Aufrufe
vor 4 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch

  • Text
  • Cumberbatch
  • Jaguar
  • Dynamic
  • Elba
In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

Voor coutureklanten die

Voor coutureklanten die iets perfect in hun maat, passend bij hun lichaam wensen, is 3D-printen perfect TECHNOLOGIE wekt de indruk dat er een laag kristal over het lichaam van het model groeit. Het lijkt op een couturecreatie ook omdat je er niet mee kan gaan zitten. “Er bestaan enkele flexibele, printbare materialen die qua comfort dicht bij een [normale] jurk komen, maar momenteel kan ik nog geen jurk in zijn geheel printen die flexibel en echt comfortabel is”, geeft Van Herpen toe. Ze kan ook niet op zijde of katoen printen. “Ik geloof dat die materialen er wel zullen komen, maar het hangt er ook van af of een groot [mode]huis met 3D gaat werken.” Als het gestimuleerd wordt, schat ze dat het “minimaal vijf jaar” zou duren vooraleer comfortabele stoffen met 3D-techniek geprint kunnen worden ondanks de experimenten van onderzoekers naar de constructieve be wegingen van zijderupsen, ter verkenning van de artificiële reproduceerbaarheid van het zijdeweven. Daar knelt het schoentje: dit is geen draagbare mode. Haar naaste neef is de haute couture, die luxueuze, ouderwetse mode van op maat gemaakte, met de hand genaaide, afzonderlijke stukken, vroeger geliefd bij de superrijke Europese en Amerikaanse high society en nu vooral het voorrecht van welgestelde Russen en Arabieren. “Voor coutureklanten die iets perfect in hun maat, passend bij hun lichaam wensen, is 3D-printen perfect”, stemt Van Herpen toe. “Maar ik denk niet dat de techniek in de nabije toekomst voor massaproductie zal worden gebruikt. Daarvoor is het kostenplaatje te hoog.” Als het evenwel om maatwerk gaat, kan 3D-printen wel een significante verandering teweegbrengen. “Voor mij is de komst van 3D-printen geen fundamentele revolutie qua fabricage. Het kan alleen een revolutie in de personalisering zijn”, zegt Will Seymour, senior analist bij Future Foundation, een Londens agentschap voor trendprognoses. “Deze technologie zou beschouwd moeten worden als een kans om de klantenservice te revolutioneren. De mode-industrie moet zich op een jongere generatie klanten richten die heel graag met designs wil spelen en mogelijkheden wil uitproberen. Merken zouden klanten moeten uitnodigen om te vragen ‘Is het mogelijk om hiervan een zwart exemplaar te maken?’ in plaats van ‘Ik zoek dit en dat’.” Designers van accessoires spelen daarop in. Rem D Koolhaas een neef van superster-architect en naamgenoot Rem Koolhaas zonder D is van architectuur op schoendesign overgestapt. Hij maakt al meer dan 15 jaar gebruik van 3D-printen bij het ontwerpen van prototypes van schoenconcepten en hakken voor zijn schoenmerk United Nude. In 2013 werkte hij zelfs met Van Herpen samen aan een dramatisch paar Medusa-schoenen, dat eruitzag alsof het uit honderden boomwortels of tentakels van kwallen bestond. “We ontwerpen ook minder angstaanjagende, eenvoudigere schoenen, die op de veel kleinere machines geprint kunnen worden die sommige mensen zelfs thuis hebben staan”, legt Koolhaas uit. Tegelijkertijd geeft hij toe dat ze “geen vervanging voor conventionele schoenen zijn” en hij voegt eraan toe: “3D-printen zal niet in de nabije toekomst, en wellicht nooit, serieproductie vervangen, maar het is een geweldige aanwinst voor de gereedschapskist van de ontwerper.” Elders wierpen Nikes experimenten met 3D-print vruchten af met Vapor Ultimate Cleat, een lichte, op een kous lijkende voetbalschoen, terwijl Continuum, een Design Lab uit New York, een lijn geprinte 3D-polyurethaansandalen verkoopt, geïnspireerd op Bernini’s standbeeld van Apollo en Daphne. Je wordt gemakkelijk door de utopie in vervoering gebracht. Zou ‘zie een jurk en print hem!’ niet de ideale oplossing voor kledingkastdilemma´s zijn? De realiteit is echter dat we jaren verwijderd zijn van de meeste 3D-objecten voor thuis. Alex Newson, die als curator van The Future is Here een reizende tentoonstelling van het Londense Design Museum de vraag onderzoekt of digitale technologieën de volgende industriële revolutie teweeg zouden kunnen brengen, noemt daarvoor een belangrijk argument: “Het proces waarmee iets vervaardigd wordt, is grotendeels niet relevant voor consumenten. Waar wij ons mee bezighouden is hoe het werkt, wat het kost en hoe het eruitziet.” Momenteel speelt 3D-printen in de mode slechts 44 j THE DYNAMIC ISSUE

Draagbare techniek van Borre Akkersdijk (links) met Wi-Fi-, GPS- en Bluetooth-componenten maakt de drager tot een wandelende internettoegang. Sportieve voorbeelden van Nike zijn bijvoorbeeld de HyperAgility-voetbalschoen (boven) en de complex geweven Vapor Ultimate Cleat-schoen (boven rechts). Van Herpens 3D-jurk en -schoenen (rechts) in de niche van de prototypes een rol. Zolang de materialen waaruit kleren gemaakt worden, niet mooi worden in plaats van alleen maar tevredenstellend en in de meeste gevallen totaal oncomfortabel zullen ze nauwelijks worden gebruikt. Maar bij het 3D-weven en 3D-breien zijn al vorderingen gemaakt. Stof wordt in samenhangende slangen geweven en op verschillende hoogten gestapeld om een derde dimensie te genereren. Dergelijke ontwikkelingen zouden de acceptatie van draagbare techniek wellicht kunnen verhogen. Het BB.pak van de Nederlander Borre Akkersdijk is gemaakt van 3D-geprinte stoffen. De vezels bevatten Wi-Fi-, GPS- en Bluetooth-componenten, waarmee de drager een wandelende internettoegang wordt. Als je met elektrisch geleidend garen print en de chips, die voor een internettoegang zonder kabel nodig zijn, in de gleuven tussen de stofslangen stopt, zou kleding inderdaad netwerkcapabel kunnen worden. Hoe lang zal het nog duren voordat je sweatshirt je bonkende hart opmerkt en je met een onlinedatingbureau verbindt? Of tot je T-shirt een vleug transpiratie ontdekt en je naar de verkoelende airconditioning leidt? We bevinden ons weer in de utopie. Misschien moet we ons daarom aan de rauwe werkelijkheid van printers herinneren: dat ze de meest vervelende apparaten van het moderne leven kunnen zijn. Lege inktpatronen, geen papier, verkeerd ingestelde marges, vastzittend papier, oververhitting printers kunnen de vloek van het kantoor zijn. Alleen al voor onze bloeddruk is het misschien best dat 3D-printen een droombeeld blijft. Je profiteert er onbewust van in eerste instantie dan toch. THE DYNAMIC ISSUE j 45

BORA Magazin 01|2020 – Deutsch
XPLR Magazin 2020
Ludwig Beauty Winter 2020
M-PULS 4/20
SeeMagazin 2020
KPM Magazin 2020
LfA Magazin Herbst / Winter 2020
BORA Magazin 01|2020 – Deutsch
ONELIFE #38 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
LfA Magazin Herbst / Winter 2020
LfA Magazin Spezialausgabe Corona
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2018
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2018
LfA Magazin Herbst/Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2017
LfA Magazin Herbst/Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2016
BORA Magazin 01|2020 – Deutsch
BORA Magazine 01|2020 – English
BORA Magazin 02|2019 – Deutsch
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazine 02|2019 – English
BORA Magazine 02|2019 – Czech
BORA Magazine 02|2019 – Danish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – French
BORA Magazine 02|2019 – Italian
BORA Magazine 02|2019 – Dutch
BORA Magazine 02|2019 – Norwegian
BORA Magazine 02|2019 – Polish
BORA Magazine 02|2019 – Sweden
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
SeeMagazin 2020
SeeMagazin 2019
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beauty Winter 2020
Ludwig Beauty Frühjahr/Sommer 2020
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
M-PULS 4/20
M-Puls 3/20
M-Puls 2/20
M-Puls 1/20
M-Puls 4/19
M-Puls 3/19
M-Puls 2/19
M-Puls 1/19
KPM Magazin 2020
KPM Magazin 2019
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
XPLR Magazin 2020
Focus Style – Oktober 2018
Printmedien Bayern
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Bosch eBike Systems Magazin 2018