Aufrufe
vor 6 Jahren

ONELIFE #34 – Dutch

  • Text
  • Onelife
  • Jaguar
  • Rover
  • Land
  • Rover
  • Nieuwe
  • Velar
  • Auto
  • Rovers
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

ONTDEK DE RANGE ROVER

ONTDEK DE RANGE ROVER VELAR audio en telefoon. Het onderste scherm vervangt alle knoppen die anders rondom en boven de versnellingspook gegroepeerd zijn en bedient de ventilatie- en rijsystemen. Twee ronde draaischijven op het in Piano Black afgewerkte scherm kunnen alles regelen: volume, temperatuur of rij-instellingen, terwijl het scherm eromheen navenant de instellingen verandert. “Land Rover maakt al tijden gebruik van touchscreens”, aldus Damian Krupiński, Infotainment Project Manager bij Jaguar Land Rover. “Het sprak dus vanzelf om het gebruik uit te breiden naar klimaatregeling, stoelen en Terrain Response. Het is een innovatie, maar we concurreren niet met andere automerken. Wij kijken naar smartphones en tablets, die steeds slimmer en intuïtiever worden. Die kant moeten wij op met onze auto’s. We hebben met die apparaten leren omgaan en we verwachten niet van onze klanten dat ze in onze auto’s een heel nieuw systeem moeten leren beheersen.” Deze redenering wijst op een slimmere manier van auto’s ontwerpen en is in alle details van de Velar terug te vinden. De auto is voor een nieuwe markt ontworpen en moet aansluiten bij andere technologieën waarop we gesteld zijn. “Het grote verschil is dat je naar je smartphone kijkt terwijl je hem gebruikt, zodat je geen fysieke feedback nodig hebt. Onder het rijden moet je zonder te kijken kunnen merken dat je een instelling hebt gewijzigd. Wij wilden de fysieke bedieningselementen tot een minimum beperken. Daarom hebben we draaischijven bedacht die feedback geven en die je zonder te kijken kunt gebruiken, maar toch naar eigen believen kunt configureren”, zegt Krupiński. “Elegante “HET OVERKOEPELENDE eenvoud, verfijning, raffinement en een onwrikbaar geloof in reduceren waren onze uitgangspunten om THEMA BIJ DE RANGE ROVER knoppen te creëren die bijdragen aan een oase van rust. Dat maakte het des te belangrijker om het interieur VELAR IS VOOR MIJ DAT DE de juiste proporties te geven.” TECHNOLOGIE HET DESIGN Er zijn nieuwe details te over in deze kalme, markante cabine: exclusief voor de Velar ontwikkelde MOGELIJK MAAKT” wollen stoffen van de Deense textielfabrikant Kvadrat GERRY MCGOVERN staan naast de beste ledersoorten op de optielijst. Wol geruisloos en verrassend koel om op te zitten gold lange tijd als een van de meest luxueuze bekledingen voor autostoelen. Het wordt nog altijd gebruikt voor de achterbanken van de staatsiewagens van het Britse koningshuis en de Japanse keizerlijke familie. Met de Velar wordt het materiaal voor het eerst weer in toegankelijke luxeauto’s toegepast. “De Velar bevat veel nieuwigheden die indruisen tegen de geijkte ideeën over wat luxe inhoudt en dit is er een van”, zegt Amy Frascella, Chief Designer voor Kleuren en Materialen bij Land Rover. “Het was een interessant project. Het moest een Range Rover zijn. Maar zoals Gerry zei, waren we vrijer in ons denken omdat we een nieuw marktsegment betraden. We willen vooroplopen bij het ontwerp van automaterialen en we willen meer keuze bieden dan alleen leer. Wol heeft eigenschappen die leer niet heeft. Sommige mensen vinden het comfortabeler. Ze kiezen het misschien om culturele of persoonlijke redenen, of vanwege het klimaat waar ze wonen. En designbewuste kopers hebben misschien al Kvadratstoffen in huis of op kantoor.” Esthetiek betekent echter dat diverse elementen in harmonie samenwerken, en het uiterlijk is een van de instrumenten die niet uit de toon mag vallen bij de rest. “Met design wil je natuurlijk iets moois maken, maar om er een geheel Minder is meer: met zijn exquise proporties en fijne lijnen vindt het exterieur van de Velar een unieke balans tussen vorm en slanke gespierdheid 26

27