Neljä maata 72 TUNTIA, 752 MAILIA JA PARI KIERROSTA KAASU POHJASSA TÄMÄ ON ERILAINEN MATKA TIEN PÄÄLLÄ. Jos haluat katsella Idriksen jännittävää matkaa tien päällä uudella XE:llä, katso youtube.com/JaguarCarsLimited Tämä rauhoittaa Jaguarin insinöörejä, jotka päästävät palkitun XE:nsä Gaydonin testialueelta ennen kuin auto tuodaan markkinoille toukokuussa. No, onko hänellä paljon kokemusta kilparadalla ajamisesta? „Ei, ei oikeastaan. Mutta kuten joku sanoi, ‘aja sitä kuin olisit varastanut sen!’“ Huomio Jaguarin päämaja: hän laski vain leikkiä. Luulen. No, joka tapauksessa Elba ei viivyttele. Lähdemme Lontoosta heti lounaan jälkeen, olemme kanaalin toisella puolella Ranskassa alkuillasta. Hän etenee hyvin, kun saavumme Belgiaan ja viiletämme kohti Calais’ta, tämän illan päämääräämme. Vauhti hiljenee, koska lumisade tihenee, kun saavutamme Ardennit. Saavumme ensimmäiseen yöpymispaikkaamme, Span kilparadan äärellä sijaitsevaan hotelliin. On tosiaankin aika saada drinkki. SMOOTH OPERATOR Edellisen päivän virkistävän ajon jälkeen kilparadalla Belgiassa Elba istuutuu ajamaan Saksan moottoritietä pitkin nauttien XE:n vaihteiston helppoudesta ja istuimen mukavuudesta. Seuraavana päivänä ajamme lähellä sijaitsevalle Span kilparadalle. Elba on innoissaan ajatellessaan päivän ohjelmaa. Näyttelijällä ovat autot verissä. Hänen edesmennyt isänsä oli Fordin luottamusmies ja nuori Idris seurasi häntä Dagenhamin liukuhihnalle. Mutta ei kestänyt kauan, kun hän jo lopetti ja lähti New Yorkiin yrittämään näyttelijän uraa. Oliko tehtaassa työskentely hyväksi hänen autoinnostukselleen – vai pahaksi? „Ei, se ennemminkin lisäsi kiinnostustani ja uteliaisuuttani autoihin ja siihen, miten niitä valmistetaan“, hän muistelee. „Miten autosta tulee hyvä tai huono? Kun näet, miten auto valmistetaan, vasta sitten osaat arvostaa tätä“, hän taputtaa XE:n ohjauspyörää. „Istahdat siihen asiakkaana ja se on mahtava ja mukava, se tekee, mitä sen pitääkin. Se, että 20 eri tiimiä ovat koonneet tämän kuin palapelin“, hän ihmettelee. „Se on uskomaton insinöörisaavutus.“ Tänä iltapäivänä tämä uskomaton insinöörisaavutus lähtee liikkeelle. Kahden kierroksen jälkeen Brundlen opissa Elba vetää kierroksen XE:llä yli sateisen radan, saavuttaen 210 km/h nopeuden suoralla. Hän loikkaa sisään kylmästä, selvästi hyristen. „Nyt tekisi mieli 52 j VAUHDIN RAJOILLA
TIEN PÄÄLLÄ KOLMEPÄIVÄISEN ajon jälkeen Lontoosta Elba keskittyy musiikkilistaansa ja aloittaa house-setin Berliinissä viskikolaa“, hän henkäisee. Mutta ei, kuuma piparminttutee hunajalla saa riittää. Tänä iltana meidän täytyy ajaa vielä 340 km ja seuraavana päivänä vieläkin enemmän, Saksan läpi niellään 435 km. Siinä ei jää paljon aikaa lepäämiseen. Käymme nopealla lounaalla McDonaldsin kahvilassa ja jatkamme sitten matkaa. Minkälaiselta ajaminen on tuntunut tähän mennessä? „Tosi hyvältä“, Elba nyökkää. „Tosi mukava, helppo ajaa. Hyvä ajoasento. Koska autossa on dieselmoottori ja kiihdytys on tasaista, ajaminen on todella mukavaa.“ Kun kiihdytämme jäiseltä tieltä takaisin moottoritielle, kylläinen Elba hyrisee taas. „We can’t go on together, with suspicious minds...“ hän laulaa, kun aloitamme viimeisen 40 kilometrin ajo-osuuden Berliiniin. Luultavasti Elvistä ei kuulla hänen DJ-ohjelmistossaan tänä iltana. Mutta miltä hänen musiikkilistansa näyttää? „Olen jo vähän miettinyt sitä, mutta pääsimme eilen niin myöhään takaisin Spasta, että olin liian väsynyt tekemään sitä valmiiksi. Saan tuntini kyllä täyteen – mutta olen erittäin huolellinen valmistellessani settiäni. Käyn läpi jokaisen kappaleen ja miksausmahdollisuuden. Siellä on yksi kappale, jota en malta odottaa kuulevani: se on David Guettan Dangerous, mutta Kevin Saundersonin mahtava Remix. Se on kunnon jytinää – house-setti. Saksa rakastaa kunnon housea. Kymmeneltä illalla Idris Elba vaihtaa yhden pyörän toiseen XE:n Saksan esittelyjuhlissa, jotka pidetään „Umspannwerk Alexanderplatzilla“, joka on vanha sähköasema. Hän virittää DJ-kaluston virnistäen, täynnä itsevarmaa energiaa ja esittelee juhlamiksauksensa nauttien mahdollisuudesta hellittää kolmen päivän ajomatkan jälkeen. Yleisö, joka koostuu eksklusiivisesti kutsutuista friends-of-Jaguar, näyttää mieltymyksensä täyttämällä tanssilattian, joka on kosketusherkkä valolava ja saa energiansa jalkojen rytmikkäästä töminästä. Kuten tulevaisuuden auto, joka toi hänet tänne, tanssilattia on energiaa säästävä ihme. Pitkä automatka kuumalla alustalla on herättänyt vielä yhden kysymyksen. Tiesimme jo tähtinäyttelijän mieltymyksestä nopeuteen hänen dokumenttifilmiensä perusteella. Mutta saiko hän tien päältä myös innostuksen polttoaineen säästämiseen? (Hän kulutti matkan aikana 4,3 l/100 km, tässä tiedoksi). Elba hymyilee: „No, alan olla yhä enemmän tietoinen asiasta. Se oli yksi suurimmista houkutuksista tullessani Jaguariin ajamaan tätä autoa. Ideanahan oli, että siitä tulee erittäin, erittäin polttoainetta säästävä ja ympäristöystävällinen. Koska olemme todella tuhlaavaisia. Olen viettänyt paljon aikaani Afrikassa, jossa liikkuminen on vaikeaa, paitsi jos kuluttaa polttoainetta. On mahtavaa, että autojen valmistajat ovat myös asiasta tietoisia. Yritämme päästä eteenpäin elämässä, mutta haluamme tehdä sen käyttämällä vähemmän polttoainetta, mikä on tietenkin parempi meille kaikille.“ Ja jos pääsemme samalla hienoon kyytiin hienon kaverin seurassa, mikäs sen parempaa. VAUHDIN RAJOILLA j 53
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE