Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Miljoen
  • Blockbuster
  • Nieuwe
  • Miljard
  • Jaar
  • Pagina
  • Hiddleston
  • Airbnb
  • Wereld
  • Www.storyboard.de
Im Fokus der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015: Kassenschlager aller Art. Unter anderem sprachen wir mit Tom Hiddleston, dem Star vieler Hollywood-Blockbuster (Avengers, Thor) und Gesicht der neuesten Werbekampagne von Jaguar. Mehr als ein Nebendarsteller – wir verraten welche Jaguar-Modelle in welchen Filmen eine Rolle spielen. Außerdem stellen wir in zwei exklusiven Fotoshootings den revolutionären F-PACE und die neue Familie der Jaguar-Limousinen vor.

NIEUWS Twaalf ambachten,

NIEUWS Twaalf ambachten, dertien ongelukken. Als er een duo is waarvoor dit spreekwoord niét bedacht is, dan is het wel Yuri en Dries die het Wasbar-concept bedachten. Als Jaguar-ambassadeurs - zeg maar hun dertiende ambacht - kregen ze als een van de eersten de sleutel van een XE. ‘En die sleutel geven we liever niet meer af.’ Op een dag hangt Jaguar aan de lijn en vraagt jullie om ambassadeur van de Jaguar XE te worden. Wat is het eerste wat door jullie hoofd gaat? “Jullie zijn verkeerd verbonden”, lachen Yuri en Dries. ‘Mensen die met een Jaguar rijden, dat zijn gevestigde CEO’s of mensen die het al gemaakt hebben in het leven. We associeerden Jaguar niet met onszelf: twee startende ondernemers van 27 en 31 die heel veel doen, maar vooral nog heel veel dromen. Tot we hoorden welke plannen Jaguar heeft met de XE en welk publiek ze ermee wil aanspreken. Het verhaal klopte.” ‛WE LEVEN OP HET LINKERRIJVAK’ OP DE ACHTERBANK BIJ ONZE JAGUAR XE-AMBASSADEURS: ONDERNEMERSDUO YURI EN DRIES VAN WASBAR EN MODEONTWERPER JEAN-PAUL LESPAGNARD Welke link zien jullie dan precies tussen de Jaguar XE en wie jullie zijn of wat jullie doen? “Zet een Audi A4, BMW3, Mercedes C-klasse en Jaguar XE in een rij, en je ziet meteen welke er uitspringt. Zet ons Wasbar-concept (dat ondertussen overgekocht werd door Top Brands) in een rij met drie andere horecazaken en je ziet meteen welke er uitspringt. We proberen de middenmoot te doorbreken, en dat doet de XE ook op het vlak van look and feel en innovatie.” “Nog een link? We beweren niet dat we de allergroenste ondernemers zijn, maar we doen wel inspanningen, zoals in het Wasbar-concept: energiezuinige wasmachines, rationeel watergebruik, gerecupereerd materiaal voor het interieur, wasmiddelen die voor 95% biologisch afbreekbaar zijn. Binnen onze mogelijkheden werken we zo ecologisch mogelijk. Dat zie je ook bij de Jaguar XE: een doordacht productieproces, het gebruik van lichtgewicht en gerecycleerd aluminium, een uiterst lage CO2-uitstoot in zijn klasse, een laag verbruik, ....” “Puur visueel past de brute, rechte neus ook wel bij de manier waarop wij ondernemen: stevig rechtdoor gaan”, filosoferen ze. “We werken en leven op DRIES EN YURI gingen in augustus op de koffie bij Ian Callum (design director bij Jaguar). Een ontmoeting die vonken gaf. Bekijk het filmpje op het Jaguar Belux YouTube kanaal. Volg Dries en Yuri en hun avonturen met de Jaguar XE op hun social media (@drieshenau en @vandenyuri). het linkerrijvak, het moet vooruit. De Jaguar XE is ons op dat vlak op het lijf geschreven.” Hebben jullie elk een Jaguar XE of moeten jullie hem delen? “We moeten hem delen ...” … en dat leidt wel eens tot een schermutseling over wie rijden mag? “Nee, de ongeschreven regel is dat degene die het meeste telefoontjes wil doen op de passagierszetel zit. We zijn veel op de baan - 50.000 km per jaar - en onderweg gaat het werk gewoon door.” Jullie worden beschouwd als innovatieve ondernemers. Maar FOTOˇS: NICK PROOT/PROOTFOLIO 72 j THE BLOCKBUSTER ISSUE

jullie lijken vooral twee gasten die zich amuseren en daar toevallig hun boterham mee verdienen. “We doen niets wat we niet graag doen. Dat klopt. Daarnaast verleggen we ook heel graag grenzen. We waren in België bij de eersten die het aandurfden om horeca eens met iets anders te combineren. Als je ziet dat er nu breibars en fietsbars ontstaan ... Met de Wasbar hadden we ook de eerste horecazaak in België waar je alleen met een bankkaart kan betalen.” Jaguar-ambassadeur zijn, wat betekent dat precies voor jullie? “Vooral nog vooroordelen ontkrachten. Neen, een Jaguar is niet onbetaalbaar. Ja, het is oké om op je 25 met een Jaguar te rijden. In zekere zin kampten we met Wasbar net met soortgelijke vooroordelen: Wasbar is te duur en is alleen maar voor jonge hipsters.” Hebben jullie veel bekijks op de weg? “Omdat je de Jaguar XE nog maar weinig ziet, is het inderdaad een echte headturner. Als we de wagen ergens achterlaten, komen er altijd wel mensen hem besnuffelen. We hadden in de koffer een hele doos met brochures. Die is ondertussen uitgedeeld.” Na een jaar moeten jullie de XE weer inleveren. Hoe pijnlijk wordt dat? “Tegen dan komt de F-PACE er. Laat ons die uitproberen?”, knipogen ze. WIE ZIJN YURI EN DRIES? Yuri Vandenbogaerde en Dries Henau vormen het succesvolle ondernemerskoppel achter het Wasbar-concept dat je ondertussen in Gent, Antwerpen en Kortrijk vindt. Toen ze vonden dat ze ‘nu toch wel oud genoeg waren’ om hun was niet meer naar mama te brengen, trokken ze in Gent op zoek naar een gezellige wasserette, een plekje waar je op een plezante manier de tijd kon doden. Toen ze die niet vonden, begonnen ze er zelf een. In 2013 wonnen ze met hun Wasbar - een kruisbestuiving tussen een wassalon en een bar - het ondernemersprogramma Topstarter op Eén. Hun concept werd in juli overgenomen door Top Brands, dat forse uitbreidingsplannen heeft met de Wasbars. Dries en Yuri runnen momenteel nog een marketingbureau, geven lezingen in binnenen buitenland en schrijven bijdrages voor Het Nieuwsblad en TV Familie. Het duo gaf ook al twee boeken uit (Trek je plan in 50 stappen en Hou je manieren) en stoomt momenteel het boek Trek je plan op vakantie klaar. THE BLOCKBUSTER ISSUE j 73