Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Aluminium
  • Izzard
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

ALL IN ONE "DE XE

ALL IN ONE "DE XE WEERSPIEGELT ALLES WAT HET BEDRIJF IN DE LOOP DER TIJD HEEFT GELEERD. WIJ BOUWEN EEN AUTO DIE DE CONCURRENTIE QUA PRESTATIES VER ACHTER ZICH LAAT." Mike Cross, hoofdingenieur Vehicle Integrity van de auto is naar achteren gekanteld om de passagiersruimte verder naar achteren te verplaatsen. Hierdoor oogt de auto sportiever. Tegelijkertijd zijn de wielen verder naar de voor- en achterhoeken van de auto gezet, waardoor deze er op de weg robuuster uitziet terwijl de passagiers gemakkelijker kunnen inen uitstappen en meer ruimte hebben. In het interieur komen de uitstraling, inrichting en afwerking zeer dicht bij die van de grotere en duurdere XF- en XJ-modellen van Jaguar, met een nieuw 8-inch kleurenscherm en splinternieuw infotainmentsysteem, dat zowel InControl Apps als connectiviteit voor Android- en Apple-smartphones biedt. Het vermogen van de nieuwe XE wordt geleverd door gloednieuwe motoren uit de Ingenium-familie, geproduceerd in een speciaal hiervoor gebouwde fabriek in Wolverhampton, Engeland (zie het artikel Het hart van de machine in deze editie). Met troeven als een ultra-efficiënt lage CO 2-uitstoot van 99 g/ km en een topsnelheid van 250 km/u biedt het gamma uitvoeringen zowel voor zakelijke gebruikers als voor meer prestatiegerichte eigenaars over de hele wereld. Een op de F-TYPE geïnspireerde voorwielophanging en de Integral Link-achterwielophanging - een primeur binnen dit segment - onderstrepen een nieuwe dimensie van het begrip 'vermogen'. De Torque Vectoring-technologie - waarbij een gecontroleerde remwerking op het wiel in de binnenbocht wordt uitgeoefend - staat garant voor een sportieve wendbaarheid en extra vertrouwen voor de bestuurder. Mike Cross, hoofdingenieur Vehicle Integrity, verwoordt het als volgt: "De XE weerspiegelt alles wat het bedrijf in de loop der tijd heeft geleerd. De Integral Link-achterwielophanging biedt een binnen dit segment ongeëvenaarde combinatie van soepel rijden en nauwkeurig sturen. Wij bouwen een auto die de concurrentie qua prestaties ver achter zich laat." De XE pakt bovendien uit met een speciale nieuwe functie voor een auto met achterwielaandrijving, All Surface Progress Control genaamd. Het systeem is ontwikkeld op basis van de kennis die zusterbedrijf Land Rover in tientallen jaren offroad rijden heeft vergaard en biedt een maximale tractie op glad wegdek. Het werkt als een cruisecontrol voor lage snelheden en ondersteunt bestuurders bij slechte weersomstandigheden. Van zijn nieuwe lichtgewicht aluminium chassis en motoren tot zijn verbluffende ontwerp en ongeëvenaard weggedrag ... de nieuwe XE biedt een boeiend en compleet techniekpakket dat het fel bevochten segment van de compacte premium berline beslist op zijn grondvesten zal doen schudden. Hou alvast een plaatsje in uw agenda vrij om in het voorjaar van 2015 zelf een proefrit te maken. 22 j THE PERFORMANCE ISSUE