UUSI XF pistävät silmiin. Tai parhaimmillaan „valokeihäs“, joka kiitää etupyörien kaarteesta sivua pitkin korostaen sedanin hoikkaa olemusta. „Mark II omasi tämän kauniin linjan, joka jatkui eturenkaiden yli taakse,“ Hatton sanoo. „Me vain teimme siitä uudenaikaisemman. Ian antoi sille nimeksi „valokeihäs“. Täydellinen linja häviää kauniisti taakse. Se suo autolle tuon todella elegantin brittiläisyyden ja hoikentaa autoa. XF on kevytrakenteinen ja meidän tehtävämme on saada se näkymään ulkonäössä.“ Callum ja hänen tiiminsä ovat yhdistäneet täydellisen asennon ja mittasuhteet älykkäillä, hienoilla yksityiskohdilla. XF:n aistillinen ulkonäkö ylhäältä nähtynä vastaa Callumin vaatimuksia. Muoto taas puolestaan muuttuu katsojan silmissä, kun liikkuu tien tasolla. Mutta design ei toimi tyhjiössä. XF:n alumiinirakenne ja suunnittelutiimi auttoivat Jaguarin insinöörejä ja aerodyna-miikan asiantuntijoita luomaan – yhdessä XE:n kanssa – Jaguarin, jolla on kaikkien aikojen paras aero dynamikka, ilmanvastuskerroin vain 0,26. Sileä muoto ja uusi nelisylinterinen Ingenium-dieselmoottori vähentävät painoa noin 200 kg. Yhdessä kehittyneiden energiankulutuksen ohjausjärjestelmien kanssa malliston CO 2 lukemat alkavat niin alhaisista kuin 140 g/km. „Tämä on todella suuri asia,“ Callum sanoo. Työskentelimme alusta alkaen tiiviisti yhdessä aerodynamiikan tiimin kanssa. Jos työskentelee liian kokonaisvaltaisesti ja yrittää saada autosta vain mahdollisimman aerodynaamisen, tulee autosta lopulta muodoltaan ruma. Sen sijaan me tutkimme yksityiskohtia, ilman virtausta auton läpi ja ympäri, kuten kilpa-autojen insinöörit tekisivät. Näin saavutamme huomattavasti paremman lopputuloksen sekä designin että tehokkuuden kannalta. Molemmat tietävät, että he ovat saaneet aikaan täydellisen tuloksen: uuden auton, joka yhdistää Jaguarin odotukset designin edelläkävijänä uuden hämmästyttävän teknologian avulla ja uskomattoman laajalla suorituskyvyllä. Hatton valvoo valokuvaustamme ja myös auton ensimmäistä tutkiskelua. Usein tässä tilanteessa on hermostunut ilmapiiri, mutta hän on rento. „Niinkuin tiedät, ei ole helppoa luoda autoa, jolla ei ole yhtään huonoa puolta,“ hän sanoo. „Mutta olen varma, että et saa ainoatakaan huonoa kuvaa XF:stä.“ Jaguarin uuden Jaguar XF-sarjan viralliset polttoainesäästöt täytyy vielä testata valmistajan virallisissa testeissä EU-lainsäädännön mukaisesti. 24 j VAUHDIN RAJOILLA
„TYÖSKENTELIMME ALUSTA ALKAEN TIIVIISTI YHDESSÄ AERODYNAMIIKAN TIIMIN KANSSA. NÄIN SAAVUTAMME HUOMATTAVASTI PAREMMAN LOPPUTULOKSEN SEKÄ DESIGNIN ETTÄ TEHOKKUUDEN KANNALTA.“ Ian Callum, Pääsuunnittelija KUUDES AISTI Viisto ikkuna painottaa sisätilan avaruutta takaosassa ja XF:n rakenteen keveyttä. Sisällä ylimääräisen tilan tunne ja valomäärä olkapään yli on suurempi kuin luulisi. VAUHDIN RAJOILLA j 25
DESIGNIN MESTARI LISÄÄ PALKINTOJA
JAGUAR MAGAZINE VAUHDIN RAJOILLA Im
VIIMEINEN SIVU ...kulissien takana
Executive Dual Time Self-winding. P
Laden...
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE