Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DESIGN – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Auto
  • Pagina
  • Heel
  • Zelfs
  • Jaguars
  • Alleen
  • Onze
  • Stad
Im Mittelpunkt der Jaguar Magazine Ausgabe 01-2016 steht DESIGN: Das Themenspektrum reicht von einem formvollendeten Jaguar über innovative Architektur bis hin zu kunstvollen Produkten, die von der Natur inspiriert wurden.

ZIE (EN VOEL) HET

ZIE (EN VOEL) HET VERSCHIL Links: De AWD is bij de XE volledig variabel, maar de auto rijdt in normale omstandigheden voor 90% op achterwielaandrijving. Onder: De XF biedt AWD in talrijke varianten. Rechts: Het sportieve uitzicht vanaf de fantastische bestuurdersstoel van de XE. eigenschap waarmee het de concurrentie ver achter zich laat: het detecteert wanneer de auto grip dreigt te verliezen en bereidt zich preventief voor om meer tractie naar de vooras te brengen, wat bijvoorbeeld handig is op snelle wegen met haarspeldbochten. Bovendien geeft het de meeste andere modellen het nakijken bij het optrekken van 0 naar 100 km/h. Invoegen op een drukke weg wordt veiliger omdat de kracht bij het versnellen over de vier wielen wordt verdeeld. Met de nieuwste aanwinst in de renstal, de F-PACE, verkent Jaguar nieuw terrein. Toch is ook dit model opgebouwd rond dezelfde aluminium bouwstenen en hetzelfde AWD-systeem als de XE en XF, en ademt het de essentie van Jaguar qua betoverend design en rijgevoel. Ondanks het uitstekende zicht over de weg zit je relatief laag in de cockpit, achter een klein en handzaam stuur. De voorbanden snijden de bochten met de precisie van een roadster aan, de stuurinrichting is uiterst responsief en mooi uitgebalanceerd, en de vering combineert finesse met soepel comfort. De achterbank is ruim en de kofferbak is niet alleen de grootste binnen dit marktsegment, maar ook flexibel en uiterst toegankelijk door de brede achterklep. AWD is zowel bij de F-PACE met vier cilinders als bij het model met zes cilinders verkrijgbaar en werd standaard in ons model geïntegreerd. Ook hier krijg je het gevoel dat je met achterwielaandrijving rijdt, maar als je versnelt in een lange, weidse bocht wordt de kracht bijna onmerkbaar naar voren verlegd, waardoor de F-PACE zich met sprekend gemak door de bochten werkt. Het is een snelle, veilige en ronduit zalige manier om de uitdagende Welshe wegen te verkennen. De F-PACE kan ook offroad zijn mannetje staan, maar daarbij dient te worden opgemerkt dat AWD niet volledig hetzelfde is als vierwielaandrijving (4WD). 4WD wordt normaal gesproken enkel in rasechte terreinauto’s geïntegreerd en zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de kracht over de vier wielen. Het systeem werkt met zeer lage overbrengingsverhoudingen die door de bestuurder zelf kunnen worden geselecteerd. AWD is dan weer verfijnd en gesofisticeerd. Het verlegt de kracht in een paar milliseconden van de ene as naar de andere en is door die flexibiliteit beter geschikt voor de hogere snelheden die wegauto’s doorgaans halen. Toch staat de F-PACE met zijn verhoogde bodemvrijheid, AWD en Adaptive Surface Response waarbij de grip automatisch aan de omstandigheden wordt aangepast meer dan zijn mannetje in nagenoeg alle situaties. Om de theorie aan de praktijk te toetsen, slaan we een onverharde veldweg in. De banden slippen heel even op de zachte, drassige ondergrond en vinden dan al snel houvast. De diepe rijsporen en de kleine stenen die van de afbrokkelende heuveltop naar beneden zijn gevallen, houden de F-PACE niet tegen, en hij baant zich stoïcijns een weg door terrein dat de meeste auto’s van de wijs zou brengen. Als we het einde van de weg bereikt hebben, voelen we ons als onversaagde avonturiers. We krijgen in de verte een adembenemende weg in het vizier die als een schoenveter door het landschap kronkelt. Een weg die op het lijf geschreven lijkt van de sportiefste aller Jaguars: de F-TYPE. De F-TYPE R Coupé V8 is een tweezitter met compressormotor en 550 pk. Zelfs met achterwielaandrijving trekt hij indrukwekkend snel op, maar zijn prestatie met AWD is ronduit duizelingwekkend: van 0 naar 100 km/h in amper 3,9 seconden. Ondanks deze verbluffende snelheid vind je als bestuurder al gauw je eigen ritme. De rijpositie is laag en stabiel, en elke component de motor en versnellingsbak, het stuur, de carbon keramische remmen waarmee onze auto werd uitgerust reageert onmiddellijk. Het geluid van de vier uitlaten klinkt als muziek in de oren: gezellig gespin bij lage toerentallen en donderend geknal wanneer je het gaspedaal stevig indrukt. Het zorgt voor een gevoel van verbondenheid tussen auto en bestuurder. Dat gevoel wordt alleen nog versterkt als de AWD zich met maximale grip in de weg vastbijt, bijvoorbeeld als je vanuit stilstand optrekt of over een verlaten weg suist. De AWD F-TYPE R lijkt de ultieme auto voor deze epische wegen. Toch heeft Jaguar nóg een tandje bijgestoken voor de nieuwe en verbluffende AWD F-TYPE SVR, de snelste en krachtigste versie tot nog toe. Blader snel om voor een testrit… 62 j THE DESIGN ISSUE

GROEPSTEST OOK HIER KRIJG JE HET GEVOEL DAT JE MET ACHTERWIELAANDRIJVING RIJDT, MAAR ALS JE VERSNELT IN EEN LANGE, WEIDSE BOCHT WORDT DE KRACHT BIJNA ONMERKBAAR NAAR VOREN VERLEGD, WAARDOOR DE F-PACE ZICH MET SPREKEND GEMAK DOOR DE BOCHTEN WERKT THE DESIGN ISSUE j 63