Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch

  • Text
  • Cumberbatch
  • Pace
  • Nieuwe
  • Auto
  • Jaguar
  • Dynamic
  • Elba
  • Technologie
In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

NIEUWE XF Als u uw

NIEUWE XF Als u uw nieuwe Jaguar XF langs achteren benadert, met uw hand omhooggaat en naar de deurklink grijpt, ontwaart u in de welving aan het uiteinde van de motorkap misschien wel de geest van de allereerste sportsedan, de Jaguar Mk II uit de zestiger jaren. Voor iedereen die dat icoon kent, is het buitengewoon om die vertrouwde welving bij zo’n moderne auto als de nieuwe XF aan te treffen. Dit is een ultramodern design, een auto die zowel qua vorm, prestaties als technologie naar de toekomst knipoogt. Hoofd design Ian Callum en zijn team zijn evenwel zo getalenteerd dat ze die subtiele verwijzingen kunnen integreren zonder afbreuk te doen aan het moderne karakter van de nieuwe XF. Ze hebben het naar hun zin. En ze hebben een auto ontworpen die, zoals dat gaat bij oerdegelijk design, sowieso al prachtig oogt, maar nog meer leuke details zal prijsgeven als u er een tijdje mee rijdt. De uitgaande Jaguar XF is al een icoon geworden. “We hebben dus bewust besloten het model verder te ont wikkelen,” begint Callum. “De eerste XF transformeerde het merk en zorgde voor een nieuwe, moderne ontwerptaal,” zegt Adam Hatton, die voor Callum het buitendesign van de nieuwe XF heeft herwerkt. Hij ontwierp ook het eerste model. “Volgens mij herken je een goed ontwerp daaraan. Dat als je het vervangt, het nog steeds mooi oogt op de weg en goed verkoopt. Dit is dus niet het moment om de XF drastisch te veranderen. We willen liever voortbouwen op al zijn kwaliteiten.” Sinds de eerste XF in 2007 van de band rolde is er natuurlijk heel wat veranderd. De compactere sportsedan XE is net gelanceerd, waardoor de grotere XF rustig verder kan groeien. En Jaguars gigantische investering in nieuwe technologie resulteert in constructies met licht gewicht aluminium, de geavanceerde nieuwe Ingenium-viercilindermotoren die Jaguar in zijn nieuwe motoren fabriek ontwikkelde, en een reeks nieuwe technologieën die op de bestuurder focussen: van het toonaangevende nieuwe InControl Touch Pro-infotainmentsysteem, dat voor sterk verhoogde connectiviteit zorgt, tot All Surface Progress Control, waarmee bestuurders zonder zorgen tegen lage snelheid op een glad wegdek kunnen accelereren (de nieuwe XF is de eerste in zijn segment die deze innovatie aanbiedt). De technische vooruitgang van de nieuwe XF kan je aflezen aan zijn vormen en afmetingen. De nieuwe intelligente Aluminium-Intensive Architecture die de auto ondersteunt, is precies wat de naam doet vermoeden: een architectuur, geen stroef ‘platform’ waaraan de carrosserie zich moet aanpassen. Het designteam kon dus in alle vrijheid met een aantal basisparameters aan de slag. Zo konden ze de wielen precies plaatsen waar ze wilden met het oog op de perfecte verhoudingen en een optimaal silhouet. Hoewel deze nieuwe auto eigenlijk iets kleiner is dan de uitgaande XF in verband met een hoger 18 j THE DYNAMIC ISSUE

HET ‘ZESDE LICHT’ EN DE IETS STRENGERE LIJNEN BOVEN DE KOFFERBAK ZIJN ALLICHT DE MEEST IN HET OOG SPRINGENDE VERANDERINGEN AAN DE NIEUWE XF