Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DESIGN – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Auto
  • Pagina
  • Heel
  • Zelfs
  • Jaguars
  • Alleen
  • Onze
  • Stad
Im Mittelpunkt der Jaguar Magazine Ausgabe 01-2016 steht DESIGN: Das Themenspektrum reicht von einem formvollendeten Jaguar über innovative Architektur bis hin zu kunstvollen Produkten, die von der Natur inspiriert wurden.

DESIGN

DESIGN Vanaf de begindagen voor het merk zelfs Jaguar heette had medeoprichter William Lyons oog voor goed design, marketing en verkoop. In Marketing the Marque verklaart Nigel Thorley dat Lyons een fan was van de in de jaren 1920 en 1930 populaire art-decobeweging en dat dit duidelijk weerspiegeld wordt in de eerste advertenties van het toen SS Cars geheten merk wat afwisselend voor Standard Swallow, Swallow Special of Swallow Sports stond. Dat Jaguar later de naam van een model en uiteindelijk zelfs de merknaam werd, is eveneens het gevolg van marketingstrategie. Volgens het boek Jaguar Design: A Story of Style van Nick Hull (dat je ook op p. 10 van J-Magazine terugvindt) was Lyons goed bevriend met Bill en Bob Bett van Nelson Advertising, die zelfs al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bezorgd waren om de negatieve associaties van de initialen SS, en de naam Jaguar bedachten. Een terughoudende Lyons zocht aanvankelijk naar een compromis en doopte zijn auto uit 1935 de SS Jaguar, tot het hele bedrijf in 1945 een nieuwe naam kreeg. En de rest is, zoals men pleegt te zeggen, geschiedenis… 1936 1961 WILLIAM LYONS WAS BEÏNVLOED DOOR ART DECO, WAT DUIDELIJK WEERSPIEGELD WORDT IN DE EERSTE ADVERTENTIES COVERKUNST Medeoprichter William Lyons onderhield goede banden met de media en plaatste regelmatig advertenties op de cover van The Autocar, zoals in deze editie uit 1936 (links) voor de SS Jaguar. “Grace, space, pace” was een bekende slogan die decennialang werd gebruikt, bijvoorbeeld in deze advertentie uit 1961 met (van boven naar onderen) de Mark 2, de Mark 10 en de E-Type. Rechts: Deze Amerikaanse advertentie voor de E-Type uit 1970 verwijst naar de naamgelijkenis met de grote katachtige. 52 j THE DESIGN ISSUE

1970 THE DESIGN ISSUE j 53