Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #37 – Dutch

  • Text
  • Onelife
  • Rover
  • Auto
  • Jaar
  • Waar
  • Rovers
  • Onze
  • Eerste
  • Nieuwe
  • Zegt
  • Wereld
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. For this issue of Onelife we visited Maneybhanjang in the Indian Himalaya, where Land Rover Series Is and IIs rule the roost, we followed the north star to the Land Rover Ice Academy in Arjeplog, Sweden, which offers thrilling ice driving action and bring you the story of outdoorsman Monty Halls and his family who are out with a Discovery for a scenic escape in Ireland.

TOPPRESTATIE “ALS

TOPPRESTATIE “ALS IEMAND DIE VISUEEL IS INGESTELD, KAN IK FUNCTIONEEL DESIGN WAARDEREN” Visueel was hij al even sterk als op de rotsen en sneeuw; algauw verschenen zijn foto’s van de meest extreme streken op aarde in National Geographic. In 2006 bereikte Jimmy niet alleen de top van Mount Everest, maar behoorde hij bovendien tot het eerste Amerikaanse team dat van de berg naar beneden skiede. In 2011 maakte hij deel uit van de eerste beklimming van de zogeheten Haaienvin op de berg Meru in de Garhwal Himalaya. Meru, de documentaire die hij over die ervaring maakte, won de publieksprijs op het Sundance Film Festival van 2015 en werd voor een Oscar genomineerd. Gezien zijn achtergrond is Jimmy’s affiniteit met Land Rovers wel te begrijpen, dit is immers al sinds 1948 het door avonturiers uitverkoren voertuig. Je komt ze af en toe tegen in zijn commerciële foto’s voor grote merken, zoals Virgin Galactic. ALTIJD VERNIEUWEN De Range Rover mag dan het luxe vlaggenschip van de Land Rover-reeks zijn, het is tevens een avonturier in hart en nieren. Het was in 1972 de eerste auto die de beruchte Darién Gap in Panama doorkruiste, en twee jaar later een barre tocht van 12.000 kilometer dwars door de Sahara doorstond. De Range Rover is vanouds ook een vernieuwer. Het was ’s werelds eerste luxe SUV, én de eerste SUV die ABS en een aluminium monocoque- constructie bood. De nieuwste innovatie gaat weer een stapje verder. De Range Rover PHEV gebruikt een krachtige maar compacte lithium-ion accu, geplaatst onder de laadvloer van de bagageruimte, die wordt opgeladen door een laadaansluiting in de grille van de auto. De elektromotor van 85 kW brengt samen met de efficiënte, lichtgewicht 2,0 liter-benzinemotor in totaal een imposante 404 pk (297 kW) voort genoeg om de Range Rover PHEV in slechts 6,7 seconden naar 100 km/h te stuwen en een top te halen van 221 km/h. De moeiteloze prestaties worden des te imposanter door het nagenoeg geluidloze rijgedrag als de auto tot een maximaal bereik van 51 kilometer* puur elektrisch rijdt. Door over te schakelen op de elektrische aandrijflijn van de Range Rover, blijft het brandstofgebruik steken op maximaal 3,1 l/100 km, en een CO 2-uitstoot vanaf slechts 72 g/km**. Dit zijn imponerende cijfers voor een luxe SUV van dit formaat. Voor Jimmy, die de mooiste en kwetsbaarste regio’s ter wereld vastlegt en zich inzet voor hun behoud, is dit een belangrijke factor. Land Rover-technicus Dan Hook vergezelde Jimmy op zijn rit en vertelde hoe hij met behulp van de verschillende rijprogramma's het maximale milieurendement uit de aandrijflijn kon halen. In de EV-modus rijdt de auto zo veel mogelijk puur elektrisch; ideaal om de uitstoot te verlagen in het historische centrum van Jackson Hole. In de Save-modus daarentegen, spreekt de auto de benzinemotor aan op de grote weg, waardoor de accu zijn vermogen behoudt en je later in de stad elektrisch kunt rijden. De slimme Predictive Energy Optimization-modus biedt het zuinigste rijgedrag door aan de hand van de satellietnavigatie de optimale plekken te berekenen waar de auto kan opladen of regenereren. Dit is perfect voor de bergwegen rondom Jackson Hole. Als je net als Jimmy een grote uitrusting meesleept om in de bergen te gaan klimmen, skiën, trainen of inspiratie op te doen voor een volgend project, dan is het goed om te weten dat het praktisch nut van de Range Rover PHEV geen moment lijdt onder de plug-in hybride aandrijflijn. “De accu is zo verpakt dat hij de manier waarop je de auto gebruikt niet beïnvloedt”, aldus Dan. “Je kunt nog altijd al je bagage en ski’s achterin kwijt. Je hoeft je manier van leven niet om te gooien.” Net als Jimmy de bochtige bergwegen bereikt, dwarrelt de eerste van de 1,70 meter sneeuw die jaarlijks in Jackson Hole valt naar beneden. De man die tientallen gevaarlijke beklimmingen achter de rug heeft, laat zich echter niet intimideren. En hetzelfde geldt voor de Range Rover PHEV, die zoals alle Range Rovers capabel is op uiteenlopend, uitdagend terrein. “Hij voelt aan als een heel veilige auto, en dat is belangrijk voor mij. Hij is ideaal voor mijn gezin”, zo zegt Jimmy. “En als iemand die visueel ingesteld is en veel bezig is met composities, kan ik het functionele design waarderen. Deze Range Rover combineert het beste van twee werelden.” Zo te horen heeft Jimmy de ideale partner voor zijn volgende avontuur gevonden... * EV-cijfers zijn gebaseerd op een productiemodel op standaardwegen. Het werkelijke bereik is afhankelijk van het model, de staat van de accu, de gekozen route, de omgeving en de rijstijl. ** EU-testcijfers. Deze cijfers zijn slechts ter vergelijking en kunnen in de praktijk afwijken. FOTOGRAFIE: ERIC L HU, BRITTANY MUMMA 22

PEAK PERFORMANCE 23