Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

PREPRODUCTIEMODEL NR. 7

PREPRODUCTIEMODEL NR. 7 Linksboven: Land Rover preproductiemodel nummer 7 bij de ontdekking in een tuin door Reg Mason Linksonder: De experts van Classic Works zullen de SNX 910 nieuw leven inblazen “HET PLAN IS OM EEN ‘PATINAVRIENDELIJKE’ RESTAURATIE UIT TE VOEREN MET EEN COMPLETE MECHANISCHE REVISIE” SUSAN TONKS, SENIOR TECHNICUS, LAND ROVER CLASSIC AUTHENTIEKE AUTO’S, OORSPRONKELIJKE STAAT Jaguar Land Rover Classic Works, de afdeling die pre productiemodel nummer 7 restaureert, kan een fabrieksnieuwe Series 1 bouwen onder het ‘Reborn’-programma. De experts van Classic Works kunnen een model naar wens opsporen voordat deze aan een uitgebreide analyse wordt onderworpen. Dan ontmantelen en herbouwen ze deze als nieuw, waarbij vanwege de authenticiteit zo veel mogelijk originele onderdelen worden gebruikt. Eenmaal voltooid wordt iedere ‘herboren’ Land Rover voorzien van twaalf maanden garantie, of 19.200 kilometer (12.000 mijl). De auto’s zijn verkrijgbaar in de vijf oorspronkelijke kleuren: Light Green, Bronze Green, Royal Air Force Blue, Dove Grey en Poppy Red. De vakkundige monteurs bouwen als onderdeel van het ‘Reborn’-programma ook vroege Range Rovers in de hiervoor speciaal gebouwde nieuwe faciliteit, die met zijn 14.000 m² ’s werelds grootste in zijn soort is. Ze kunnen uw auto ook weer nagenoeg in nieuwstaat brengen. Daarnaast beschikt Land Rover Classic Works tevens over originele reserveonderdelen. U kunt er bovendien een classic driving experience meemaken, de indrukwekkende faciliteit en de klassieke collectie bewonderen en een breed aanbod van erfgoedartikelen en merchandise aanschaffen. Gelukkig voor Tonks zijn de meeste panelen en de motorkap nog te redden. Zelfs de oorspronkelijke voorruit en lijst zijn nog altijd intact. Dat is te danken aan het gegalvaniseerde chassis en de extra stevige aluminium Birmabrightconstructie van het Series 1-prototype. Op sommige onderdelen is echter veel meer werk vereist. “Het schutbord is behoorlijk verroest. Dat was het deel dat begraven was, dus we moeten nog even afwachten wat we daarmee kunnen. Hoe het chassis er precies aan toe is, weten we pas als we de auto strippen, maar het plan is om eventuele gaten op sympathieke wijze te repareren om de auto veilig te maken en de reparaties vervolgens te ‘verouderen’ zodat ze niet bij de rest uit de toon vallen.” De oorspronkelijke 1,6-litermotor en versnellingsbak worden volledig gestript en in ere hersteld. Een scheur in het motorblok moet worden gesteeklast. Beide zullen hun patina zo veel mogelijk behouden om het exterieur te complementeren. Uit voorzorg wordt het gehele remsysteem vervangen door een authentiek werkend en ogend systeem. Ook worden de juiste wielen en banden voor die tijd gemonteerd. Binnenin komen er nieuwe stoelen en een volledig werkend instrumentenpaneel. Het lijkt erop dat Tonks en haar team van experts hun handen vol krijgen, maar de ervaren engineer is geheel niet uit het veld geslagen. “We denken dat we negen tot twaalf maanden over de restauratie doen, afhankelijk van de staat van de auto”, zegt ze. “We beginnen na het zeventigjarig bestaan van Land Rover in april, dus halverwege 2019 kan nummer 7 weer de weg op.” ENORM BELANG Tim Hannig, directeur van Jaguar Land Rover Classic Works, die ook bij de shoot van Onelife in de fabriek in Solihull aanwezig was, voegt hieraan toe: “Dit is de belangrijkste auto die verloren was geraakt. Land Rover dankte zijn successen grotendeels aan deze auto. In meerdere opzichten was dit de oervader van alle Land Rovers, dus dat maakt hem extra belangrijk voor ons. Hoewel het allereerste preproductiemodel, met het kenteken HUE 166, nog altijd springlevend is, is die in het bezit van het British Motor Museum. Daarom wordt de L07 de eerste Land Rover van onze erfgoedcollectie. Hij had op geen belangrijker moment kunnen komen dan in het jaar dat we het zeventigjarig bestaan van Land Rover vieren.” En wat zijn de plannen voor deze verloren gewaande prototype- auto als hij eenmaal is gerestaureerd? “Dan wordt hij keurig gestald en onderhouden op onze Classic Works-faciliteit”, aldus Hannig met een lach. Geen gezwoeg, geen geroest. Na zeventig jaar keert Land Rover nummer 7 terug op het oude honk waar hij door het publiek net zo gewaardeerd zal worden als op de AutoRAI van 1948 in Amsterdam. MEER WETEN? Kijk op landrover.com/classic 26

NAME: JAMIE SPARKS. AGE:26. OCCUPATION: MAGAZINE EDITOR. LOCATION: BRECON BEACONS, WALES. 51.884258, -3.436449 THE LAND ROVER EXPLORE: OUTDOOR PHONE The Land Rover Explore: Outdoor Phone has been made to help you explore further, for longer and with added confidence. Find new routes, tracks, trails and paths, step out and embrace the outdoors. Waterproof, drop tested, built to withstand temperatures from the mountain to the surf, and a battery that won’t cut the day short, the Explore will help you live your adventures to the fullest.* #ExploreMore landroverexplore.com *Only available in certain markets, please check online for availability Unique Pack System: Adventure / Battery / Bike