Aufrufe
vor 4 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish

  • Text
  • Jaguar
  • Izzard
  • Auto
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

ALL IN ONE "XE ON

ALL IN ONE "XE ON JAGUARIN TUTKIMUS- JA KEHITYSTYÖN HUIPENTUMA. AUTO JÄTTÄÄ KILPAILIJAT JÄLKEENSÄ KAIKILLA OSA-ALUEILLA" Mike Cross, pääinsinööri entistä kauempana ja kaartuu taaksepäin, jolloin ohjaamo on sporttiseen tyyliin lähempänä auton takaosaa. Renkaat on sijoitettu lähelle auton etu- ja takapäitä. Ratkaisu on tyylikäs ja jättää enemmän tilaa oville ja matkustamolle. Auton sisäpuolen ilme, toiminnallisuus ja viimeistely vetävät vertoja Jaguarin suuremmille XF- ja XJ-malleille. Kaiken keskuksena on uusi kahdeksan tuuman värinäyttö, jonka avulla voi käyttää InControlsovelluksia ja yhdistää auton järjestelmän Android- tai Apple-älypuhelimiin. Uuden XE-mallin voimanlähteenä jylläävät uudet Ingenium-moottorit, jotka on valmistettu Wolverhamptonissa erillisessä moottoritehtaassa. (Moottorin saloista kerromme tarkemmin tämän numeron kappaleessa Koneen sykkivä sydän). Moottorit kiihdyttävät auton jopa 250 km/h huippunopeuteen ja saatavilla on myös 99 g/km hiilidioksidipäästöillä varustettu versio. Ominaisuudet ovat ihanteelliset yhtä lailla yrityksille kuin tehokasta urheilullista autoa etsiville yksityisautoilijoille. Myös F-TYPEen perustuva etujousitus ja luokkansa ensimmäinen Integral Link -takajousitus ovat suuri kehitysaskel. Dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä takaa sisärenkaan hallitun jarrutuksen, minkä ansiosta auto on urheilullisen ketterä ja helppo hallittava. Pääinsinööri Mike Cross ei säästele sanojaan: "XE on Jaguarin tutkimus- ja kehitystyön huipentuma. Integral Link -takajousitus tarjoaa luokassaan lyömättömän ketterän ajotuntuman ja tarkan hallinnan. Auto jättää kilpailijat jälkeensä kaikilla osa-alueilla." XE:ssä on myös takavetoisille autoille suunniteltu uusi All Surface Progress Control -toiminto. Sisarmerkki Land Roverin vuosien maastoajan osaamiseen perustuva järjestelmä maksimoi pidon liukkailla pinnoilla. Se toimii ikään kuin matalien nopeuksien vakionopeussäätimenä, ja toiminnon odotetaan parantavan merkittävästi ajamista huonoissa olosuhteissa. Uusi XE loistaa kevyen alumiinirunkonsa, tehokkaiden moottoreidensa ja upean muotoilunsa ansiosta. Sen ajettavuus on myös huippuluokkaa, ja kaikilla osa-alueilla ensiluokkainen auto asettaa todellisen haasteen kokoluokan urheilullisille kilpailijoille. Merkitse XE kalenteriisi suurin kirjaimin, sillä auto tulee markkinoille keväällä 2015. 22 j THE PERFORMANCE ISSUE