Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

XXXXXXX LEFT | Vierdeurs

XXXXXXX LEFT | Vierdeurs model debuteert | Een artikel in Vogue leidt tot de Vogue-uitvoeringen 1982 | Eerste automatische versnellingsbak | Range Rover-productie overschrijdt de 100.000 1985 | De ‘Bullet’ met dieselmotor breekt 27 snelheidsrecords 02 01 Wijlen Roger Moore inspecteert een vroeg model van de Range Rover 02 De Range Rover voelt zich overal thuis, zowel on- als oroad 03 Land Rover Classic Works restaureerde in 2017 een eerste generatie Range Rover volgens de oorspronkelijke specificatie 04 Direct vanaf het begin werd de Range Rover gepromoot als de auto die SUV-markt voorgoed zou veranderen 01 03 PHOTOGRAPHY: XXXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXXXX 38 04

ONGEËVENAARDE LUXE 1986 | Eerste dieselmotor beschikbaar voor klanten 1987 | Range Rover debuteert in Verenigde Staten 1989 | Eerste 4x4 die is voorzien van ABS 1992 | Debuut elektronische traction control en luchtvering 1993 | Debuut luxueuze Autobiography-uitvoeringen FOTOGRAFIE: BRITISH MOTOR MUSEUM HERITAGE TRUST (1) Spen King schetste de afmetingen van de auto maar de legendarische ontwerper David Bache verfij nde die tot iets stij lvols, en introduceerde designkenmerken die tot op heden deel uitmaken van het DNA: het ‘zwevende dak’ en de schelpvormige motorkap. De aantrekkingskracht van de Range Rover is altij d evenzeer zij n aantrekkelij ke voorkomen als zij n ruime capaciteiten geweest. Bache kreeg erkenning voor zij n prestaties toen de Range Rover kort na de introductie de eerste auto werd die zich een plaatsje verwierf in het Louvre in Parij s. King en zij n collega’s maakten dezelfde fout als zij n ooms eind jaren veertig: ze onderschatten de enorme vraag naar deze nieuwe auto. De wachtlij st was ellenlang en nieuwe auto’s werden met forse winst doorverkocht aan kopers die geen geduld hadden. In 1972 doorkruisten enkele Range Rovers de bij na ondoordringbare Darien Gap in Panama. Vervolgens stak er een in 1974 in honderd dagen de Sahara over. In 1979 won hij Parij s-Dakar in zij n klasse, en het algemeen klassement in 1981. De “ Ik herinner mij nog de eerste keer dat ik in een prototype reed. Het was fantastisch. Ik reed 160 km/h op een circuit en dacht bij mezelf: deze auto is geweldig hij is snel, comfortabel, een heerlijke en ruime touringcar” ROGER CRATHORNE RANGE ROVER ENGINEER EN LATER HOOFD VAN DE LAND ROVER EXPERIENCE gebroeders Wilks hadden er misschien nooit bij stilgestaan dat een Land Roverproduct een belangrij k autosportevenement zou kunnen winnen, maar deze wapenfeiten bewezen zij n offroadcapaciteiten. In Solihull werden ondertussen luxe verfij ningen aangebracht, zoals stoffen stoelbekleding, stuurbekrachtiging en een beklede achterbak. VOORTDURENDE EVOLUTIE Hoewel de Range Rover altij d een prij s- kaartje heeft gehad dat bij zij n weergaloze image past, leken er geen grenzen te zij n aan wat sommigen voor hun auto wilden betalen. Enkele van de eerste klanten stuurden hun Range Rovers naar carrossiebouwers voor een dure verbouwing tot vierdeursauto. Een van deze custommodellen, door de Zwitserse superautobouwers Monteverdi, viel ook bij de ingenieurs van Range Rover in de smaak. Hier werden er vervolgens tweehonderd van besteld om ze via de officiële dealers te verkopen. Ze bleken zo populair dat de vierdeurs in 1981 in de fabriek in productie ging. In datzelfde jaar gebruikte het modeblad Vogue een Range Rover om een fotoshoot in het Franse Biarritz extra cachet te geven. Dat bracht zoveel publiciteit teweeg dat er een Vogue limited edition werd geproduceerd. Voortaan werd de naam Vogue gebruikt voor Range Rovers met een hoge specificatie. Binnen enkele jaren bedroeg tachtig procent van de Range Rover-productie vierdeurs Vogues. Hierdoor werd de productie van de driedeursversie, waarmee het allemaal was begonnen, in 1985 gestaakt. ZIJN SPOREN VERDIEND De luxere specificaties en hogere prij s van de Range Rover betekenen dat hij niet zo breed door de strij dkrachten wordt ingezet als de oorspronkelij ke Land Rover. Maar nog geen jaar na de lancering kreeg de oorspronkelij ke tweedeursversie wel zij n politiepenning: zowel de eerste als tweede generatie Range Rovers werd op grote schaal ingezet voor snelwegpatrouilles en bij gewapende operaties. Agenten roemen de Range Rover om zij n snelheid en comfort, het vermogen om andere voertuigen te slepen, het uitstekende zicht en de mogelij kheid om de weg te verlaten en een achtervolging in het terrein voort te zetten: grotendeels dezelfde wapenfeiten die ook andere klanten aanspreken. De grootste lofbetuiging was misschien wel dat de Range Rover in de jaren zeventig het voertuig van het Britse eliteregiment Special Air Service (SAS) werd. Meerdere auto’s werden voorzien van een rolkooi, radio en verborgen zwaailichten om de SASagenten snel naar incidenten te loodsen. Andere aanpassingen waren minder subtiel: diverse auto’s warden met ladders op het dak uitgerust om bij operaties gebouwen te kunnen binnenklimmen. 39