Aufrufe
vor 4 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish

  • Text
  • Jaguar
  • Izzard
  • Auto
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

3. Kanada 9. Norja 2.

3. Kanada 9. Norja 2. Venäjä 10. Bahrain 4. Yhdysvallat 7. Intia Maailman 10 suurinta alumiinintuottajaa 5. 8. Brasilia 6. Yhdistyneet arabiemiirikunnat Australia 1. Kiina Alumiinia voidaan kierrättää uudelleen rajattomasti. Tällä hetkellä alumiinin kierrätykseen kuluu vain 5 % energiamäärästä, joka vaadittaisiin vastaavan primaarialumiinimäärän tuottamiseen (lisäksi kierrätysseoksen käytöstä aiheutuu 92 % vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä) 90 62 4 75 % tonnista bauksiittia voi jalostaa tonnin alumiinia, joka riittää 60 000:n limsatölkin valmistukseen ...maapallon kiinteän aineksen massasta on alumiinia miljardia alumiinitölkkiä kulutetaan Yhdysvalloissa vuosittain miljardia niistä kierrätetään. Tästä kertyvä energiasäästö vastaa 19 miljoonaa raakaöljytynnyriä, joka riittäisi yli 1,7 miljoonan auton polttoaineeksi vuoden ajan Tilastotietoja maailmassa vuoden 1888 jälkeen tuotetusta primaarialumiinista on edelleen hyötykäytössä Alumiinin käyttökohteet 17 % Pakkaukset 10 % Kone- ja laitostekniikka 20 10 5 5 % Muu 25 % Kuljetus ja liikenne 25 % Rakentaminen 12 % Sähkötekniikka 6 % Kuluttajahyödykkeet KAAVIOT: PETER STADDEN 44 j THE PERFORMANCE ISSUE

TECHNOLOGY = 3 TUNTIA Kierrättämällä yhden alumiinitölkin voi säästää kolmen tunnin televisionkatselun verran energiaa Tänä päivänä lentokoneet on tehty pääosin alumiinista ja sen seoksista, mutta kehitys ei ole päättynyt tähän. "Eräs viimeisimmistä kehitysaskeleista on metallisesta vaahtorungosta valmistetut rakenneosat, jotka ovat erittäin kevyitä ja vähentävät melua", Monash Universityn Polmear sanoo. "Tällaiset materiaalit ovat kalliita, mutta niitä käytetään jo joidenkin lentokoneiden ja junien paneeleissa." Alumiiniseokset eivät kalpene teräksen rinnalla, kuten Eskin Brunel Universitysta toteaa: "Alumiini on heikompaa kuin rautapohjaiset metalliseokset, mutta tietynlaisessa kestävyydessä se vetää vertoja teräkselle. Tietyissä käyttökohteissa jotkin alumiiniseokset ja -yhdistelmät ovat jopa terästä kestävämpiä." Teräs voi olla huokeampaa, mutta kevyemmän alumiinin käyttö yleistyy nopeasti. Pilvenpiirtäjiä rakennetaan alumiinista, luotijunat rikkovat nopeusennätyksiä kevyen alumiinirakenteensa ansiosta ja autoteollisuudessa kiiltävän metalliseoksen käytöllä pyritään keventämään autoja ja tehostamaan polttoaineenkulutusta. Jaguar on jo pitkään ollut alumiinin käytön edelläkävijä. Sen edeltäjä The Swallow Sidecar Company käytti metallia jo vuonna 1929. Yrityksen autojen koreissa oli katseita keräävät alumiinipaneelit, joiden ansiosta ne kestivät huomattavasti kilpailijoiden kangasrakenteisia koreja paremmin. Tänä päivänä Jaguar on ehkä maailman eniten alumiinia käyttävä autonvalmistaja. "Hyvä esimerkki on 2002 XJ", sanoo Mark White, Jaguar Land Roverin Body Complete -pääteknikko. "Onnistuimme alumiinin avulla keventämään autoa yli 200 kg ja samalla paransimme sen muitakin ominaisuuksia." White on ylpeä erityisesti auton kestävyydestä: "Se on kestänyt käytössä yli 10 kylmää, lumista talvea ja auto näyttää edelleen kuin uudelta ilman merkkiäkään ruosteesta tai kulumisesta". White on vakuuttunut myös Jaguarin nykyisen malliston laadusta: "Alumiinirunkoiset XJ, XK, XE ja F-TYPE voivat kestää vuosikymmeniä ja kohota tulevaisuuden klassikkomalleiksi". Jaguar-kuskit ovat varmasti mielissään näistä tulevaisuudennäkymistä. Alumiinin ehdoton valtti hiilikuituun ja muihin kevyihin materiaaleihin verrattuna on sen korkea kierrätettävyysaste. "Kierrätysalumiinin sulattaminen vaatii vain 5 % energiamäärästä, joka kuluu vastaavan metallimäärän VAIN ALUMIINIA KÄYTTÄMÄLLÄ AUTOTEOLLISUUS SAATTAA JONAIN PÄIVÄNÄ ITSE TUOTTAA KAIKEN TARVITSEMANSA RAAKAMATERIAALIN. SEN TAVOITTEEN ETEEN KANNATTAA PONNISTELLA erottamiseen bauksiittimalmista", Polmear toteaa. Hänen kollegansa Eskin on samaa mieltä ja lisää: "Alumiini soveltuu kierrätykseen erityisen hyvin myös siksi, että se on teräksestä poiketen ruostumaton materiaali. Lisäksi sitä käytetään rakenteissa, joissa ei yleensä käytetä muita metalleja, joten erottelu on helppoa." Aivan varauksettoman innostunut Eskin ei kuitenkaan ole huippukestävien alumiiniseosten ja -yhdistelmien käytöstä autoteollisuudessa: "Seokset on lajiteltava huolellisesti ennen kierrätystä, mikä on ennen kaikkea tekninen ongelma". Tämän esteen ylittämiseksi Jaguar Land Rover on ottamassa käyttöön kaikki tuotantolaitoksensa ja jälleenmyyjänsä kattavan suljetun kierrätysjärjestelmän. Merkittävä edistysaskel oli uuden kierrätysseoksen kehittäminen yhteistyössä alumiininvalmistajan Noveliksen kanssa. "Tavoitteemme on kasvattaa kierrätysalumiinin osuutta kaikesta käyttämästämme alumiinista 75 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Uusi seos on avaintekijä tässä kehityksessä.", White toteaa. "Novelis rakentaa myös autokierrätyskeskuksen Eurooppaan vastaamaan ympäristönsuojelustrategiamme tarpeita ja vaatimuksia." Vaikka primaarialumiinin valmistukseen kuluu paljon energiaa, kevytrakenteisten autojen tuotanto voi kierrätysalumiinin käytön ansiosta olla hyvin ympäristöystävällistä. Se voisi ratkaista autonvalmistuksen haasteet tänä päivänä ja tulevaisuudessa. Alumiini "parantaa suorituskykyä, laskee polttoainekustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä sekä pidentää käyttöikää", White sanoo. "Pohdimme jatkossa entistäkin tarkemmin, miten käytämme alumiinia valmistuksessamme." Alumiini on terästä kalliimpaa ja hiilikuitua raskaampaa, mutta monissa tapauksissa se on niihin verrattuna ylivertainen materiaali. Vain alumiinia käyttämällä autoteollisuus saattaa jonain päivänä itse tuottaa kaiken tarvitsemansa raakamateriaalin. Sen tavoitteen eteen kannattaa ponnistella. THE PERFORMANCE ISSUE j 45