Aufrufe
vor 2 Jahren

ONELIFE #35 – Dutch

  • Text
  • Hero
  • Cross
  • Zenith
  • Drive
  • Eyeem
  • Hybrid
  • Oslo
  • Suki
  • Velar
  • Rover
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

HET BESTE BETER MAKEN E

HET BESTE BETER MAKEN E E N N I E U W L E V E N Een icoon creëren is niet gemakkelijk. Een icoon verbeteren is nog moeilijker. We kijken naar twee projecten met twee verschillende benaderingen om een wereldberoemd gebouw te moderniseren TEKST S O N J A B L A S C H K E FOTOGRAFIE: OLI SCARFF / GETTY IMAGES, DEPOSITPHOTOS 36

“HET IS ONZE TAAK TE ZORGEN DAT TOEKOMSTIGE GENERATIES HET OOK KUNNEN BEWONDEREN” Toen in 1834 Westminster Palace in Londen na een verwoestende brand moest worden herbouwd, stond er geen toren gepland. De architect heeft dit later pas toegevoegd en daarmee een van 's werelds beroemdste klokkentorens gebouwd, een icoon van de Britse hoofdstad. De toren kreeg wereldwijd bekendheid als Big Ben, de bijnaam van zijn grootste klok, die 13,5 ton weegt. In 2012 werd de toren officieel omgedoopt tot Elizabeth Tower, ter gelegenheid van het diamanten jubileum van de Britse vorstin. Elke uur galmt de lage, diepe toon van Big Ben over de Theems en het paleis van Westminster. Daarom wordt Big Ben ook wel als 'the voice of Great Britain' beschouwd. Maar binnenkort zal de klok een aantal maanden niet te horen zijn, en zullen de wijzers ook stilstaan, want de klokkentoren en het uurwerk worden gemoderniseerd. Een woordvoerder van de House of Commons Commission (Britse Tweede Kamercommissie) gaf de BBC het volgende commentaar over de plannen met de Elizabethtoren: “Het is onze opdracht om te zorgen dat toekomstige generaties de toren ook kunnen bewonderen, en we zijn het onze voorgangers verschuldigd om dit meesterwerk in zijn oude glorie te herstellen.” In plaats van gloeilampen zullen energiezuinige led-lampen de 312 melkglazen panelen van elk van de wijzerplaten verlichten in verschillende kleuren, afhankelijk van de gelegenheid. Experts bekijken ook verschillende kleurenschema's om de wijzers te overschilderen, om ze een nog dramatischer effect mee te geven. In de restauratieplannen is ook een lift opgenomen, hoewel die alleen zal worden ingezet voor mindervalide bezoekers. Traditiegetrouw zullen de meeste mensen die de klokkentoren op willen, alle 334 treden van de trap moeten nemen. Aan de andere kant van de plas, in New York, wordt een ander icoon nieuw leven ingeblazen. Achter de roodbakstenen gevel en de zwarte, gietijzeren balkonnetjes met bloemen wordt het Chelsea Hotel vanbinnen geheel De toekomst vormgeven zonder het verleden uit het oog te verliezen, dat vraagt durf en beleid. Of het nu gaat om de modernisering van de Big Ben in Londen of het Chelsea Hotel in New York gerenoveerd. De bedoeling is om dit legendarische hotel terug te brengen naar de sferen waarin acteurs, musici en kunstenaars als Frida Kahlo, Leonard Cohen, Bob Dylan, Dennis Hopper en de kliek rond Andy Warhol het hotel bezochten, en daarmee zijn beroemde of misschien wel beruchte reputatie bezorgden. De ontwikkelaars schenken veel aandacht aan het behoud van de charme en het DNA van het gebouw, waar zoveel creatieve geesten hun inspiratie vonden. Het Chelsea is altijd hotel en appartementencomplex ineen gebleven. Een vijfde van zijn bewoners zit er soms al decennia. De nieuwe eigenaar, Dr. Richard Born, kocht het hotel in 2016. Hij is een liefhebber van boetiekhotels, omdat ze moeilijk te kopiëren zijn. “Onze klanten blijven bij ons vanwege onze unieke producten. Ze gaan niet ergens anders naartoe omdat het daar toevallig vijf dollar goedkoper is”, zegt Born. Zijn filosofie is helder: “Ik houd van renovatie. Nieuwbouw is mij te gemakkelijk.” De lat ligt hoog. Toen het Chelsea Hotel zijn deuren in 1905 opende, maakte het zoveel indruk dat de hele wijk op Manhattan ernaar werd vernoemd. Met 250 kamers verdeeld over twaalf verdiepingen was het destijds het hoogste gebouw in New York. 50 jaar lang werd het geleid door Stanley Bard, een unieke figuur die kunst als betaling accepteerde en zo veel creatieve types trok. Veel van de kunstwerken hingen, tot de sluiting in 2011, in de lobby van het hotel. Ondanks de renovatie ging het leven in het gebouw door, vanwege een grote groep vaste huurders die in het hotel bleef wonen. Zij kijken reikhalzend uit naar de heropening in 2018, wanneer ze weer nieuwe gasten kunnen verwelkomen. Voor veel van de huurders zijn het immers de ontmoetingen met de gasten die het hotel zo bijzonder maken. “Iedereen is op een of andere manier een kunstenaar. Toen we hier introkken, woonden we naast een punkrocker, een bluesartiest en een violist”, vertelt een stel dat hier al 20 jaar heel gelukkig in een kamer van 20 vierkante meter woont. “In het Chelsea hebben we ons bohemien leven kunnen leiden.” En als we willen dat de vertrouwde dingen hun waarde blijven behouden, moeten we ze ook durven vernieuwen. 37

M-Puls 1/20
BORA Magazin 02|2019 – Deutsch
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
KPM Magazin 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
SeeMagazin 2019
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2018
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2018
LfA Magazin Herbst/Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2017
LfA Magazin Herbst/Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2016
BORA Magazin 02/2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazine 02|2019 – English
BORA Magazine 02|2019 – Czech
BORA Magazine 02|2019 – Danish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – French
BORA Magazine 02|2019 – Italian
BORA Magazine 02|2019 – Dutch
BORA Magazine 02|2019 – Norwegian
BORA Magazine 02|2019 – Polish
BORA Magazine 02|2019 – Sweden
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
SeeMagazin 2019
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
M-Puls 1/20
M-Puls 4/19
M-Puls 3/19
M-Puls 2/19
M-Puls 1/19
KPM Magazin 2019
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018