PEOPLE DR THOMAS POPHAM, 33 Beroep: Technisch specialist, zelflerend wagenproject Opleiding: Mechanisch ingenieur, doctorsgraad in Computerwetenschappen Vrijetijdsbesteding: Skiën en andere openluchtactiviteiten We onderzoeken machinale leertechnieken om de voorkeuren van bestuurders te leren kennen. Dit gebied is interessant omdat het zo gevarieerd is – we hebben elektronische ingenieurs en werktuigbouwkundigen, informatici, projectmanagers, psychologen enzovoort nodig. Een gedegen opleiding is een voorwaarde, maar daarnaast zijn communicatieve vaardigheden, teamwerk en doorzettingsvermogen absoluut essentieel. Voertuigintelligentie wordt een cruciale stap voorwaarts – vooral wanneer wagens met elkaar en met de ‘cloud’ in verbinding komen te staan. De wagenindustrie maakt enorme vorderingen qua CO 2 -uitstoot, maar ik kijk enorm uit naar de dag dat dit probleem opgelost zal zijn. LINH NGUYEN SLATER, 29 Beroep: Specialist mens-machine-interface voor zelflerend wagenproject Opleiding: Bachelor en master Vrijetijdsbesteding: Koken en eten. “Mijn vrienden noemen me de IJzeren Chef of de Vietnamese Sofie Dumont” Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van interfaces voor kunstmatige intelligentie in de zelflerende wagen. Ingenieurs bouwen het back-end, terwijl ik me op het front-end concentreer, het design dat de klant te zien krijgt. Ik voer gebruikerstests uit om ervan verzekerd te zijn dat de interfaces die we gebruiken veilig, bruikbaar en prettig zijn. Tijdens mijn studie genees kunde kreeg ik met human factors design te maken, beter bekend als ergonomie, HMI of gebruikerservaring. Het is een specialisme dat mensen, ingenieurswetenschappen en design combineert – net iets voor een creatieve wetenschapper die van mensen houdt. Ik kijk met spanning uit naar de zelflerende wagen, die over zes jaar ontwikkeld zal zijn. Machinelerende technieken zullen voor het eerst in een wagen gebruikt worden en zullen tevens een natuurlijke overgang vormen naar autonoom rijden. 34 j THE DYNAMIC ISSUE
JOHN PEPPERELL, 49 Beroep: Senior business en product planning manager Opleiding: Diploma machinebouw Vrijetijdsbesteding: Loopt halve marathons, doet aan motorsport en voedt vier kinderen op Terwijl iedereen op school voetbal speelde, was ik bevriend met jongens die oude wagens zoals Humber Sceptres, Vauxhall Vivas en Hillman Avengers repareerden. De basisonderdelen van een motor zijn al 100 jaar hetzelfde, wat verandert is de perifere technologie. Mijn werkzaamheden richten zich veelal op de elektronische adaptie van de motor. Een motor dient onder alle omstandigheden perfect te werken, daarom moeten we de timing en de brandstofvoorziening aanpassen. Hiervoor maken we gebruik van vele sensoren en aandrijfelementen. Over 15 jaar zullen er nog wel conventionele motoren zijn, maar tegen die tijd zullen hybriden tot de ‘conventionele’ technologie behoren en zullen we misschien wel leidinggevend zijn wat brandstofceltechnologie betreft. Make-up: Jodie Hyams Haar: Natasha Buchanan
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE