UIT HET NIETS OPBOUWEN, EN ER IS GEEN DWANG VAN HOGERHAND” Robin is geboren in de bergachtige provincie Jiangxi. Tien jaar geleden maakte hij deel uit van een vooruitstrevende groep IT-specialisten die met noviteiten kwam, zoals een dubbele SIM-kaart in smartphones. Vandaag, omgeven door zijn nieuwste prototypes, denkt hij dat Shenzhen zijn explosieve groeiperiode wel heeft gehad. “Het nieuwe tijdperk is er een van innoveren en concurreren in plaats van domweg produceren”, aldus Robin. “We proberen producten te vernieuwen die nog niet op de westerse markt zijn.” Hij houdt zijn laatste uitvinding in zijn hand, een klein apparaatje ter grootte van een bankpas die je aan je smartphone verbindt en hem via een projector of beeldscherm in een laptop verandert. Heel eenvoudig, maar o zo handig. Robins bedrijf MeeGoPad, een dochteronderneming van de traditionele fabrikant Huajian, is een innovatiecel die creatieve risico’s kan nemen. Veel van hun projecten putten kapitaal uit crowdfund-acties. “MeeGoPad is meer een club”, vertelt Robin. “Mensen met verschillende achtergronden komen bij elkaar en delen hun kennis om iets nieuws te creëren. De richting die we met het product uit gaan ligt niet vast; als wij een vraag zien, proberen wij daaraan te voldoen.” Hij kijkt uit over de wolkenkrabbers om ons heen. “Het gaat in Shenzhen niet alleen om geld”, vervolgt hij. “Het gaat om de onderliggende motivatie: hoe maak je het leven van mensen beter, hoe verbeter je de gemeenschap. Er zitten hier in de buurt 300 beursgenoteerde bedrijven, maar ze zien de kleine jongens niet over het hoofd, omdat we allemaal kleine jongens zijn geweest.” Aan de andere kant van de stad zit Shenzhen Open Innovation Lab, een plek waar de kleine jongens de makers van de stad elkaar en industriële ontwerpers kunnen vinden. “We begonnen als FabLab”, vertelt projectcoördinator Seth Li. FabLab, van oorsprong een Amerikaans idee, biedt projectmanagement, webdesign en 55