Aufrufe
vor 7 Jahren

ONELIFE #33 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Copenhagen
  • Discovery
  • Rover
  • Rover
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Zegt
  • Auto
  • Waar
  • Wereld
  • Stad
  • Eerste
  • Onze
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

M E T E E N D R U K O P

M E T E E N D R U K O P D E K N O P Het nieuwe innovatielab van Jaguar Land Rover, InMotion, verandert met slimme technologieën en snel ontwikkelde prototypes onze mobiliteit TEKST C H R I S S T O K E L - W A L K E R ILLUSTRATIE J O S H U A C H E C K L E Y 60

INMOTION Jaguar Land Rover kijkt verder dan de auto om de toekomstige wereld van mobiliteit te helpen ontwikkelen en daarbij wordt de traditionele werkwijze van grote bedrijven naar de geschiedenis verwezen. InMotion is in april 2016 in het leven geroepen als een start-up lab en onafhankelijke organisatie binnen het bedrijf. Het introduceert de ‘snelle en baanbrekende’ Silicon Valley-cultuur van startende bedrijven bij Jaguar Land Rover. InMotion zal projecten ontwikkelen die de toekomst van mobiliteit en slim vervoer helpen vormgeven, zoals carpooling, hulpmiddelen voor automobilisten, smart parking, logistiek en dergelijke. “De technologische sector ontwikkelt zich razendsnel, en producten hebben er een veel kortere levensduur dan in de auto-industrie“, zegt Adrian Hallmark, group strategy director bij Jaguar Land Rover. „We willen de grenzen verleggen van wat we vandaag de dag kennen en onze klanten uitstekende producten en diensten bieden die tegemoetkomen aan hun wensen van nu en morgen.“ Maar hiervoor is eerst een nieuw onderkomen nodig. Het InMotion lab is daarom kortgeleden verhuisd van een klein kantoor in Leamington Spa in centraal- Engeland naar de start-up hub van Londen. “Waar we nu zitten is een hemelsbreed verschil met waar we begonnen“, vertelt Jonathan Carrier, die leiding geeft aan InMotion. „Maar dat is het intrinsieke karakter van innovatie. Je besteedt aandacht aan wat je klanten zeggen en doen en houdt nooit op met leren.“ De klantgerichte benadering van de 30 medewerkers van InMotion omvat twee zeer onderscheidende fases, een Lab en een Accelerator. In het Lab worden 150 concepten onderzocht en verder uitgewerkt; de concepten zijn afkomstig uit klantenonderzoek of naar voren gebracht door personeel van Jaguar Land Rover. Uitsluitend de meest veelbelovende ideeën halen de volgende fase, de Accelerator. Hier worden externe zakelijke talenten met een bewezen staat van dienst bij het proces betrokken om te helpen de goedgekeurde ideeën om te toveren tot onafhankelijke bedrijven. Nadenken over mobiliteit is belangrijk omdat de wegen in Groot-Brittannië steeds drukker worden. De gemiddelde reistijd voor een afstand van acht kilometer door het centrum van Londen bedroeg in 2012 twintig minuten, maar vandaag de dag is dat al een half uur, aldus het verkeersonderzoekbureau INRIX. Uit cijfers van de Department for Transport blijkt dat er 36,7 miljoen voertuigen in Groot-Brittannië geregistreerd staan, dat is liefst 4,5 miljoen meer dan tien jaar geleden. InMotion richt daarom de eerste reeks projecten op de behoeften van klanten in een steeds veranderende mobiliteitswereld. Een van de eerste experimentele diensten buigt zich over een dagelijks probleem van ouders: het naar school brengen van de kinderen. Een carpooling app verbindt gebruikers met een groep vrienden en familieleden die ze genoeg vertrouwen om hun kinderen naar school te brengen of op te halen. Een druk op de knop toont wie er beschikbaar is. Mocht er niemand beschikbaar zijn, dan kan een on-demand taxiservice met goedgekeurd professioneel persoon worden ingeschakeld. Een ander experiment wil met een druk op de knop een einde maken aan het zoeken naar een parkeerplaats. Mensen die in het centrum van Londen een parkeerplaats zoeken zijn verantwoordelijk voor 30 procent van het verkeer. De parkeerapp biedt gebruikers een smart valet service die de auto ophaalt, op een beveiligde plaats parkeert en weer aflevert wanneer de auto nodig is. Alles, van het boeken tot de betaling, wordt volledig via een smartphone geregeld. “Deze benadering staat centraal bij alles wat we doen bij Jaguar Land Rover”, zegt Carrier. “Het betekent dat we de problemen moeten begrijpen die mensen dagelijks ondervinden, dat we weten hoe je de problemen oplost en nieuwe ideeën ontwikkelt.” Dit is een filosofie die Jaguar Land Rover al jaren aanhangt, maar de snelheid waarmee het bedrijf werkt is geheel nieuw. „ JE MOET InMotion is specifiek in het leven V O O R T D U R E N D geroepen om zo snel mogelijk in te spelen op veranderende behoeften. O P Z O E K N A A R “De levensduur van innovatieve ideeën is erg kort omdat de markt enorm M A N I E R E N O M dynamisch is”, legt Carrier uit. “Je T E I N N O V E R E N “ moet voortdurend op zoek naar manieren om te innoveren.” Bureaucratie JONATHAN CARRIER is daarom volledig weggesneden. Alles draait om snelheid. Ideeën moeten zo snel mogelijk het lab uit en door consumenten getest kunnen worden. “We zetten het idee om in een concept en ontwikkelen op basis daarvan een tastbaar product met levensvatbaarheid”, aldus Carrier. Dit vroege prototype van een mogelijk revolutionaire app of systeem wordt in handen gegeven van echte klanten die feedback zullen geven over het dagelijks gebruik ervan. Het is een methode die ook wordt toegepast door de bekendste bedrijven in Silicon Valley, waaronder Google en Dropbox. “Feedback uit de echte wereld stelt ons in staat om het product verder te verfijnen en beter af te stemmen op de gebruiker.” InMotion ontwikkelt ideeën in elke denkbare categorie, zegt Carrier. “Van diensten die het autogebruik ondersteunen, zoals smart parking, tot innovatieve manieren die toegang bieden tot auto’s, inclusief nieuwe vormen van auto-eigendom. En we kijken verder dan de behoefte van de auto zelf, zoals innovatief openbaar en privévervoer en zelfs collectief fietsbezit.” Er is volgens Carrier één motto dat alle projecten van InMotion verbindt. “De gemeenschappelijk noemer is om mensen hun tijd terug te geven, of ze de kans te bieden beter gebruik te maken van hun tijd door hun mobiliteit efficiënter te maken.” En dat geldt ook binnen het bedrijf. 61