Aufrufe
vor 6 Jahren

Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Eerste
  • Auto
  • Formule
  • Waar
  • Kunt
  • Twee
  • Eigen
Wir geben Gas! In London sorgt Automobiljournalist Guy Bird im brandneuen E-PACE für Aufsehen und zeigt uns ganz nebenbei nahezu unentdeckte Tipps in der britischem Hauptstadt – seiner Heimat. Warum sich der Jaguar XE bestens als Grundlage für den leistungsstärksten Jaguar mit Straßenzulassung aller Zeiten – den XE SV Project 8 – geeignet hat, hat uns David Pook erklärt, Leiter der Special Vehicle Operations bei Jaguar Land Rover. Lesen Sie mehr in der aktuellen Ausgabe THE JAGUAR 03. 

KLASSIEK PORTRET

KLASSIEK PORTRET MILES’ STIJL 54 THE JAGUAR

MILES DAVIS DEFINIEERDE EN HERDEFINIEERDE DE ESSENTIE VAN JAZZ. STRAKKE PAKKEN, HEERLIJK EXCENTRIEKE OPTREDENS EN EEN PASSIE VOOR AUTO’S MAAKTEN HEM TOT EEN TWINTIGSTE- EEUWS ICOON TEKST: Richard Williams ILLUSTRATIE: Gregory Gilbert-Lodge FOTOGRAFIE: REDFERNS GETTY IMAGES Miles Davis draaide zijn luisteraars de rug toe en ze vonden het geweldig. Soms verliet hij zelfs het podium terwijl een van zijn bandleden, John Coltrane of Keith Jarrett bijvoorbeeld, zich muzikaal uitleefden. Daar had hij zijn redenen voor. Het was be doeld als compliment aan de luisteraars, zei hij, zodat die niet de hele tijd naar hem hoefden te staren als hij toch niets deed. Hij had dus duidelijk zijn ideeën over hoe serieus hun interesse in de muziek was. Maar het punt is dat ze natuurlijk wel naar hem wilden kijken, zelfs als hij niets deed. Want zijn aanwezigheid inclusief zijn stiltes brachten zijn muziek, en jazz in zijn algemeenheid, tot leven. Eind jaren zestig stond er op iedere albumhoes van hem de slogan ‘Directions in Music by Miles Davis’. Wat misschien arrogant overkwam, dat Miles Davis wel even de richting van een heel genre zou bepalen, maar toch was het gewoon waar. Op dat moment was hij de richting van de jazzmuziek voor de derde of misschien wel vierde keer aan het veranderen. Waar Miles ging, volgde de rest. Miles Davis begon bij Charlie Parker, waar hij de lastige taal van de bebop leerde alvorens hij die hoekige stijl inruilde voor een aanpak die beter bij zijn temperament paste: een coolere sound, lyrischer, maar met eenzelfde fascinerende afstandelijkheid. Anderen vielen over elkaar heen om hem bij te houden. Met Kind of Blue uit 1959, het best verkochte jazzalbum aller tijden, en de geweldige orkestrale suite Sketches of Spain, die hij het jaar daarop samen met zijn muzikale soulmate Gil Evans samen stelde, bereikte hij het hoogtepunt van dit deel van zijn carrière. Geen wonder dat Sketches of Spain in een vroege afleve ring van Mad Men zat: de echte Don Drapers dweepten niet alleen met de muziek van Miles maar ook met zijn stijl. Veel jazzmuzikanten cultiveerden een opvallende stijl vooral de beboppers met hun baretten, karakteristieke pakken met schoudervulling en handge schilderde stropdassen maar Davis’ strakke pakken en al even strakke sport auto’s (waaronder een Jaguar XJ-S), die een verschuiving betekenden van Harlem naar een meer Europese houding, leken perfect aan te sluiten op de ingetogenheid en het raffine ment van zijn sound. Zijn auto’s waren het verlengde van hemzelf, en de massa een stap vooruit. Herbie Hancock, die in een van Davis’ kwintetten speelde, zei eens: “Hoe hij zich bewoog, hoe hij liep, hoe hij stond als hij speelde, wat er uit zijn trompet kwam en de auto’s waarin hij reed, het was allemaal stijlvol en maakte deel uit van zijn persoonlijkheid.” Het is geen wonder dat Davis de ranke XJ-S koos, zelf een uitmuntend performer, geraffineerd, fraai en onconventioneel. Hij had de rest van zijn leven een dikke boterham kunnen verdienen met diezelfde sound en stijl. Maar een onverbeterlijke creatieve rusteloosheid zat hem in het bloed. Halverwege de jaren zestig nam hij een stel muzikanten van de volgende generatie onder zijn vleugels en vormde ze tot een van de felst-creatieve combo’s die de jazz ooit had gezien. Aan het eind van dat decennium luister de hij zowel naar James Brown als Jimi Hendrix, en jaloers op de jeugdigheid van hun publiek, keerde hij de krijtstreep pakken en ballads de rug toe om op het Isle of Wight voor 600.000 rockfans te spelen. De laatste twintig jaar van zijn leven hadden hun ups en downs, maar toen hij in 1991 op 65-jarige leeftijd over leed, deed de jazz er lang over om zonder hem een nieuwe richting te vinden. Geweldige prestaties, verfijnd, elegant en onconventioneel: geen wonder dat de ranke Jaguar XJ-S trendsetter Miles Davis zo aansprak THE JAGUAR 55