Aufrufe
vor 2 Jahren

ONELIFE #35 – Dutch

  • Text
  • Hero
  • Cross
  • Zenith
  • Drive
  • Eyeem
  • Hybrid
  • Oslo
  • Suki
  • Velar
  • Rover
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

ESSAY V A N O N S C H A

ESSAY V A N O N S C H A T B A R E W A A R D E Ervaringen opdoen is wat we ambiëren. In een wereld waarin tijd schaars is, wordt luxe steeds vaker gedefinieerd als de manier waarop we die tijd besteden TEKST J A M E S W A L L M A N ILLUSTRATIE A L E X W I L L I A M S O N 80

ESSAY “MODERNE VERZAMELAARS ONTDEKKEN DAT JE DEZE ONBETAALBARE HERINNERINGEN EEN LEVEN LANG MET JE MEENEEMT” Verzamelen is een bij uitstek nobele bezigheid. De Egyptische farao's waren in zekere zin de eerste grote verzamelaars. In hun bibliotheek in de havenstad Alexandrië bewaarden zij duizenden papyrusrollen. Verzamelen in de moderne tijd gaat terug tot de kunstkamers en rariteitenkabinetten die vanaf de 16e eeuw in de mode kwamen. In 1587 zette Gabriel Kaltemarckt, een Duitse kunstenaar in dienst van de keurvorst Christiaan I van Saksen, de drie elementen uiteen die naar zijn mening essentieel waren voor elke collectie. Allereerst, beelden en schilderijen. Ten tweede, “curiosa uit binnen- en buitenland”. En ten derde, “geweien, hoorns, klauwen, veren en andere zaken afkomstig van vreemde en wonderlijke dieren”. In zijn bespiegelingen over onze verzamelwoede merkte Kaltemarckt op dat aangeboren nieuwsgierigheid onze verre voorouders er al toe bracht om te gaan kijken wat er achter de volgende heuvel lag. Daarnaast was er ook de spanning van de jacht en de voldoening van verzamelen. Verder zag hij verzamelen als een bevestiging van de macht van de mens over de natuur. De laatste reden die hij aangaf was dat een verzameling liet zien dat de eigenaar de tijd en middelen had om zich onledig te houden met een activiteit die niets van doen had met overleven. Samenvattend was verzamelen volgens hem een hoogontwikkelde manier om onze meest elementaire behoeften te bevredigen. Niettemin heeft de wetenschap nu aangetoond dat je gelukkiger wordt als je je tijd, geld en aandacht spendeert aan ervaringen in plaats van goederen. De logische vraag die een moderne verzamelaar zich moet stellen is dan ook: wat voor ervaringen moet ik hebben? Want je wilt natuurlijk meer dan een paar doorsnee-avonturen afvinken op je bucket-list. Denk eens aan de impact van een bruiloft in Marrakech, of de ruimte ingaan aan boord van de Virgin Galactic van Richard Branson. Met het veranderen van de tijd heeft de verzamelaar zijn focus verlegd. Tegenwoordig is het gemakkelijker dan ooit om objecten te vinden en verzamelen. Dit is een probleem voor de echte verzamelaar, omdat een van de belangrijkste eigenschappen van een verzamelobject zijn zeldzaamheid is. Daarin zit 'm ook de spanning van het speuren en verzamelen. In de meeste woordenboeken vind je deze diepere betekenis niet, maar het kan het beste worden uitgelegd aan de hand van het zogenaamde zeldzaamheidsprincipe: hoe groter het verschil tussen het aantal mensen dat iets in bezit heeft en het aantal mensen dat er alleen van weet, des te zeldzamer en waardevoller dit bezit is. Moderne verzamelaars richten zich dan ook op het extreem zeldzame en bijzondere. Daarom staan zo'n 700 mensen, 0,00001 % van de totale wereldbevolking, op de lijst voor een ruimtevlucht aan boord van de Virgin Galactic. Als de eerste vlucht kan vertrekken, gaan de eerste gelukkigen, die al tot 250.000 dollar hebben betaald, een avontuur beleven dat slechts een paar honderd mensen eerder hebben beleefd. Eerst klimmen ze naar een hoogte van 47.000 voet (14,3 kilometer). Dan wordt het echt spannend. Het ruimteschip maakt een scherpe beweging omhoog en versnelt naar Mach 1, dan Mach 2 en uiteindelijk Mach 3. De passagiers worden naar een hoogte van 150.000 voet (45,7 kilometer) boven de aarde gebracht, waar ze gewichtloos zijn en die ene uiterst zeldzame ervaring zullen opdoen: het uitzicht op onze eigen planeet. Zoals Captain Kirk het al zei, de ruimte is de ‘final frontier’, de laatste grens, en dat zal de komende jaren wel zo blijven. Ervaringen die vergankelijk zijn, of die er binnenkort niet meer zullen zijn, hebben zo mogelijk nog een grotere aantrekkingskracht. Daarom heeft een exclusief groepje onverschrokken ervaringsverzamelaars zich aangesloten bij een expeditie naar de laatste rustplaats van de RMS Titanic, voordat ze verdwijnt. Een wetenschappelijke studie uit 2016 heeft namelijk ontdekt dat extremofiele bacteriën de komende 15 tot 20 jaar wel eens zouden kunnen wegvreten wat er nu nog over is van de beroemde oceaanlijner. In de lente van 2018 zal een klein groepje dat zich de ‘Mission Specialists’ noemt in een kleine onderzeeër van titanium en koolstofvezel afzakken naar het wrak, dat op zo'n 3,8 kilometer onder het oppervlak van de Atlantische Oceaan op de zeebodem ligt. De deelnemers betalen elk 105.129 dollar voor de reis, een bedrag waar een verhaal, wat romantiek en misschien ook enige ironie achter zit. Het is, na inflatie-correctie, precies het bedrag dat een eerste-klas passagier moest neertellen op die gedoemde eerste reis van de Titanic. Er zijn meer van dit soort magische ervaringen beschikbaar voor de toegewijde verzamelaar van herinneringen: een exclusieve trip rond Azië per privévliegtuig, met de beroemde hotelier Aman Nath; een tocht over Antarctica per skivliegtuig en gletsjervaste trucks met zes wielen, georganiseerd door conciërgeservicebedrijf Bluefish; of een reis met 'Blink' Avonturen van touroperator Black Tomato het bedrijf belooft elke reis maar één keer te houden. Veel van deze ervaringen zijn natuurlijk behoorlijk prijzig. Maar we beleven in ons leven ook tal van waardevolle momenten die niets kosten, zoals gewoon lekker relaxen op een warme, zonnige dag en tijd doorbrengen met je vrienden, of verliefd worden, kinderen krijgen en genieten van elk moment dat je ze ziet opgroeien. De nieuwe trend van ervaringen sparen heeft ook een 'curieus' positief tintje. Buiten de bevrediging van je nieuwsgierigheid en de voldoening die je krijgt bij het verzamelen van bijzondere of zeldzame ervaringen, ontdekken moderne verzamelaars nog iets: dat dit alles niet alleen resulteert in een trofeekast vol interessante verhalen om te delen en je status te bevestigen, maar dat je er ook een aantal onbetaalbare en onuitwisbare herinneringen aan overhoudt die je perspectief veranderen en voor eeuwig bijblijven. James Wallman is auteur en futuroloog. Hij bestiert het strategisch adviesbureau The Future is Here, thefish.co Wallman schreef de bestseller Stuffocation (Penguin, 2015) 81

M-Puls 1/20
BORA Magazin 02|2019 – Deutsch
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
KPM Magazin 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
SeeMagazin 2019
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2018
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2018
LfA Magazin Herbst/Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2017
LfA Magazin Herbst/Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2016
BORA Magazin 02/2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazine 02|2019 – English
BORA Magazine 02|2019 – Czech
BORA Magazine 02|2019 – Danish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – French
BORA Magazine 02|2019 – Italian
BORA Magazine 02|2019 – Dutch
BORA Magazine 02|2019 – Norwegian
BORA Magazine 02|2019 – Polish
BORA Magazine 02|2019 – Sweden
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
SeeMagazin 2019
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
M-Puls 1/20
M-Puls 4/19
M-Puls 3/19
M-Puls 2/19
M-Puls 1/19
KPM Magazin 2019
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018