Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DESIGN – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Auto
  • Pagina
  • Heel
  • Zelfs
  • Jaguars
  • Alleen
  • Onze
  • Stad
Im Mittelpunkt der Jaguar Magazine Ausgabe 01-2016 steht DESIGN: Das Themenspektrum reicht von einem formvollendeten Jaguar über innovative Architektur bis hin zu kunstvollen Produkten, die von der Natur inspiriert wurden.

PEOPLE Een

PEOPLE Een uitzonderlijke held HET GETUIGT VAN VERTROUWEN OM MIDDEN IN EEN CRISIS TE INVESTEREN. TOCH IS HET DAT WAT RATAN TATA DEED TOEN HIJ JAGUAR LAND ROVER TIJDENS DE ZWAARSTE RECESSIE VAN EEN GENERATIE OVERNAM (EN ZO VAN DE ONDERGANG REDDE) TEKST: Gavin Green / FOTO‘S: Peter Hapak In India prijkt de naam Tata op meer producten dan gelijk welk ander merk, van grote trucks tot kleine auto’s, van mineraalwater tot mobieltjes. Het merk heeft belangen in de chemie- en de bouwsector, in de mijnbouw en de media, de diepvriesindustrie en hernieuwbare energie, de farmaceutica en defensie, de hotel- en gezondheidssector, telecommunicatie en IT. In Groot-Brittannië is de bijdrage van Tata aan het industriële welzijn van de natie weliswaar belangrijk, maar discreter. Nergens verschijnt de naam Tata op voertuigen van Jaguar of Land Rover. Toch is het Ratan Tata nu emeritus voorzitter van de Tata Groep die, meer dan wie ook, verantwoordelijk is voor het opmerkelijke recente succes van Jaguar Land Rover (JLR), de grootste werkgever en investeerder binnen de autoindustrie, en de grootste autoproducent van het land. Zoals CEO Ralf Speth een paar jaar geleden tegen Auto Express zei: “Zonder Ratan Tata zou Jaguar Land Rover niet meer bestaan”. Voor een man wiens naam in India overal is, blijft hij opvallend ver van de schijnwerpers vandaan en leeft hij bescheiden in Colaba (Zuid-Mumbai). Van kinds af aan was hij al gek van auto’s. “Mijn eerste ontmoeting met een Jaguar had ik als schooljongen. Mijn vader had een XK120. We wisten die auto toen eigenlijk helemaal niet naar waarde te schatten. Voor ons was het gewoon een tweedeursroadster waarin onze vader zich jong voelde. Ik maakte ritjes met hem. Toen ik ging studeren, probeerde ik een soortgelijk model van een medestudent over te kopen. Ik maakte er een testritje mee, maar ik kon niet betalen wat hij ervoor wilde hebben.” Het was deze passie voor auto’s, en een fijne neus voor zakelijke kansen die hem er in 2008 toe verleidde Jaguar Land Rover van Ford over te kopen. Hij geeft toe dat het een gok was, en hij zegt nu in alle eerlijkheid dat hij “niet altijd even zeker was” dat hij het lot van die twee bekende merken zou kunnen keren. Kort nadat Tata JLR voor $ 2,3 miljard overkocht, ging Lehman Brothers bankroet en sloeg de zwaarste recessie van de laatste decennia toe. De timing had voor Tata niet slechter kunnen zijn. “Uiteraard waren er heel wat momenten waarop we ons afvroegen wat we gedaan hadden. Ik was ervan overtuigd dat ik op mijn instinct moest vertrouwen. Ik voelde dat de recessie niet lang zou duren en ik was ervan overtuigd dat de verkoop weer zou opbloeien. We hadden meer producten nodig. Met fantastische nieuwe producten had de onderneming een kans. Dus investeerden we.” Terwijl heel wat concurrenten hun investeringen in nieuwe modellen terugschroefden, begon Tata zwaar te investeren. Met geld dat voornamelijk van Indiase banken afkomstig was, begon JLR een reeks nieuwe voertuigen te ontwikkelen die wereldwijd succes zouden oogsten, waaronder de nieuwste Range Rover en Range Rover Sport met aluminium carrosserie, de Jaguar F-TYPE en XE en de Range Rover Evoque, die het snelstverkopende model werd in de geschiedenis van Jaguar Land Rover. “ALLES WAT DAARNA GEBEURDE, IS EEN RECHTSTREEKS GEVOLG VAN DE SPIRIT VAN HET PERSONEEL” “Tijdens de recessie had ik meermaals contact met het personeel, en ik zei hun: ‘Laten we zij aan zij werken om de glorie van deze twee merken te doen herleven’. Alles wat daarna gebeurde, is een rechtstreeks gevolg van de spirit van het personeel en het management van Jaguar Land Rover.” Het lef van Tata bleek een meesterzet. Toen de wereld uit het dal van de crisis klauterde, had JLR zijn nieuwe voertuigen klaar. Tijdens de voorbije zes jaar is de omzet verdrievoudigd en de verkoop en het personeel verdubbeld. JLR is momenteel een van de snelstgroeiende producenten van hoogwaardige auto’s. Vorig jaar opende een nieuwe fabriek in China, en geplande fabrieken in Brazilië en Slovakije ter aanvulling op de vier Britse fabrieken, waaronder een motorfabriek in Wolverhampton moeten tegemoetkomen aan de wereldwijde vraag. “Het is tot dusver een zeer bevredigende ervaring geweest. Ik ben uiterst trots op wat er allemaal gebeurd is en heb enorm veel bewondering voor wat Ralf [Speth] en zijn team hebben 56 j THE DESIGN ISSUE

“IK PRIJS ME GELUKKIG OMDAT IK EEN VERSCHIL DENK TE KUNNEN MAKEN” verwezenlijkt. Ik had er vertrouwen in en pompte geld in het bedrijf toen het nodig was, maar ik werd wel wat zenuwachtig van de erg grote bedragen hier [in India].” Ratan Tata zet zich nu vooral in voor Tata Trusts, dat aan liefdadigheid doet voor een waaier aan goede doelen. “Momenteel is mijn hoofdactiviteit de bestrijding van ondervoeding bij vrouwen en kinderen, zodat over 10 of 15 jaar een nieuwe generatie van mentaal en fysiek sterkere Indiërs kan opstaan. Tata is een hoogst ongewoonlijk conglomeraat. De houdstermaatschappij is immers voor 66% in handen van liefdadigheidsinstellingen. Het grootste deel van de winst wordt uitgedeeld aan liefdadigheid: medische hulp, onderwijshulp, armoedebestrijding en geld voor kunst en cultuur. “Dat was een zeer verlichte daad van mijn voorouders. De oprichters lieten hun bedrijf aan goede doelen na. Ze gaven de winst terug aan de mensen.” Ratan Tata is ook een opvallende pleitbezorger van de strijd tegen de klimaatopwarming. Gelijktijdig met de klimaatconferentie in Parijs van december vorig jaar, bracht hij een aantal zwaargewichten uit de (high tech)industrie samen, waaronder Bill Gates, Mark Zuckerberg, Richard Branson en Jack Ma, en richtte samen met hen de Breakthrough Energy Coalition op, een groep die de ontwikkeling van groene energie wil versnellen. “Ik ben tevreden dat ik de groep heb kunnen oprichten binnen een [zakelijke] omgeving waarin waarden en ethiek soms moeilijk lagen,” zegt hij over zijn nalatenschap. “We hebben die waarden behouden. Met de leeftijd word ik steeds gevoeliger voor de ongelijkheid in welvaart en welzijn, en diep vanbinnen voel ik de drang om een verschil te maken. Ik prijs me gelukkig omdat ik een verschil denk te kunnen maken.” THE DESIGN ISSUE j 57