Aufrufe
vor 4 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish

  • Text
  • Jaguar
  • Izzard
  • Auto
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

42 j THE

42 j THE PERFORMANCE ISSUE TECHNOLOGY

MITÄ KEVYEMPI, SITÄ PAREMPI Alumiinin lyhyt historia ja Jaguarin rooli kevytmetallin käytön edelläkävijänä TEKSTI: Benedikt Sarreiter KUVITUS: Mirko Ilic amerikkalaiset hevoset saattoivat hirnahtaa helpotuksesta, kun niiden taakse asetettiin 1800-luvun lopussa kevyet Studebaker-alumiinivankkurit. Kyseessä oli maailman ensimmäinen alumiiniosista rakennettu kulkuneuvo. Studebaker oli tuolloin maailman johtava hevosvetoisten vankkurien ja kärryjen valmistaja. Yhtiö onnistui rakentamaan upean kevyen kulkuneuvon, jonka kiinnikkeissä ja muissa metalliosissa käytettiin 67 kg alumiinia. Uutuus ei kuitenkaan lyönyt läpi hetkessä, sillä vankkurien 2 110 dollarin hintalappu oli vuonna 1893 järisyttävän suuri verrattuna kymmeniä kertoja huokeampiin perinteisiin malleihin. Vankkurit valmistettiin vain seitsemän vuotta sen jälkeen, kun yhdysvaltalainen kemisti Charles Martin Hall oli kehittänyt entistä taloudellisemman tavan valmis taa alumiinia ohjaamalla sähkövirran sulaan kryoliittiin upotetun alumiinioksidiliuoksen läpi. Ennen Hallin läpimurtoa alumiini oli yhtä arvokasta kuin jalometallit hopea, kulta ja platina, sillä vaikka alumiini on maaperän yleisin metalli, sen erottaminen bauksiittimalmista oli hyvin hankalaa. Hallin keksintö mahdollisti laajemman alumiinituotannon ja johti erilaisiin käytännön sovelluksiin. Professori Dmitry Eskin Brunel Lontoon Universitystä ja Ian Polmear Monash Universitystä Australian Melbournesta ovat yhtä mieltä siitä, että alumiinin kiinnostavin ominaisuus on sen keveys. Alumiinilla on kuitenkin myös monia muita etuja. "Sitä esiintyy kaikkialla maailmassa, sitä on helppo työstää, se ei ruostu ja siitä valmistettu metalliseos on erittäin kestävä", Polmear selvittää. Kaikki nämä ominaisuudet osoittautuivat erittäin hyödyllisiksi ilmailun varhaisina vuosina. Jules Verne ennusti alumiinin käytön lentomatkailussa jo vuonna 1865 esitellessään alumiiniraketin teoksessaan Maasta kuuhun. Vernen visio toteutui 1900-luvun alussa, kun duralumiini kehitettiin. Saksalaisen fyysikon Alfred Wilmin luomassa seoksessa oli alumiinin lisäksi pieniä määriä magnesiumia, kuparia ja mangaania. Tuloksena oli äärimmäisen kevyt mutta kuitenkin kestävä seos. Duralumiinin ansiosta voitiin rakentaa ensimmäinen täysalumiininen lentokone Junkers J.I. Se tunnettiin ensimmäisen maailmansodan aikaan "lentävänä tankkina" ja sen vallankumouksellinen rakenne loi pohjaa modernille lentokonetekniikalle. THE PERFORMANCE ISSUE j 43