Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish

In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

IHMISIÄ M ikä on

IHMISIÄ M ikä on hyvää taidetta? Vastaus on lähinnä katsojan silmissä, mutta jos pieni tyttäreni saisi päättää luokittelusta, Olafur Eliasson olisi ehdottomasti kymmenen parhaan joukossa. Optiset ilmiöt ja erikoistehosteet taiteilijan näyttelyssä Gropius-rakennuksessa Berliinissä tekivät syvän vaikutuksen tyttäreeni neljän vuoden herkässä iässä. Eliassonin taide sopii lapsille: kun tarkastelee itseään vääristävissä peileissä tai liikkuu sumua ja varjoja täynnä olevissa tiloissa, katselijasta tuntuu kuin kävelisi satumaailman läpi. On vaikea olla liikuttumatta (tai vaikuttumatta). Eliassonin teoksilla on tänään vakiintunut paikka maailman kuuluisimmissa museoissa, mutta ne perustuvat edelleen lapsenomaiseen uteliaisuuteen ja vahvaan tutkimushaluun. Tilan ja taiteen, sisä- ja ulkopuolen, toden ja tarun sekoittaminen ovat olleet hänen taiteensa ydin, kuten silloin, kun hän pumppasi taidemuseon täyteen keltaista sumua tai värjäsi joen Tukholmassa myrkynvihreäksi. Saksalaisen Gütersloh-kaupungin kasvitieteellisessä puutarhassa Eliasson täytti tunnelin vahvasti tuoksuvilla kasveilla saaden aikaan tietynlaisen positiivisen tuoksuhyökkäyksen kun taas Utrechtissa Hollannissa hän näytti muuttaneen paikan, johon aurinko tavallisesti laskee käyttäen neljän metrin suuruista kiekkoa ja valon erikoisefektejä. Münchenissä hän kehitti monumentaalisen veistoksen nimeltään „Paraphrase“ erään johtavan konsultointiyrityksen päämajan eteen. Siitä lähti kaksi pitkää rappuosaa, jotka syleilivät toisiaan ja kulkivat toistensa yli. Aivan liioittelulta vaikutti Eliassonin installaatio New Yorkissa vuonna 2008 neljä keinotekoista ja mahtavaa vesiputousta, jotka suihkuttivat 13 miljardia litraa vettä East River -jokeen joka päivä aamuseitsemästä klo kymmeneen illalla 110 päivän ajan. Tätä taideteosta tarkastellessa tuntui aivan siltä kuin maailma olisi tullut hulluksi ja muuttanut kulkureittiänsä. Useimmilla Eliassonin teoksilla on samanlainen vaikutus mikään ei ole, miltä näyttää. Hänen suuri värin ja valon kaleidoskooppinsa ilahduttaa ilman sen syvällisempiä ajatuksia (mikä tehoaa myös pieniin lapsiin). Kuvaus näyttää sopivan hyvin itse taiteilijaankin. Puhuessamme hänen uudesta 368-sivuisesta vegetaarisesta keittokirjastaan, jonka hän on kuvittanut taideteoksillaan, hän sanoo arvostavansa „ruoan laittamista realiteetin luomisena, ei asioiden mystifioimisena“. Viisi vuotta myöhemmin nyt 9-vuotias tyttäreni olisi varmasti samaa mieltä. OLAFUR ELIASSON Kansallisuus: tanskalais-islantilainen Ikä: 48 Ammatti: Taiteilija Lisäfakta: Eliassonin studiotila Berliinissä, Saksassa, on vanha muunneltu olutpanimo, jota hän kutsuu taiteiden laboratorioksi BRIDGE OVER TROUBLED WATER (ylin) Yksi Eliassonin kuuluisimmista installaatioista on hänen keinotekoinen vesiputouksensa Brooklynin sillan alla, yksi neljästä installaatiosta, jotka pystytettiin New Yorkissa 110 päivän ajaksi vuonna 2008 ja jotka tarvitsivat yli 13 miljardia litraa vettä SOMEWHERE OVER THE RAINBOW (ylhäällä) Valtava installaatio vuodelta 2011 Your rainbow panorama on 150 metrin pituinen korotettu kävelytie yli Aros-museon katon Aarhusin kaupungissa Tanskassa. Se on tehty 116 kiekosta, jotka hehkuvat 42 eri värissä ja saavat aikaan sen, että kävijät kuvittelevat kävelevänsä sateenkaaren päällä tai sen läpi. 60 j VAUHDIN RAJOILLA

VALOT LONTOON YLLÄ Vuonna 2003 Eliasson kehitti Lontoon Tate Modernin galleriaan The weather -projektin, keinotekoisen auringon voimakkaista loistelampuista, jotka oli kiinnitetty 35-metrin pituisen turbiinihallin päätyyn. Kattoon kiinnitetyt peilit saivat tilan näyttämään vielä suuremmalta. KROKOTIILI PUISTOSSA? Tämä tilapäinen installaatio, joka muistuttaa jättimäistä krokotiilia ruokaansa odottamassa, rakennettiin vuonna 2007 Lontoon Serpentine Galleryn eteen. Kjetil Thorsen oli mukana suunnittelemassa sitä. Suuret „hampaat“ muodostivat verhot, joiden takana vierailijat istuivat, rentoutuivat ja jopa söivät omia eväitänsä. VAUHDIN RAJOILLA j 61