Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #33 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Copenhagen
  • Discovery
  • Rover
  • Rover
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Zegt
  • Auto
  • Waar
  • Wereld
  • Stad
  • Eerste
  • Onze
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

EEN NIEUW KOPENHAGEN

EEN NIEUW KOPENHAGEN natuur en biedt een uitdrukking aan een wat aparte nationale identiteit. “Onze natuur is in die zin ingetogen dat het een vlak en kalm land is dat wordt omringd door de zee. Zowel als ontwerper als mens zien wij hier een zekere schoonheid in. “We houden niet van drama of van luid geschreeuw. We zoeken naar schoonheid in wat anderen wellicht oninteressant vinden. Dat is typisch Deens, een voorliefde voor een kalme omgeving en de overtuiging dat dit tot op zekere hoogte ook is hoe we als volk zijn.” In tegenstelling tot Welling heeft Manz ervoor gekozen om vanuit de oude stad te werken. “Ik weet dat veel mensen naar de voormalige industriële gebieden verhuizen, maar voor mij persoonlijk betekent het dat ik profijt heb van twee werelden. Kopenhagen is een kleine stad en als je hier rondloopt, heb je het gevoel dat je ‘erbij hoort’’, dat je onderdeel bent van de stad. Dat vind ik een heerlijk gevoel, alles gecombineerd in een prachtige mengelmoes van oud en nieuw. En je vindt hier altijd iets met een echt karakter.” VOORBIJ NIEUW NORDIC In een tijd waarin alles wat Scandinavisch is als ‘cool’ wordt bestempeld, dreigt de individualiteit en variëteit van Deense kunst en ontwerp al snel over het hoofd te worden gezien. De term Nieuw Nordic wordt overal op toegepast, van tv-shows tot gourmet-hotdogs, en journalisten komen van overal ter wereld naar Kopenhagen om te ontdekken wat het nu eigenlijk inhoudt. Maar voor wie werkzaam is in het Deense creatieve circuit, lijkt het weinig te betekenen. Afgezien van een soort samenbindende kracht of een marketingtool dat helpt om producten aan de man te brengen, is het meer een uitvinding van “ W E R E S P E C T E R E N de buitenwacht en een manier om het onbeschrijfelijke gevoel van smaak T I J D L O O S D E S I G N en elegantie die de EN VAKMANSCHAP” creativiteit van de stad ADAM BACH karakteriseert onder woorden te brengen. “Er zijn bepaalde waarden verbonden aan dat hele Nieuw Nordic-gebeuren, maar we denken er nauwelijks over na. We zijn gewoon onszelf, en dat is voldoende”, zegt ontwerper en ondernemer Rikke Overgaard. Samen met haar partner Adam Bach runt ze Mismo, een merk van designertassen dat gestationeerd is in een voormalige industrielocatie in het oosten van de stad. Vanuit dit hoofdkwartier verzorgt het koppel de hele operatie van ontwerpen en verkopen van handgemaakte tassen, inclusief webshop en wereldwijde distributie. De tassen zijn stijlvol en elegant en duidelijk geïnspireerd door de Deense diepgewortelde voorliefde voor symmetrie en luxe. “We doen niets bijzonders om ‘Nordic’ of Deens te zijn”, legt Overgaard uit. “De inspiratie voor ons DE FASHIONISTAS RIKKE OVERGAARD & ADAM BACH Partners Rikke Overgaard (43) en Adam Bach (39) richtten in 2006 het luxe tassenmerk Mismo op en hebben het bedrijf sindsdien fors uitgebreid. Wat begon in een garage is nu een gevestigde naam in de Deense modewereld en is regelmatig te zien tijdens internationale fashion weeks. Overgaard en Bach studeerden beiden aan de Kopenhaagse Business School en werken en leven sinds 2003 samen. Ze wonen in Kopenhagen en hebben twee kinderen. FAVORIETE PLAATS “De Kvæsthusmolenpier bevindt zich midden in de stadshaven en is een van de plaatsen die het centrum nu op een hele mooie wijze verbindt met het water en de kanalen. De pier ligt tegenover het Operagebouw en wordt het toneel van diverse culturele evenementen die gratis toegankelijk zullen zijn.” BESTE TIP “Je moet met een kleine boot en een picknickmand een dagje de kanalen opgaan. Kopenhagen is een prachtige stad, maar is vanaf het water nog mooier. En de boot is een goedkope en veilige manier om de stad te verkennen. Geschikt voor jong en oud en beslist de moeite waard.” mismo.dk design denk aan de natuur, het serene karakter van de lange Deense winters, onze relatie met de zee en het licht, de architectuur rondom ons, de stoelen waarin we zitten geeft ons een ontwerptaal die velen als Deens bestempelen.” “We identificeren onszelf met de Deense ontwerptaal, maar het is geen marketingstunt of iets wat we ontwikkeld hebben na een grondige business analyse”, voegt haar partner Adam back toe. “Het is gewoon de manier waarop we dachten dat we de beste tassen voor onze klanten konden maken. En dat is volgens mij ook wat ons en ieder ander typisch ‘Deens’ maakt. We respecteren kwaliteitsmaterialen, tijdloos design en vakmanschap. In een tijd waarin veel mensen op zoek zijn naar snelle en gemakkelijke winsten, bieden wij juist iets met echte inhoud en karakter.” 74

75