Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish

  • Text
  • Jaguar
  • Izzard
  • Auto
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

PEOPLE

TYÖN TOUHUSSA Ennen muotinäytöstä vaatteita on sovitettava mallien päälle useita kertoja. Hien Le (vasemmalla valkoisessa T-paidassa ja pääkuvassa mustassa) ehdottaa muutoksia samalla, kun hänen tiiminsä kiirehtii ompeleiden, leikkausten ja korjausten parissa. Suunnittelija työskentelee studiossaan aamuvarhaisesta iltamyöhään luonnostellen asuja ja ommellen kankaita. Monille muoti tarkoittaa välkkyviä salamavaloja ja lavalla uusimpia kansainvälisiä mallistoja esitteleviä huippumalleja. Suunnittelijalle muotinäytös on kuitenkin vain pitkän luomisprosessin päätepiste. Kulissien takana suunnittelija työskentelee aamuvarhaisesta iltamyöhään luonnostellen asuja ja ommellen kankaita. Laosissa syntyneen ja Berliinissä kasvaneen Hien Len omaa nimeä kantava muotimerkki edustaa uuden sukupolven suunnittelua, joka tähtää kansainväliseen menestykseen. Len mallisto nostaa esiin käsityötaidon, yksinkertaisuuden ja yksityiskohdat. Kriitikot ovat nähneet Len kädenjäljessä vaikutteita hänen aasialaisista juuristaan. Hän itse kuitenkin sanoo omaksuneensa tyylinsä pääosin Euroopasta. Le suunnittelee erikoisten luomusten sijaan vaatteita, joita on helppo pitää yllä. Kirkkailla väreillä sävytetyt asut ovat usein pelkistettyjä ja valmistettu harvinaisista kankaista. Hän valitsee materiaalinsa usein epätavallisista syistä. "Käytän paljon kerrostettuja, läpinäkyviä ja eripainoisia materiaaleja, kuten silkkiä tai neopreenin kaltaisia high-tech-materiaaleja. Minua kiehtoo se, miltä eri materiaalit tuntuvat ja jopa miltä ne kuulostavat.", Le sanoo. 34-vuotiaan suunnittelijan ammatinvalinta oli selvä, kun hän 12-vuotiaana näki dokumenttielokuvassa Karl Lagerfieldin haastattelun 1990-luvulta. Vuosien mittaan Le on hankkinut kannuksiaan eri muotialan tehtävissä. Isoisänsä tapaan hän on koulutukseltaan räätäli, minkä lisäksi hän on opiskellut muotisuunnittelua Berliinin yliopistossa. Hän on myös työskennellyt Marie Claire -lehdessä, PR-muotitalossa ja toiminut harjoittelijana häneen suuren vaikutuksen tehneelle suunnittelija Veronique Branquinholle. Le perusti oman merkkinsä toukokuussa 2010 ja tänä päivänä hänen vaatteitaan myydään ympäri maailmaa. Omien luomusten saaminen kauppojen valikoimiin vaatii kuitenkin valtavasti työtä. Tapasimme Len hänen kellaristudiossaan vanhassa tehdasrakennuksessa Berliinin trendikkäällä Kreuzberg 36 -alueella. Studio on täynnä kangaspaloja ja ompelukoneita, lankalaatikoita, kangasrullia, silitysrautoja, mittanauhoja ja mallinukkeja. Lisäksi valmiita luomuksia roikkuu värikoodatuista telineistä. Le kutsuu sekasotkua järjestelmälliseksi kaaokseksi. Paikan valinnalle oli hänelle monia syitä: "Studio sijaitsee kätevästi lähellä kotiani ja se on todella edullinen. Kahden kauniin takapihan ansiosta kellarikerroksessa on riittävästi valoa. Seinät ja kaikki huonekalut ovat valkoisia, mutta studion tunnelma on kotoisa. Studio on myös toinen kotini, jossa vietän suurimman osan ajastani." Ennen muotinäytöstä on valittava mallit, sovitettava asuja mallien päälle lukuisia kertoja, valittava näytöksen musiikki ja päätettävä, millainen tunnelma näytökseen halutaan. Kovasta työtahdista ja tiukoista aikatauluista huolimatta Le työskentelee rennosti ja rauhallisesti. Kokoelman luomisessa on monia vaiheita: "Työni alkaa tutkimuksesta ja ideoinnista", Le sanoo. "Seuraavaksi pohdin värisävyjä ja valmistelen ensimmäiset luonnokset, joiden pohjalta valitsen kankaat ja aloitan kuvioiden suunnittelun. Tämän jälkeen luon mallikokoelman ja alan valmistella näytöstä." Suunnittelutyö on joka vaiheessa hyvin intuitiivista ja jatkuvasti kehittyvää, vaikka määräajat ovat tiukat. "Saatan muuttaa mieltäni aina viimeisille minuu- THE PERFORMANCE ISSUE j 67