Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

XXXXXXX LEFT Svilne

XXXXXXX LEFT Svilne effrebatiam in dientem morbitu ssentem perdint erimistaren aperi in speremovehem te.

GERRY MCGOVERN INTERVIEW Te veel keus schept verwarring. Door de SVAutobiography (rechtsonder) eenvoudig en overzichtelijk te maken is een oase van rust ontstaan, aldus McGovern “MET EEN AUTO ONTWERP JE EEN MODERN OBJECT. WAAROM ZOUDEN WE DE ESTHETIEK VAN HET VERLEDEN REPLICEREN?” GERRY MCGOVERN denkvermogen in werd gestoken als misschien had gekund. De opzet van een bedrijf maakt een enorm verschil voor het designethos. Als de mensen aan de top goed design niet naar waarde schatten, dan zal dat bedrijf ook geen goed design produceren. Een van de voordelen bij Land Rover is dat het belang van design wel wordt erkend. Je moet designers in staat stellen om een optimale bijdrage te kunnen leveren en ze moeten binnen de structuur eenzelfde verantwoording hebben, zodat ze gelijkwaardig zijn aan de andere disciplines, met name techniek. Je begint bij de basis en dat is je visie. Als je die eenmaal hebt, dan kunnen de technici zien wat je wilt en daarnaartoe werken. Er zullen altijd compromissen zijn, dus gaat het erom dat je een goede relatie met de technici onderhoudt. Ik weet nog dat we tien jaar geleden nooit wielen groter dan 20 inch zouden hebben gehad. Dat kon niet eens, want die hadden de ophanging niet kunnen dragen. Nu is ons gemiddelde wiel 22 inch, dus je moet blijven proberen en de mensen overtuigen. Hoe belangrijk is het om te reduceren? Als je naar de winkel gaat om een horloge of bepaald kledingstuk te kopen, en je kunt uit wel vijftien versies kiezen, dan denk je al snel, “Laat maar, er is te veel keus.” Je moet die keuzes reduceren. Maak het eenvoudig, begrijpelijk en breng de mensen niet in verwarring. Neem de SVAutobiography. Die voelt van binnen aan als een luxehotel en dat gevoel wil je niet ondermijnen. De oase van rust is bijna een verlenging van je huis en die illusie wil je niet doorbreken. Voor mij moet een auto een object van verlangen zijn en als je dat tot zijn essentie terugbrengt, heb je meer kans om te zien wat natuurlijke schoonheid is. Hoe belangrijk is erfgoed en gevoel voor historie in autodesign? Als je minimalisme tot in het extreme doorvoert, hou je iets klinisch en steriels over, zonder enige artisticiteit. Je moet dus voorzichtig zijn dat je het niet te ver doorvoert. Voor een modernist ben ik vrij eclectisch. Ik hou van mid-century Italiaanse decoratieve kunst Gio Ponti en meer van zijn tijdgenoten waren lang niet zo klinisch als Mies van der Rohe. Je moet het een beetje variëren. Maar met een auto ontwerp je een modern object dat relevant moet zijn voor de wereld waarin we leven en daarom vind ik het onzin om te praten over het verleden en iconen die de auto zijn voorgegaan. ‘Icoon’ is een woord waar je lang over kunt discussiëren. Wat is een icoon? Met de Defender is er een duidelijk gevoel dat je het verleden moet erkennen, maar er is zoveel veranderd sinds het begin en de nieuwe versie krijgt te maken met veranderingen in de technische mogelijkheden, productieprocessen, regelgeving, aerodynamica, de manier waarop mensen nu werken en de levens die ze leiden. Dat zal een enorme invloed hebben op het design, en het automatisch bij het origineel wegdrijven. Waarom zouden we de esthetiek van het verleden repliceren? Het is juist de kunst om te vatten wat de essentie van de auto in deze tijd betekent. We moe ten ons niet al te krampachtig vasthouden aan wat geweest is. Nemen de designmogelijkheden exponentieel toe bij het vooruitzicht op een elektrische auto? Absoluut. De motor valt weg, dus heb je niet meer te maken met de traditionele indeling in twee of drie gedeelten. Momenteel is de overweging om er of één geheel van te maken of de besturing helemaal voorin te plaatsen. Maar dat geeft naar mijn mening niet de meest gewenste proporties. Het wordt interessant om te zien welke richting men ingaat. Hoe dan ook, mensen kopen geen aandrijvingsysteem of elektromotor, ze kopen een product. Wat mij betreft moeten al onze producten een bepaald verlangen losmaken. Ik ben ervan overtuigd dat de emoties die een product oproepen, of het nu een horloge, een auto of wat dan ook is, bepalend zijn. Het gevoel als je ernaar kijkt. Wat gaat er door me heen? Wil ik het hebben? Dat gevoel moet tot lang na de aankoop aanhouden. Het is mijn bezit, ik gebruik het, ik zit er elke dag in, maar is dat gevoel gebleven? Voel ik datzelfde verlangen? Doet het nog wat het moet doen? Heb ik er een langdurige band mee opgebouwd? Dylan Jones OBE is hoofdredacteur van GQ, GQ Style en GQ.com. Hij is voorzitter van de London Fashion Week Men’s, commissaris van het Hay Festival en auteur van de bestseller David Bowie: A Life 71