Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

ONGEËVENAARDE LUXE 1994

ONGEËVENAARDE LUXE 1994 | Lancering geheel nieuwe generatie Range Rover P38A 1996 | Einde productie Classic, na 317.615 exemplaren 1999 | Introductie zes gelimiteerde Linley-modellen 2001 | Nieuwe generatie onthuld in het Londense Design Museum 2004 | Range Stormer concept car debuteert in Detroit De 100.000e Range Rover rolde in 1982 van de band. Dit was des te opmerkelijker gezien het feit dat er pas in 1986 een dieselversie kwam en dat de auto pas vanaf 1987 in de VS werd verkocht. Er volgden nog meer technologische vernieuwingen: in 1989 werd de Range Rover de eerste 4x4 met ABS-remmen en in 1992 werd het de eerste SUV ter wereld met elektronische tractiecontrole en automatische elektronische luchtvering. De opmars in het premium segment werd onverdroten voortgezet en de Range Rover van de eerste generatie (later omgedoopt tot Classic) bereikte zijn hoogtepunt met de introductie in 1993 van de Autobiography-uitvoering. De eerste auto’s onder deze naam waren compleet bespoke en konden zelfs worden besteld met een faxmachine achterin. De allerlaatste Classic (nummer “De Range Rover was in 1970 de eerste luxe SUV ter wereld en 45 jaar later geeft hij nog steeds de toon aan met een combinatie van ongeëvenaard comfort en de modernste techniek voor de beste luxueuze SUV-ervaring” NICK ROGERS JAGUAR LAND ROVER DIRECTOR GLOBAL ENGINEERING OPERATIONS 317.615) werd in 1996 gebouwd. Het oorspronkelijke ontwerp was zo populair dat het nog twee jaar naast zijn opvolger, de Range Rover van de tweede generatie, werd gebouwd. Deze had als codenaam P38A, naar het gebouw waar hij was ontwikkeld. Dat model bestond tot 2001, waarna het werd vervangen door de derde generatie Range Rovers, met als codenaam L322. De L322 werd gelanceerd in het Design Museum in Londen, en met 1 miljard pond had hij het grootste ontwikkelingsbudget van welke Britse auto ook. Het opvallende design en de buitengewone offroadcapaciteiten werden enthousiast door de autopers onthaald. Het jaar erop werd al de 500.000e Range Rover gebouwd. Tijdens zijn levensduur zou de L322 nieuwe technologieën introduceren zoals virtuele dashboardinstrumenten en het dubbele infotainmentscherm. Eén belangrijke vernieuwing van Land Rover werd onthuld in de eerste concept car van Range Rover. De Range Stormer werd in 2004 op de Detroit Motor Show onthuld en bevatte Terrain Response, inmiddels een kenmerkende technologie voor het merk. Maar Range Rover bouwde zijn eerste concept car niet alleen om nieuwe technologie te laten zien, hoe belangrijk Terrain Response ook was. De betekenis van de Range Stormer was ingrijpender: hij lanceerde een meer dynamische designtaal voor het merk én het idee dat de Range Rover meer dan één auto kon zijn. De Range Stormer bracht een ongelooflijke golf van creativiteit teweeg bij Range Rover. Sindsdien komt er bijna ieder jaar een nieuwe auto of concept car uit Solihull. Een jaar na deze lancering kreeg de Range Rover gezinsuitbreiding met de komst van de Range Rover Sport, die tevens het Dynamic Response-systeem introduceerde. MEER DAN EEN AUTO David Bache’s oorspronkelijke, veelgeprezen design voor de Range Rover sprak tot de verbeelding en leidde tot tal van speciale uitvoeringen. Sommige daarvan dienden ook een serieus doel. De ongeëvenaarde offroadcapaciteiten en het comfort van de oorspronkelijke Range Rover maakten hem bij uitstek geschikt als ambulance voor patiënten op afgelegen locaties. Weggedrag en prestaties in maximaal beladen toestand maakten hem de ideale basis voor brandweer- en reddingsvoertuigen op luchthavens. Er werden er honderden van gebouwd, voornamelijk met een verlengd chassis en tweede achteras om de brandweeruitrusting en een grote watertank te torsen. Carrosseriebouwers namen Range Rover cabriolets in het pakket op lang voordat de Evoque-versie op de markt verscheen. Verlengde uitvoeringen met zes wielen en zelfs met zes deuren bleken populair bij vermogende particuliere klanten, vooral in het Midden-Oosten. Een paar bedrijven combineerden al deze elementen om een open limousine- Range Rover met zes wielen te bouwen voor de valkenjacht, waarin de valkenier kon opstaan om zijn vogel los te laten. Jankel Engineering in Surrey heeft zelfs een model gebouwd met een troonachtige liftstoel. FOTOGRAFIE: ALAMY / MAURITIUS IMAGES, BRITISH MOTOR MUSEUM HERITAGE TRUST, SONY PICTURES 40

RIGHT XXXXXX 2005 | Debuut Range Rover Sport, met Dynamic Response 2006 | Terrain Response-systeem voor de topmodellen 2008 | LRX-concept car in Detroit, voorloper van de Evoque 2010 | Miljoenste auto geschonken aan de Help for Heroes-stichting 2011 | Range Rover Evoque gaat in productie 02 11 01 03 PHOTOGRAPHY: XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXXXX 01 Net zoals zoveel andere Land Rovers hee de Range Rover zich langgeleden een plaats in de cultuur verworven 02 In 2004 presenteerde Land Rover de Range Rover Sport Stormer Edition. Deze concept car was de voorloper van de Range Rover Sport die later dat jaar op de markt kwam 03 De eerste Range Rover Sport beschikte over een semi-monocoque chassis, aangepast van de Discovery 3 04 De Land Rover LRX concept car debuteerde tijdens de Noord- Amerikaanse autoshow in 2008. Hij ontwikkelde zich later tot de Range Rover Evoque, de eerste compacte SUV van Land Rover 04 41