Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #33 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Copenhagen
  • Discovery
  • Rover
  • Rover
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Zegt
  • Auto
  • Waar
  • Wereld
  • Stad
  • Eerste
  • Onze
Land Rover steht für höchste Allradkompetenz, umfassenden Komfort und anspruchsvolle Technik. Diesem Geländewagen ist kein Weg zu weit und keine Aufgabe zu schwer – getreu dem Slogan „Above and Beyond“. ONELIFE vermittelt Land Rover-Kunden genau dieses Gefühl von Abenteuer und Freiheit.

ALL-NEW DISCOVERY OBJECT

ALL-NEW DISCOVERY OBJECT 08: CAMOUFLAGE Er is een fase in de ontwikkeling van een nieuwe auto waarin de ontwerpers hun uiterste best doen om ons af te leiden van de functies en innovaties waar ze het meest trots op zijn. Dat is de periode die doorgaans begint rond het punt dat er op publieke wegen wordt getest met prototypes waarvan de carrosserie bijna af is en die eindigt als op de autosalon de zijden lakens van het definitieve ontwerp worden getrokken. Vóór die fase dragen vroege prototypes wel eens de kleren van een bestaand model, subtiel aangepast om de afmetingen van de nieuwe auto daaronder te camoufleren, en dus moeilijk te spotten. Maar voordat hij groen licht krijgt, wordt elke nieuwe Land Rover ook uitgebreid getest in zijn definitieve gedaante. Dat betekent een paar lastige maanden voor de ontwerpers, die streven naar een maximale impact van de onthulling en hun trotse werk in het best mogelijke licht aan de wereld willen tonen. Vooral het exterieurdesign van de nieuwe Discovery stond volop in de belangstelling. In meer dan een kwart eeuw is de ontwerptaal van de Discovery zoals de schelpvormige motorkap, het getrapte ‘Alpine’ dak en de asymmetrische achterklep zo iconisch en kenmerkend geworden als de vierkante vormen van de Defender. Zowel pers als publiek waren razend nieuwsgierig hoe het model verder ontwikkeld zou worden. En verder ontwikkeld is hij: dynamischer en aerodynamischer, met een exterieur dat de slimme, lichtgewicht aluminium constructie weerspiegelt. “Het ontwerpen van de camouflage is voor ons inmiddels een hobby”, zegt Andy Wheel. “Voor de laatste Range Rover haalden we inspiratie uit de zogenaamde dazzle-camouflage van vroeg 20e-eeuwse slagschepen, en voor de Range Rover Evoque Cabriolet gebruikten we cartoonfiguren. Voor de Discovery hebben we gewerkt met sterk vervormde barcodes.” “Er is een fase tijdens het testproces”, vult Chief Engineer Alex Heslop hem aan, “waarin we de openbare weg op moeten en grote delen van de auto ongecamoufleerd moeten laten.” Zoals eerder opgemerkt dragen vroege prototypes de vormen van het oude model als camouflage. Daarna komt de zware camouflage over de nieuwe vormen, maar die kan “ongewenste effecten opleveren zoals het maskeren van windruis op hoge snelheden.” Dus wordt er in de laatste fase een lichte camouflage over de nieuwe vorm aangebracht. “De barcode is niet meer dan een filmdunne laag die op de achterpanelen wordt aangebracht. De vorm van de auto blijft onveranderd. Je kijkt naar het definitieve model, maar de camouflage is zo goed dat je het niet ziet.” Maar nu weten we dat het definitieve ontwerp van Gerry McGovern en zijn team heel dicht in de buurt ligt van de originele Discovery Vision Concept. “Als je echt wilde weten wat er onder de camouflage zat, had je gewoon naar die concept car kunnen kijken”, zegt Andy Wheel. “De nieuwe Discovery hield zich al die tijd schuil in het volle zicht.” Ontdek meer over de All-New Discovery op landrover.nl 52

RATAN TATA 53