Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

XXXXXXX LEFT 1997 |

XXXXXXX LEFT 1997 | Introductie van Hill Descent Control in de nieuwe Freelander 1998 | Tweede generatie Discovery gelanceerd in Parijs 2001 | Freelander komt op de markt in VS, Japan en het Midden-Oosten | Okt: driemiljoenste Land Rover is een Freelander V6 01 02 03 01 Overal thuis: De Discovery 1 in zijn element 02 Offroad te water! Een drijvende Discovery tijdens de Cowes Week regatta in 1990 03 De deelname van de Discovery aan de Land Rover G4 Challenge van 2003 en 2006 werd gememoreerd met een speciale editie in Tangiers-oranje 01 03 PHOTOGRAPHY: XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXXXX 54 04

DRIE DECENNIA DISCOVERY 2003 | Discovery V8 in de eerste G4 Challenge | Speciale G4-editie in Tangiers-oranje 2004 | Lancering Discovery 3 met Terrain Response 2006 | Freelander 2 gepresenteerd op British Motor Show Tij dens de Land Rover G4 Challenge in 2003 gaven de deelnemende Discovery V8-auto’s een demonstratie van hun kunnen in ruig terrein. De race werd ondersteund door Discovery bedrij fsauto’s die dienstdeden als mobiele garage. De Series II werd lovend ontvangen door de pers, en het publiek dat fan was geworden van de eerste Discovery toonde zich ook trouw aan dit tweede model. In 2003 doken er spionagefoto's op van de derde generatie Discovery, codenaam L319. Met 75 prototypes werd wereldwij d een moordend testprogramma afgelegd, waaronder tests op het beruchte Nordschleife-circuit in Duitsland. Het nieuws zorgde ervoor dat de verkoop van de Series II omhoogschoot, misschien omdat men dacht dat dit model niet verbeterd zou kunnen worden. Er moesten zevenduizend extra exemplaren worden gebouwd. FOTOGRAFIE: BRITISH MOTOR MUSEUM HERITAGE TRUST (1), GETTY IMAGES (1) NIEUWERE GENERATIES Maar de Discovery 3 was wel degelij k beter. Na de onthulling in 2004 in New York kreeg het nieuwe model direct lof van alle kanten voor zij n opvallende, moderne uiterlij k, ontworpen door Geoff Upex. Het was de eerste grondige herinterpretatie van de auto in vij ftien jaar, maar karakteristieke onderdelen als de knik in de daklij n en de asymmetrische achterkant werden behouden. Behalve “ De Discovery 3 was meer dan een stap vooruit voor de Discovery: het was een gigantische sprong voorwaarts. De auto was niet alleen een stuk ruimer, maar ook veel capabeler geworden. Het nieuwe model schoot direct door naar de top van de grote offroaderklasse, onstuitbaar in ruig terrein, en tegelijk comfortabel en relaxed” AUTOCAR MAGAZINE het frisse uiterlij k kreeg deze derde generatie ook een compleet nieuw technisch ontwerp. Elk onderdeel was nieuw. Het zelfdragende chassis was een nieuw concept. Samen met de dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen zorgde het voor beter rij gedrag op de weg en ongekende prestaties offroad. Op de langere wielbasis paste ook een ruimere cabine, met meer plaats voor de derde hogergeplaatste stoelrij . Hierdoor hadden de passagiers op de achterste rij een beter zicht op de prachtige landschappen die met een Discovery binnen bereik kwamen. Net als de tweede generatie was ook de vierde generatie, gelanceerd in 2010, een subtiele variatie op zij n voorganger. Maar er waren nog altij d onderdelen die eruit sprongen, zoals de wielkasten in de kleur van de carrosserie, en niet van zwart plastic zoals bij de Discovery 3. Het belangrij kste wapenfeit van de Discovery 4 was evenwel de nieuwe LR-TDV6 dieselmotor met dubbele turbo, die niet alleen de uitstoot met tien procent verminderde maar tegelij kertij d het koppel, cruciaal voor betere offroad prestaties, met maar liefst 36 procent verhoogde. De technici van Land Rover leverden hiermee een prestatie van formaat en het bewij s dat emissiereductie niets hoeft af te doen aan de capaciteiten van een Land Rover. De Discovery 4 werd net zo populair als de drie generaties daarvoor, en op 29 februari 2012 rolde de miljoenste Land Rover Discovery van de band in Solihull. De derde modellij n van Land Rover bereikte deze mij lpaal na 23 jaar, vij f jaar sneller dan de Defender. Om dit illustere feit luister bij te zetten werd de ‘Journey of Discovery' gelanceerd, een konvooi met Discovery's dat van de fabriek in Engeland door vaak onherbergzame landschappen naar Beij ing in China reed, hoofdstad van een land waar het autobezit nog relatief nieuw is voor de massa, FREE SPIRIT De Land Rover Freelander was niet direct onderdeel van de Discovery-familie, maar wel de voorloper van de premium compacte SUV, de klasse die nu wordt gedomineerd door de Discovery Sport. De Freelander werd vanaf 1993 ontwikkeld en in 1997 gelanceerd. Met dit nieuwe model introduceerde Land Rover technologische vernieuwingen, die later ook bij de andere modellen toegepast zouden worden. Zo was het de eerste Land Rover met een monocoque chassis, onafhankelij ke wielophanging en een dwarsgeplaatste motor, en het eerste model met Land Rovers befaamde Hill Descent Control-systeem. De klanten waren heel enthousiast, en al snel werd het Land Rovers snelst-verkopende model. Verder was de Freelander ook gedurende vij f jaar de bestseller SUV in Europa en tussen 1997 en 2005 de bestseller SUV in het VK. In 2006 kwam de Freelander 2 op de markt. De innovatieve mechanische layout werd behouden, maar in vergelij king met zij n voorganger was hij ietsje groter en een stuk luxer. Hoewel de techniek meer richting personenauto ging en de cabine op het gezin was gericht, was het nog steeds een zeer capabele Land Rover, getuige zij n deelnames aan de Camel Trophy en de G4 Challenge. 55