Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DESIGN – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Auto
  • Pagina
  • Heel
  • Zelfs
  • Jaguars
  • Alleen
  • Onze
  • Stad
Im Mittelpunkt der Jaguar Magazine Ausgabe 01-2016 steht DESIGN: Das Themenspektrum reicht von einem formvollendeten Jaguar über innovative Architektur bis hin zu kunstvollen Produkten, die von der Natur inspiriert wurden.

MOTO RSPORT VIER WEETJES

MOTO RSPORT VIER WEETJES OVER FORMULE E… Formule E brengt de autosport terug naar een aantal van de grootste steden ter wereld. Tijdens de voorbije twee seizoenen vormden zowel Peking, Mexico City, Londen, Parijs als Moskou het iconische decor voor het sportspektakel TWEE AUTO’S PER RACE Net als bij Formule 1 hebben de raceauto’s niet voldoende brandstof, of in het geval van Formule E accuvermogen om een volledige wedstrijd uit te rijden. Momenteel voeren de Formule E-teams halfweg een wissel uit, maar… BATTERIJBOOST … verwacht wordt dat er vanaf 2018 door de verbeterde levensduur van de batterijen geen wissel meer nodig zal zijn. Dat voorspelt alvast niets dan goeds voor de elektrische productieauto’s van de toekomst FANBOOST Een ongebruikelijk extra onderdeel van Formule E is dat fans hun favoriete piloten een duwtje in de rug kunnen geven door vóór elk event op hen te stemmen via de sociale media. De top drie krijgt dan extra elektrisch vermogen dat tijdens de race als een ‘joker’ kan worden gebruikt. Stem voor Jaguar! Zie fiaformulae.com E-HELD NU JAGUAR OPWINDENDE PLANNEN BEKENDMAAKT OM TERUG TE KEREN NAAR DE RACEWERELD IN HET VOLLEDIG ELEKTRISCHE FORMULE E-KAMPIOEN- SCHAP, LEGT TEAMBAAS JAMES BARCLAY EXCLUSIEF AAN J-MAGAZINE UIT WAAROM, EN WAAROP WE ONS MOGEN VERHEUGEN… TEKST: Guy Bird 16 j THE DESIGN ISSUE

W e hebben een spannende toekomst voor ons en elektrificatie maakt deel uit van de strategie, dus de stap naar Formule E was snel gezet,” aldus een enthousiaste James Barclay, teambaas van Jaguar. “De kennis en expertise binnen ons onderzoeks- en ontwikkelingsteam zullen van cruciaal belang zijn om succes te boeken. Daarnaast staat het legendarische motorsportteam van Williams ons bij als technische partner. We hebben eerder al samengewerkt met hen voor het C-X75-concept uit 2010. Zij leveren de batterijen voor alle Formule E-auto’s en zijn koplopers op het gebied van elektrische technologie. Toch is het Jaguar zelf die de races zal rijden, dat is essentieel; we hebben ons lot zelf in handen.” Barclay heeft het over de op til staande terugkeer van Jaguar naar de racewereld. Het automerk zal deze herfst deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule E een competitie die binnenkort haar derde seizoen ingaat en ondersteund wordt door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), de organisatie die ook toezicht houdt op de Formule 1. Maar waarom engageert Jaguar zich, en waarom net nu? Barclay vervolgt: “We tonen de wereld dat elektrische voertuigen bestaan en waartoe ze in staat zijn. Tegelijk vormt de Formule E een platform om elektrificatietechnologie te ontwikkelen. De volgende generatie elektrische voertuigen zal qua bereik aan de eisen van de meeste mensen voldoen en zal een energieke rijstijl toelaten. Psychologisch is er een grote stap voorwaarts gezet. Heel wat EU-landen (waaronder Groot-Brittannië) en Amerikaanse staten zijn overeengekomen om tegen 2050 geen verbrandingsmotoren meer te produceren, dus er is een eindpunt in zicht. De vraag is wat daarna komt. Als je met race-ingenieurs praat, merk je dat ze ongelooflijk opgewonden zijn over het enorme potentieel van elektrische motoren qua prestaties en strategie. Deze auto’s zullen heel snel kunnen rijden. Het leuke aan dit kampioenschap is dat het de motorsport naar het hart van de grootste steden ter wereld brengt en dat het een publiek bereikt dat er anders niet mee in aanraking zou komen. We zijn ervan overtuigd dat de Formule E niet alleen de traditionele motorsportfans zal aanspreken die van het raceaspect houden, maar ook nieuwe fans die geïnteres seerd zijn in de technologie en de duurzaamheid.” “Het ongelooflijke is dat het racen er alleen maar beter op zal worden. Door de verschillen in elektrische motoren en versnellingsbakken zullen de auto’s allemaal hun sterke en zwakke punten hebben, waardoor zowel het racen als de inhaalmanoeuvres fantastisch kijkvoer worden. Elektrische voertuigen hebben al een krachtige lineaire versnelling in huis, en naarmate de technologie zich verder ontwikkelt, zullen de prestaties van deze auto’s er nog met rasse schreden op vooruitgaan.” “Ook in het verleden heeft Jaguar steeds de racewereld opgezocht om het merk te optimaliseren. De C-Type was de eerste Jaguar met schijfremmen, en de aluminiumstructuren en aerodynamica van D-Types uit het racecircuit werden later ook in de wegmodellen geïntegreerd. We hadden evengoed andere vormen van motorsport kunnen kiezen, maar Formule E was uiteindelijk de aantrekkelijkste optie.” THE DESIGN ISSUE j 17