MATKAILU Small House Big Door on mahtava esimerkki Soulin pienen mittakaavan luovasta teollisuudesta. Mittakaavan toisesta päästä löytyy suurin esimerkki Samsung. Parhaiten valtavan yrityksen tuntee elektroniikan tuotteista, joiden lisäksi sillä on mitä erilaisimpia kiinnostuksen kohteita, kuten autoja (Samsung-Renault) ja sukkia (muotikaupassa 8 Seconds), jopa maan suurin teemapuisto (The Everland Resort). Samsung ei ole pelkästään taloudellisesti uskomattoman tärkeä – se kattaa noin 20 % Etelä-Korean bruttokansantuotteesta. Sillä on myös kulttuurin parissa vaikutusvaltaa – eikä ole kysymys painovirheestä. Niinkuin Hyundai ja LG, Samsung hyötyy erittäin uskollisesta asiakaskannasta, vaikka tuntuu siltä, että on olemassa huomattava sosiaalinen paine ostaa paikallisia tuotteita, jo laajan mainostuksen takia. Yksi huomattava poikkeus on Applen suuri markkinaosuus Soulin nuorten luovien joukossa. He ostavat usein iPhone-kännyköitä mieluummin kuin Samsung Galaxy-kännyköitä, koska he käyttävät Mac tietokoneita töissä tai kotona. Kotimarkkinat ovat niin vahvat, että monia todella menestyviä korealaisia yhtiöitä tai tavaramerkkejä ei tunneta kovin hyvin Aasian ulkopuolella, esimerkiksi Naver – maailman viidenneksi useimmiten käytetty hakukone – ja LINE, joka on maailman neljänneksi suurin pikaviestintäsovellus. KÄRJESSÄ Heesung Jun (ylhäällä), 10 Corso Como Seoul (yläpuolella), mainostaa „slow-shoppingia“, luksusmuotia ja taidetta. Hyuna Kim, markkinajohtaja American Apparel Korea yhtiössä (oikealla), rakastaa kaupungin energiaa: „ihmiset juhlivat yhtä rankasti kuin työskentelevät“. Alhaalla: F-TYPE yhdessä Soulin hienoista uusista Jaguar-myymälöistä. Tämä uskollisuus näkyy jopa pääkadulla, jolta ei löydy Zaraa, H&M:ia tai Starbucksia joka nurkan takaa, toisin kuin monesta muusta pääkaupungista. Mutta siellä on kuitenkin monia mielenkiintoisia paikallisia tavaramerkkejä, kuten Innisfree ja Beanpole. Gangnam on keskikaupungin ylellinen ostosalue – josta tuli kuuluisa ärsyttävän ja samalla ärsyttävän tarttuvan Gangnam Style -kappaleen ansiosta – ja joka on täynnä kansainvälisiä lippulaivamyymälöitä. Se on hyvin samankaltainen kuin Aoyama Tokiossa ja Mayfair Lontoossa. Vuonna 2008 italialainen monimerkkiedustus 10 Corso Como avasi ensimmäisen korealaisen edustuksensa yhteisyrityksenä Samsungin muotipuolen kanssa. Sen radikaali ja rentouttava mantra „slow-shopping“ sekä luksusmuodin, kaupan ja taiteen fuusio tarjoaa soulilaisille aivan uudenlaisen ostosnautinnon. Tavanomaisen K-popin kuumeinen ilmapiiri muuttuu rentouttavaksi ja asiakkaalle tarjotaan henkilökohtaista palvelua. Päinvastoin kuin Japanissa, Etelä-Korean luksusmarkkinoilla ovat tähän mennessä kansainvälisesti tunnettuja vain muutamat tavaramerkit. Kuitenkin 10 Corso Como edustaa muutamia parhaita, kuten Steve J, Joni P, Nonagon ja History by Dylan. Lee Joo Young on Dazed Korean digitaalisisällön vastaava UK:n paikallisessa Dazed & Confused- lehdessä, jolla on kulttimaine ja joka on muodin ja pop-kulttuurin aikakauslehti, joten hän on juuri oikea henkilö 40 j VAUHDIN RAJOILLA
RAKASTAN SOULIA, KOSKA TÄÄLLÄ ON HELPPO VIETTÄÄAKTIIVISTA 24-TUNNIN ELÄMÄÄ.
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE