Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch

  • Text
  • Cumberbatch
  • Pace
  • Nieuwe
  • Auto
  • Jaguar
  • Dynamic
  • Elba
  • Technologie
In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

SMARTPHONE-SCHERM Het

SMARTPHONE-SCHERM Het infotainment-systeem van de XF is het nieuwste van het nieuwste en de ventilatieroosters zijn naar boven opgeschoven om plaats te maken voor het touchscreen van 8 inch (10 inch als optie) dat op dezelfde manier werkt als uw smartphone. De belangrijkste instrumenten kunnen als een 12 inch-TFT-scherm in vier verschillende configuraties getoond worden. Daarbij wordt de kerninformatie via een head-updisplay met lasertechniek op de voorruit geprojecteerd. MEER HOOFDRUIMTE Ondanks zijn lagere dak biedt de nieuwe XF 24 mm meer hoofdruimte dan de uitgaande XF, en doordat-ie evenveel aandacht besteedt aan de passagiers vooren achterin, scoort hij het best in zijn klasse qua beenruimte voor de achterpassagiers. Voorin loopt de door de Riva-raceboot geïnspireerde ‘houtring’ van grote broer XJ helemaal van de deuren tot over het dashboard. Voor de interieurbekleding is een waaier aan opties van traditioneel tot modern beschikbaar. Tien mogelijke tinten LED-binnenverlichting zorgen voor sfeer in de auto. 22 j THE DYNAMIC ISSUE

NIEUWE XF HET NIEUWE INTERIEUR IS AFGEWERKT MET HOOG- WAARDIGE MATERIALEN EN HEEFT CAPACITIEVE TOUCHSCREENS NET ALS EEN SMARTPHONE gebruikersgemak in de stad, ziet hij eruit als een grotere, serieuzere auto, omdat de wielbasis verlengd werd en de wielen naar buiten zijn opgeschoven. De kortere neus vormt een tegengewicht voor de wat strenger ogende, rechtopstaande grille, waardoor de auto zijn dynamiek behoudt, terwijl de grotere afstand tussen de voorste aslijn en het stuurwiel de auto nog meer klasse verleent. Net de afmetingen die je verwacht van een luxesedan met een grote motor en achterwielaandrijving (ook al is de XF eveneens met een viercilindermotor en vierwielaandrijving verkrijgbaar). “We kunnen de XF lichtjes herpositioneren omdat we nu ook de XE aanbieden,” zegt Hatton. “De uitgaande XF was alles tegelijk. Het was de beginnersauto, de zakenwagen en de vierdeurscoupé. Nu de XE er is, kon de XF zich vrijer ontwikkelen tot wat je hier ziet.” Meer afstand tussen de aslijnen zorgt uiteraard voor meer ruimte binnen in de auto, en de nieuwe XF zal binnen zijn klasse de grootste beenruimte achterin hebben. Het designteam heeft dat kenbaar gemaakt met een ‘zesde licht’, een extra raam bij de C-stijl achter de achterdeuren. Dat, en de wat meer uitgesproken, strengere lijnen boven de koffer zijn waarschijnlijk de meest in het oog springende verschillen met de uitgaande XF. Maar het is pas wanneer je met de ontwerpers praat dat hun subtiele ingrepen zichtbaar worden: hoe ze licht opvangen en verdelen om een vorm tot leven te wekken en ons verliefd doen worden op een design zonder dat we helemaal weten waarom. Zoek de zachte ‘groeven’ die vanaf de koplampen over de motorkap van de XF lopen een kenmerk van de vroegere Jaguar-sedans maar ook een manier om lichtpunten op de motorkap te laten vallen die in het oog springen. Of misschien wel het neusje van