Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #34 – Dutch

  • Text
  • Onelife
  • Jaguar
  • Rover
  • Land
  • Rover
  • Nieuwe
  • Velar
  • Auto
  • Rovers
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

B O U W E N A A N E E N

B O U W E N A A N E E N T R A D I T I E De eerste vier Range Rovers belichamen elk een hoofdstuk in de ontstaansgeschiedenis van een moderne klassieker. Een ontwikkeling van revolutionaire offroader tot luxe SUV, zonder ooit zijn fameuze terreincapaciteiten te verloochenen CLASSIC L405 L322 P38A VELAR 52

LEVEND ERFGOED 1969-1970: VELAR De auto waarmee alles begon. De ontwikkeling van dit speciale pre-productiemodel was vanaf het begin omgeven door geheimzinnigheid. De Velar werd ontwikkeld als een capabele luxe offroader met het comfort van een sedan uit het topsegment. Er werden in totaal slechts 26 Velars gebouwd. Daarmee zijn ze extreem zeldzaam en zeer gewild onder verzamelaars over de hele wereld. 1970: RANGE ROVER CLASSIC De 'original'. De Classic werd geïntroduceerd in juni 1970. De eerste vierdeurs volgde in 1981. In 1987 begon de export naar de VS. Het model was enorm populair en bleef ook na de introductie van zijn opvolger nog een aantal jaren in productie. 1994: RANGE ROVER P38A Vernoemd naar het gebouw waar hij werd ontworpen. Het was de eerste compleet nieuwe uitvoering van de Range Rover, 24 jaar na de lancering van het origineel. Met de P38A Linley introduceerde Ranger Rover het summum van luxe. Dit model was ontworpen door David Linley, een neef van koningin Elizabeth, en kostte maar liefst 100.000 pond, in die tijd een onvoorstelbaar bedrag voor een off-roader. 2001: RANGE ROVER L322 De derde-generatie Range Rover werd op de markt gebracht als de meest veelzijdige auto ooit. Dat stond dan ook buiten kijf. Het was een meesterlijk, hypermodern herontwerp. Hij beschikte over een monocoque chassis en het interieur was origineel, elegant en geraffineerd. 2012: RANGE ROVER L405 Weer een verrassend nieuw design. De overgang naar een aluminium constructie zorgde voor een gewichtsverlies gelijk aan vier volwassenen. Met minder massa en een grotere stijfheid werden de prestaties, rijeigenschappen, precisie, brandstofverbruik en emissies van de nieuwe Range Rover radicaal verbeterd. De Range Rover was 's werelds eerste luxe SUV, en de Velar was de eerste Range Rover. Nu is het de naam die de uitzonderlijke 47-jarige geschiedenis van de Range Rover letterlijk omvat: de naam die werd gegeven aan de eerste Range Rovers die begin jaren zeventig van de band rolden in Solihull en die nu ook aan de laatste telg van de Range Rover-reeks is toegekend. Maar diezelfde naam die nu het erfgoed van de Range Rover hooghoudt, was oorspronkelijk bedoeld om zijn betekenis te maskeren. Het verhaal achter de Velar is opmerkelijk. Vandaag de dag kun je je moeilijk voorstellen dat het iconische ontwerp van de Range Rover ooit voor een ander merk door zou kunnen gaan. Maar toen de eerste prototypen en preproductie Range Rovers in Solihull van de band liepen om te worden getest voordat ze in 1970 officieel gepresenteerd konden worden, had de wereld gewoonweg nog nooit een dergelijke auto gezien. Men zou best kunnen denken dat het hier niet om een model van Land Rover ging. Dus om het een verrassing te houden, kregen de prototypes de naam Velar op hun neus. De naam was zelfs geregistreerd als een bedrijf in Zuid-Londen, zodat op de belasting- en registratiedocumenten 'Velar' zou staan en niet 'Land Rover'. Het woord 'velar' betekent 'bewaken' in het Spaans en 'sluieren' in het Italiaans een slim bedacht grapje van de technici. Maar met zij n zwoele klank en associatie met 'velocity', snelheid, is het ook een passende en pakkende naam voor de nieuwe Velar, die met zijn snelheid en subtiele lijnen door Land Rovers Design Director Gerry McGovern wordt omschreven als elegant en onweerstaanbaar (zie pagina 20-31). Maar de onthulling van de nieuwe Velar betekent niet dat Land Rover het tijdperk van de eerste Range Rovers voorgoed achter zich laat. Integendeel, de interesse in deze vroege Range Rovers is de laatste tijd alleen maar groter geworden. Dankzij een groeiend besef van hun historische betekenis hebben zij een belangrijke plek veroverd in de geschiedenis van Land Rover. Als je een originele, eerste generatie Velar naast je nieuwe model wilt, zul je diep in de buidel moeten tasten. De prijzen van alle klassieke Range Rovers zijn de laatste tijd flink gestegen, maar de eerste modellen laten de grootste inflatie zien. Dit gaat wel vaker zo. Met de tijd en wat meer perspectief gaan verzamelaars van klassieke auto's de betekenis inzien van bepaalde iconische modellen in de autogeschiedenis, en verdringen zich dan om er een aan hun eigen collectie toe te kunnen voegen. Verzamelaars zijn vooral gek op auto's die een nieuwe standaard of belangrijke transformatie markeerden en de eerste Range Rover deed beide. Of ze zijn op zoek naar de eerste en zeldzaamste exemplaren. Waarschijnlijk zijn er slechts twee van de zeven prototypen overgebleven, en er zijn in totaal maar 26 preproductiemodellen gebouwd die waarschijnlijk het originele Velar-merk op hun neus hadden staan. De eerste preproductie 53