Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch

  • Text
  • Cumberbatch
  • Jaguar
  • Dynamic
  • Elba
In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

NIEUWE XF de zalm: de

NIEUWE XF de zalm: de lijn die vanaf de voorste wielkasten langs de carrosserie loopt en zo het strakke karakter van deze strengere berline accentueert. „Over de Mark II liep een prachtige lijn van het voorwiel helemaal naar achteren,“ zegt Hatton. „Daar geven we nu gewoon een erg moderne invulling aan, die Ian ‚lichtspeer‘ gedoopt heeft. Je kan zien dat die lijn absoluut perfect is. Ze wordt slanker naar achteren toe, heel mooi. Het verleent de wagen een elegante Britse touch en maakt hem ook lichter. De XF is een lichte wagen, en het is onze taak om dat in het buitendesign naar voren te brengen.“ Callum en zijn team hebben het optimale silhouet en de perfecte proporties met slimme, subtiele details verzoend. Aan de XF kan men de typische stijl van Callum aflezen: een design dat vanuit vogelperspectief voluptueus oogt, waardoor ook de waarneming op ooghoogte wordt beïnvloed. Design bestaat echter niet in een vacuüm. Net zoals het design van de XF niet mogelijk was geweest zonder het gebruik van aluminium, heeft het designteam de ingenieurs en aerodynamicaspecialisten van Jaguar geholpen om samen met de nieuwe XE de meest aerodynamische Jaguar ooit te ontwerpen met een weerstandscoëfficiënt van slechts 0.26. Combineer die gladde vorm met de hoogefficiënte nieuwe Ingeniumviercilinderdieselmotor, een gewichtsverlies van ongeveer 200 kg en nog een aantal brandstofbesparende verbeteringen zoals de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging, en je komt uit bij een nieuwe XF die slechts 104 g CO 2 per kilometer uitstoot. „Daaraan hebben we bijzonder veel belang gehecht bij de nieuwe XF,“ zegt Callum. „We hebben vanaf de eerste schets met de aerodynamicaspecialisten samengewerkt. Als je het allesomvattend aanpakt en gewoon de wagen zo aerodynamisch mogelijk probeert te maken, krijg je uiteindelijk een amorf resultaat. In plaats daarvan werken we aan de details en pakken we de luchtstroom door en rond de wagen aan, zoals een racewagenconstructeur dat zou doen. Zo krijg je een veel beter resultaat, zowel qua design als qua efficiëntie.” Ze weten allebei dat ze dat perfecte resultaat hebben bereikt: een nieuwe wagen die de bijna vanzelfsprekend geworden leiderspositie van Jaguar qua design met verbazingwekkende nieuwe technologie en een buitengewone prestatieradius combineert. Hatton overziet onze fotoshoot en ook de eerste inspectie van de wagen. Dat is vaak een nerveus moment, maar hij is er gerust in. “Weet je, het is niet gemakkelijk een wagen te creëren die geen enkele minder flatterende hoek heeft,” zegt hij. “Ik ben er evenwel van overtuigd dat je van de XF geen foto kan nemen waarop hij er niet goed uitziet.” De officiële cijfers inzake het brandstofverbruik van de nieuwe Jaguar XF-modellen zullen worden vrijgegeven op basis van officiële fabrikantentests in overeenstemming met de EU-wetgeving. 24 j THE DYNAMIC ISSUE

“WE HEBBEN VANAF DE EERSTE SCHETS MET DE AERODYNAMICASPECIALISTEN SAMENGEWERKT. ZO KRIJG JE EEN VEEL BETER RESULTAAT, ZOWEL WAT BETREFT DESIGN ALS EFFICIËNTIE” Ian Callum, hoofd design ZESDE ZINTUIG De verglaasde diagonale C-stijl bovenaan accentueert van buitenaf de extra ruimte achter in de wagen en de lichte structuur van de XF. Binnenin lijkt de wagen nog ruimer dan hij is door het licht dat over je schouder binnenvalt. THE DYNAMIC ISSUE j 25