Aufrufe
vor 4 Jahren

ONELIFE #38 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Wereld
  • Auto
  • Shenzhen
  • Mensen
  • Jaar
  • Evoque
  • Waar
  • Stad
  • Nieuwe
  • Rover
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. New perspectives meet old traditions - these contrasts unite in the latest issue of ONELIFE. Together with Landrover we travelled around the globe. From the high-tech city of Shenzhen in China to the carnival subculture in Brazil to Wuppertal. We got to know one of the oldest space travelers, technology visionaries and watch lovers, just as the new Range Rover Evoque. An exciting journey through the world of yesterday, today and tomorrow.

NIEUWE MODELLEN Het is

NIEUWE MODELLEN Het is nu zo'n normale verschijning in steden van Londen tot Shanghai, dat je bijna zou vergeten wat een revolutionaire auto de Range Rover Evoque werkelijk is. Direct vanaf zijn debuut in 2011 met lijnen die trouw waren gebleven aan het radicale LRX-concept, was de Range Rover Evoque een succes. Het werd al snel duidelijk dat dit nieuwe model een echte gamechanger was, niet alleen voor Land Rover, maar voor de hele industrie. De schitterende balans tussen looks, luxe en compactheid creëerde een nieuw segment van aantrekkelijke stedelijke SUV's voor een geheel nieuw publiek. Tijdloos design is bijna een zeldzaamheid in de autowereld waar modellen vaak al na een paar jaar uit de tijd lijken te zijn. En juist dit aspect zorgde ervoor dat de Evoque sinds 2011 uitgroeide tot een absolute wereldhit waarbij de teller al op bijna 800.000 verkochte exemplaren staat. Hij transformeerde ook Land Rover. Design staat nu centraal bij elk nieuw model dat ontwikkeld wordt, zonder overigens concessies te doen aan de legendarische on- en offroad kwaliteiten van het merk. We overdrijven niet als we zeggen dat de concurrentie er zijn handen vol aan heeft en dat deze nieuwe Range Rover Evoque de SUV-markt naar een geheel nieuw niveau brengt. Het exterieur bouwt voort op de herkenbare vormen van zijn voorganger, met een doordachte evolutie van het onderscheidende silhouet van de aflopende daklijn en hoge schouderlijn. De oppervlakken zijn meer geperfectioneerd met verzonken portiergrepen, slanke Matrix LED-koplampen en achterlichten en tot in de zijkanten doorlopende richtingaanwijzers * . Het luxueuze en strakke interieur is vervaardigd met luxe en duurzame materiaalopties, zoals Kvadrat-stoffenbekleding en Dinamica-suède. Het gevoel van serene wellbeing wordt versterkt door het ruime karakter. Ondanks zijn compacte voetafdruk van 4,37 meter biedt hij maar liefst 80 procent meer beenruimte voor de achterpassagiers en 10 procent meer bagageruimte. Het interieur biedt tevens een hedendaags aanbod van connectivity en interface technologie ** . Apple CarPlay * verbindt u met uw smartphone, een 4G Wi-Fi * hotspot met het internet, en InControl Remote met de auto, terwijl het dubbele scherm van het Touch Pro Duo systeem * over intuïtieve software beschikt. Smart Settings * bedient zich van AI-algoritmes om uw voorkeuren te leren en stemt vervolgens het interieur daaropaf. Voor de bestuurder is verder een uitgebreid programma van bestuurdersondersteunende systemen en veiligheidstechnologie beschikbaar. De vernieuwingen gaan ook onderhuids door en hebben geresulteerd in aanzienlijk betere en verfijndere rijeigenschappen. De reeks Ingenium benzine- en dieselmotoren is uitgebreid met een 48V Mild-Hybrid versie. Deze beschikt over een vernieuwd start/stop-systeem dat bij snelheden onder 16 km/h op accukracht rijdt voor een lager verbruik † . Later in 2019 wordt de reeks nog uitgebreid met een full plug-in hybride (PHEV) met een driecilinder Ingenium benzinemotor. De handelbaarheid is verfijnd voor levendiger en responsiever rijgedrag voor met name stadsverkeer; op de volgende pagina's leest u hier alles over in het verslag van autojournalist Ken Gibson over zijn bezoek met de nieuwe Evoque aan Athene. “DEZE KARAKTERVOLLE AUTO COMBINEERT RAFFINEMENT MET RIJPLEZIER EN DIT ZORGT VOOR EEN EMOTIONELE BAND MET DE AUTO” GERRY MCGOVERN, CHIEF DESIGN OFFICER SLECHT ZICHT IS VERLEDEN TIJD De nieuwe Evoque beschikt over een uitgebreide reeks technologieën die het zicht verbeteren. ClearSight Ground View *†† is een wereldprimeur die de motorkap 'onzichtbaar' maakt. Een camera toont op het bovenste scherm een 180° beeld van wat zich onder de voorzijde van de auto bevindt. Dit is uitermate praktisch bij het inparkeren in krappe ruimtes, langs hoge stoepranden of in ruig terrein. Een andere primeur is de ClearSight binnenspiegel die ervoor zorgt dat u onder alle omstandigheden een onbelemmerd zicht naar achteren heeft. Middels een schakelaar op de spiegel ziet u wat zich achter de auto bevindt dankzij een op het dak gemonteerde camera. Dit alles in HD. Het geeft twee keer zoveel zicht als het gebruikelijke 25° beeld en superieur zicht bij weinig licht. *Optioneel. **In-car accessoires moeten alleen gebruikt worden wanneer dit veilig is. Bestuurders moeten de auto te allen tijde onder controle houden. †† Vereist 360° Surround Camera. † WLTP Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km): TEL: 44,9 TEH: 28,5). CO2-emissies gecombineerd (g/kg): TEL:165 TEH:224. Cijfers zijn gebaseerd op WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). WLTP is de nieuwe officiële manier van de EU om het brandstofverbruik en de CO2-emissies van personenauto’s vast te stellen. Het meet het brandstof- of energieverbruik, het bereik en de emissies. Het is erop gericht om testgegevens te verkrijgen die meer zijn afgestemd op echt dagelijks autogebruik. Het test auto's met optionele accessoires en tijdens meer veeleisende omstandigheden. TEL (Test Energy Low) en TEH (Test Energy High) cijfers zijn vastgesteld onder WLTP-testomstandigheden. TEL verwijst naar de meest zuinige mogelijkheden (met zo min mogelijk opties), TEH naar de minst zuinige mogelijkheden (met zoveel mogelijk opties). 24

Elk aspect van de nieuwe Range Rover Evoque draagt bij aan het doordachte design en herkenbare silhouet, van de verzonken portiergrepen tot de slanke koplampen 25