Aufrufe
vor 2 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Aluminium
  • Izzard
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

3e Canada 9e Noorwegen

3e Canada 9e Noorwegen 2e Rusland 10e Bahrein Top 10 aluminiumproducenten wereldwijd 4e VS 8e Brazilië 5e VAE 7e India 6e Australië 1e China Aluminium kan oneindig worden gerecycled en momenteel kost het recycleren van aluminium slechts 5 % van de energie die nodig is om nieuw aluminium te winnen (en zorgt voor 92 % minder broeikasgassen). 90 62 4 75 % ton bauxiet levert één ton aluminium op genoeg voor 60.000 blikjes frisdrank. ... van het gewicht van de aardkorst is aluminium miljard aluminium blikjes worden elk jaar in de VS verbruikt. miljard hiervan wordt gerecycleer d. De bespaarde energie staat gelijk aan 19 miljoen vaten ruwe olie, genoeg om meer dan 1,7 miljoen auto's een jaar lang te laten rijden In cijfers van al het primaire aluminium dat sinds 1888 is geproduceerd, is nog altijd in gebruik. Toepassingen van aluminium 17 % Verpakking 10 % Machines en fabrieken 20 10 5 5 % Overig 25 % Transport 25 % Constructie 12 % Elektrotechniek 6 % Consumptiegoederen INFOGRAPHIC: PETER STADDEN 44 j THE PERFORMANCE ISSUE

TECHNOLOGY = 3 UUR Eén aluminium blikje recyclen bespaart genoeg energie om drie uur lang televisie te kijken. structurele componenten met een kern van metaalschuim. Deze zijn zeer licht en geluiddempend", aldus Polmear van Monash University. "Ze zijn niet goedkoop, maar worden al wel gebruikt voor panelen in bepaalde vliegtuigen en treinen." Aluminiumlegeringen moeten ook niet onderdoen voor staal. "Aluminium is niet zo sterk als legeringen op basis van ijzer," vervolgt Eskin van Brunel University, "maar qua specifieke sterkte kan het met staal wedijveren. Sommige aluminiumlegeringen en composieten hebben zelfs een grotere specifieke sterkte dan staal." Staal is dan wel goedkoper dan zijn lichtere broertje, maar aluminium wordt steeds vaker toegepast. Er zijn wolkenkrabbers bekleed met aluminium en treinen die met recordsnelheden rijden dankzij hun aluminiumconstructie. Bovendien wordt het glanzende materiaal steeds vaker gebruikt in de autosector door merken die hun voertuigen lichter en zuiniger willen maken. Jaguar is altijd al een pionier geweest op het gebied van aluminium. In 1929, toen het bedrijf nog The Swallow Sidecar Company heette, maakte het al handig gebruik van dit metaal. De carrosserie van de wagens vielen op door de aluminiumpanelen en ging langer mee dan hun tijdgenoten met een stoffen constructie. Vandaag de dag is Jaguar nog altijd een van de autofabrikanten die vooroplopen in de toepassing van aluminium. "De 2002 XJ is een goed voorbeeld", zegt Mark White, chief technical specialist Body Complete bij Jaguar Land Rover. "We hebben bij die auto een gewichtsbesparing van meer dan 200 kg gerealiseerd in vergelijking met de voorgaande versie, en tegelijkertijd de eigenschappen van de auto verbeterd." Zelfs nu nog is White onder de indruk van de duurzaamheid van de auto. "Hij heeft al meer dan 10 Zweedse winters doorstaan en ziet er toch nog uit als nieuw. Er is geen spatje roest of ouderdom te zien." White heeft net zo veel vertrouwen in het huidige gamma van Jaguar. "De XJ, XK, XE en F-TYPE kunnen dankzij hun aluminium carrosserie de tand des tijds doorstaan en toekomstige klassiekers worden." En dat is iets wat elke Jaguar-eigenaar natuurlijk als muziek in de oren klinkt. Nog een zeer belangrijk voordeel van aluminium ten opzichte van andere lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel, is de hoge mate van herbruikbaarheid. "Het ALLEEN ALUMINIUM KAN OOIT DE SITUATIE CREËREN WAARIN DE INDUSTRIE ZELFVOORZIENEND WORDT OP HET GEBIED VAN GRONDSTOFFEN. EN DAN ZOU DE CIRKEL HELEMAAL ROND ZIJN opnieuw smelten van gebruikt aluminium kost slechts 5 % van de energie die nodig is om het metaal uit bauxiet te winnen", aldus Polmear. Zijn collega Eskin voegt hier nog aan toe: "Aluminium is uiterst geschikt voor recyclen omdat het, in tegenstelling tot staal, niet roest. Ook wordt het veel gebruikt in constructies die voornamelijk uit aluminium bestaan, zodat het scheiden eenvoudig is." Maar Eskin zet hier wel een kanttekening bij wat betreft de verschillende soorten legeringen en composieten die in de auto-industrie worden gebruikt: "Deze moeten uiterst zorgvuldig worden gescheiden voordat ze worden gerecycled. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de beste methode om dit aan te pakken." Daarom werkt Jaguar Land Rover aan de implementatie van een recyclingprocedé voor alle productiefaciliteiten en leveranciers. Een belangrijke stap in dit proces is een nieuwe gerecyclede legering die in samenwerking met aluminiumbedrijf Novelis is ontwikkeld. "Ons doel is om in 2020 voor al onze producten 75 % gerecyclede legeringen te gebruiken, en met deze legering ligt die doelstelling binnen handbereik", aldus White. "Novelis bouwt ook een recyclingcentrum in Europa; dit centrum maakt deel uit van onze strategie voor ecologische duurzaamheid." De energie-intensieve productie van primair aluminium hoeft de duurzame productie van aluminium auto's dus niet in de weg te staan. Gerecycled aluminium zou het antwoord kunnen zijn op de problemen waarmee autofabrikanten nu en in de toekomst worden geconfronteerd. "Aluminium is de perfecte combinatie van prestaties, brandstofbesparing, lagere CO 2 -uitstoot en recycling", zegt White, "en we blijven zoeken naar slimme manieren om het samen met andere materialen te gebruiken." Het is dan wel duurder dan staal en zwaarder dan koolstofvezel, maar in veel gevallen komt aluminium als beste uit de bus. Alleen aluminium kan ooit de situatie creëren waarin de industrie zelfvoorzienend wordt op het gebied van grondstoffen. En dan zou de cirkel helemaal rond zijn. THE PERFORMANCE ISSUE j 45

ONELIFE #38 – English
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
MPuls 02/19
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
SeeMagazin 2018
KPM Magazin 2018
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst / Winter 2018
LfA-Magazin Frühjahr / Sommer 2018
LfA-Magazin Herbst / Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2017
LfA Magazin Herbst / Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2016
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
MPuls 02/19
M-Puls 1/2019 Stadtausgabe
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018