Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

XXXXXXX LEFT 2012 |

XXXXXXX LEFT 2012 | Vierde generatie Range Rover onthuld in Parijs | Evoque Convertible concept car getoond in Genève 2013 | Daniel Craig lanceert nieuwe Range Rover Sport | SDV6 Hybrid reist van Engeland naar India, bijna 16.000 km | Prins George maakt zijn eerste autotocht in een Range Rover 01 01 Design ontmoet techniek: het interieur van de nieuwe Range Rover Velar hee een minimalistisch Touch Pro Duo infotainmentsysteem 02 De eerste vier generaties van de Range Rover bij elkaar 03 De nieuwe PHEV-uitvoering is weer een stap naar een groenere toekomst 04 De cirkel is rond met de nieuwe Range Rover Velar, zo’n vijig jaar nadat de eerste Velar-prototypes gebouwd werden 02 03 04 42

ONGEËVENAARDE LUXE 2014 | Range Rover Sport SVR is de snelste Land Rover ooit | Debuut van All-Terrain Progress Control (ATPC) 2015 | Zes miljoenste Land Rover is een Range Rover 2017 | Wereldpremière van de Velar in het Londense Design Museum | Lancering PHEVuitvoeringen met nul emissies RADICAAL NIEUW ONTWERP In 2008 werd de tweede concept car van Range Rover, de LRX, onthuld. Net als de Range Stormer wees ook deze vooruit naar een uitbreiding van de Range Rover-familie. Dat werd in 2011 de Evoque, die het radicale design van de LRX had behouden en de Range Rover relevant maakte voor een nieuw, jonger, stadser publiek. Met 1600 kilo was het een van de lichtste moderne Land Rovers, en daardoor een zuinigere auto met een CO 2-uitstoot van beneden de 130 g/km. Het jaar daarop maakte de vierde generatie van de Range Rover zij n debuut. Het was de eerste grote SUV met een geheel van aluminium vervaardigde monocoque, waardoor hij liefst vierhonderd kilo was afgevallen, het equivalent van vij f inzittenden. In 2012 werd tevens het concept van de nieuwe Evoque Convertible onthuld, en begin 2014 werd bekendgemaakt dat de Evoque ’s werelds eerste negentraps automatische versnellingsbak zou krij gen. Een maand na dat nieuws legde James Bond-acteur Daniel Craig een deel van Manhattan lam door een geheel nieuwe Range Rover Sport in een 007-waardige achtervolging naar de locatie van de lancering te rij den. “ Alles wat we doen staat in het teken van het verbeteren van ons vlaggenschip. De vierde generatie Range Rover is de beste ooit en blijft daarmee de automatische keuze voor klanten die op zoek zijn naar een SUV met pure luxe” GERRY MCGOVERN, CHIEF DESIGN OFFICER, LAND ROVER Spen King en zij n ooms zouden trots zij n geweest op de aanwas en veelzij digheid van de Range Rover-familie. Maar ze hadden nooit kunnen voorzien welke technologische vorderingen er nog zouden volgen. In 2013 onthulde Range Rover ’s werelds eerste premium dieselhybride SUV en stuurde het drie prototypes op een zware tocht van bij na 16.000 km naar India via de zij deroute om de duurzaamheid van deze nieuwe aandrij flij n te bewij zen. Het jaar daarop werd de nieuwe Range Rover Sport SVR de snelste, krachtigste Land Rover ooit gebouwd. Hij vestigde zelfs een nieuw ronderecord voor een productie-SUV op de beruchte Nürburgring in Duitsland. In 2014 maakte ook het semi-autonome All-Terrain Progress Control (ATPC)-systeem zij n entree, wat betekent dat de Range Rover u nu in alle luxe op de meest onherbergzame plekken ter wereld kan brengen en een deel van het autorij den op zich kan nemen. In 2017 maakte Range Rover opnieuw een voorwaartse sprong met de lancering van de Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), waarmee in een uitstootvrij e modus gereden kan worden. Ondanks deze veelvoud van nieuwe modellen en technologieën heeft Range Rover nooit zij n afkomst verloochend, zoals in 2017 uit twee gebeurtenissen bleek. De verschij ning van de eerste Range Rover Reborn, minutieus door Land Rover Classic Works in oorspronkelij ke staat gerestaureerd, precies zoals Spen hem in de jaren zeventig zou hebben gezien. En in het Londense Design Museum onthulde Gerry McGovern opnieuw een schitterend Range Rover-design; de vierde gezinsuitbreiding. Spen had het radicale dubbele touchscreen infotainmentsysteem niet kunnen voorzien, maar de naam had hij zeker herkend: Velar. Het nieuwste spannende hoofdstuk in de Range Rover-geschiedenis brengt ons terug bij het begin, en ongetwij feld staat er ook hierna nog heel veel te gebeuren. NIEUWE HORIZON De Range Rover Evoque betekende bij de onthulling in 2010 een nieuwe koers voor het merk. Als de eerste compacte luxe SUV van Range Rover lijkt hij misschien een wereld van verschil met de eerste Land Rover uit 1948. Maar hij deelt twee kernwaarden met het oorspronkelijke werkpaard. Ten eerste zijn universele aantrekkingskracht. Meer dan tachtig procent van de Britse Evoques worden geëxporteerd naar 130 landen, en de vraag is zo groot dat er fabrieken zijn gebouwd in China en Brazilië. Ten tweede heeft hij dezelfde tijdloosheid. Sinds zijn debuut zeven jaar geleden is de verkoop van de Evoque elk jaar gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. De kleinste Range Rover heeft nu de grootste verkoopcijfers. En met meer dan tweehonderd internationale prijzen op zijn naam is de prijzenkast even vol als de ordermap. Foto boven: de Britse ruiter Zara Tindall, dochter van prinses Anne, met haar Evoque bij de Land Rover Burghley Horse Trials. 43