Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

DRIE DECENNIA DISCOVERY

DRIE DECENNIA DISCOVERY 1986 | Eerste kleimodellen voor Project Jay | Conran Design draagt bij aan karakteristiek interieur 1989 | 12 sept: driedeurs Discovery gelanceerd in Frankfurt | 200TDi politie-uitvoering trekt een trein van 178 ton “ De Land Rover Discovery werd in recordtijd ontwikkeld en was direct vanaf het begin een groot succes. Van over de hele wereld kwamen lovende kritieken van autojournalisten en de Discovery veroverde het grootste deel van een segment waarin Land Rover niet eerder vertegenwoordigd was.” JAMES TAYLOR, SCHRIJVER, ‘LAND ROVER DISCOVERY’ Midden jaren tachtig schoof de Range Rover steeds verder op naar het hogere segment met een nieuw vierdeurs model, automatische transmissie en steeds luxere versies als de Vogue. Hierdoor ontstond er in de Land Rover-productlijn ruimte voor een nieuw model, tussen de noeste Defender en de luxueuze Range Rover in. Dit nieuwe model moest alle offroadkwaliteiten van zijn familieleden hebben, maar moest vooral veelzij dig zij n, met een prettig weggedrag en een variabel, zevenpersoons interieur. Hij moest Land Rover groei bezorgen en, nog belangrij ker, de balans in de modelreeks verder verleggen van praktisch naar begerenswaardig. Project Jay, zoals de Discovery tij dens de ontwikkelingsfase werd genoemd, begon in 1986 en de eerste kleimodellen werden al in datzelfde jaar geproduceerd. Om de kosten en ontwikkeltij d te drukken en de vereiste prestaties te garanderen, werden de 100-inch wielbasis en een deel van het chassis van de Range Rover als basis gebruikt. Desondanks kreeg het nieuwe model een heel eigen stij l, een ontwerp waarmee de auto zich duidelij k onderscheidde van de ongeveer even grote Range Rover. Het visuele ontwerp dat in de Land Rover studio's werd ontwikkeld was zo succesvol dat elementen als de direct herkenbare asymmetrische achterkant ook in de vij fde generatie nog steeds gebruikt worden. VEEL VRAAG Project Jay mondde uit in de Discovery die op 12 september 1989 tij dens de internationale autotentoonstelling in Frankfurt werd onthuld. Het bewij s dat het een Land Rover pur sang was werd direct geleverd bij de medialancering in Schotland. Met een viercilinder 200TDi in politie-uitvoering werd een trein van 178 ton voortgetrokken. Het jaar daarop maakte de Discovery zij n debuut in de Camel Trophy in Siberië. Sinds zij n optreden daar wordt de auto nog steeds geassocieerd met zij n beroemde 'Sandglow'-kleur. Land Rover had, niet voor de eerste keer, de vraag naar het nieuwe model onderschat. In 1993 werd in de fabrieken in Solihull daarom een derde ploegendienst toegevoegd. Het jaar daarna maakte de Discovery zij n entree in de VS met een V8-benzinemotor. In 1998 waren er wereldwij d al 348.621 Discovery’s verkocht. DISCO-TECH Negen jaar na de lancering van de Discovery keerde Land Rover terug naar de autobeurs in Frankfurt om er de tweede generatie te onthullen. Hoewel de Discovery Series II uiterlij k veel op zij n voorganger leek (het ontwerp behoefde maar weinig aanpassingen), was er maar één paneel hetzelfde gebleven. Bovendien beschikte de Series II over een reeks nieuwe elektronische hulpmiddelen voor de bestuurder, waaronder Active Cornering Enhancement (ACE), die de grote offroader de wendbaarheid van een gewone personenauto gaf. Ook de terreinmogelij kheden werden uitgebreid met technologie als de Hill Descent Control. OPVALLEND INTERIEUR Vanaf het begin wilde Land Rover de Discovery een sterke eigen identiteit geven zodat hij zich zou onderscheiden van de Range Rover, waarmee hij dezelfde basis deelde. Daarom werd de Conran Group van de Britse ontwerpgoeroe Sir Terence Conran gevraagd om een cabine te ontwerpen die uniek in zij n soort was. Conran overtrof alle verwachtingen met zij n design en introduceerde nieuwe ideeën zoals een uitneembare tas in plaats van een centrale opbergbox. Zij n voorstel voor een zonnebrilhouder midden op het stuur haalde het uiteindelij k niet. Het lichtblauwe interieur is voor ons nu misschien een beetje te veel van het goede, maar in die tij d vond men het er fantastisch uitzien en Conran won er dan ook een British Design Award mee. De Discovery werd als driedeurs geïntroduceerd (de vij fdeurs volgde een jaar later) om het onderscheid met zij n luxere stalgenoot nog eens te onderstrepen. Verder had de Discovery ook opvallende graphics op de zij kanten en plaatstalen velgen, wat bij een Range Rover uit den boze zou zij n. Later werden ze vervangen door lichtmetalen velgen. FOTOGRAFIE: POPPERTOTO/GETTY IMAGES (1) 52

RIGHT XXXXXX 1990 | Vijfdeurs wordt gelanceerd | Driedeurs 200TDi in Camel Trophy door Siberië | ‘Varende’ Discovery voor Cowes Week regatta 1997 | Automatische, luchtgeveerde niveauregeling voor Discovery 2 01 01 De Discovery 1 (boven) werd in 1989 gepresenteerd op de autobeurs in Frankfurt en in de herfst van 1998 opgevolgd door de Discovery 2 (onder) 02 Met het trekken van een trein bewees de Discovery zijn trekkracht en werd het al snel een populaire trekauto 03 Ranulph Fiennes achter het stuur van de Discovery tijdens een expeditie naar de legendarische verloren stad Ubar in 1991 02 03 PHOTOGRAPHY: XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXXXX 03 53