Aufrufe
vor 2 Jahren

Jaguar Magazine 02/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Elektrische
  • Heel
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Jaar
  • Alleen
  • Waar
  • Achter

BRENDAN WALKER

BRENDAN WALKER ACHTBAANONTWERPER Wist je dat er een avontuurlijk gen bestaat?”, vraagt Brendan Walker. “Mensen met een bepaalde dopaminereceptor hebben een verhoogde kans dat ze graag spanning en opwinding ervaren”, legt hij uit. “Ik heb mijn DNA eens laten testen en ik blijk het gen te hebben, wat eigenlijk geen verrassing was.” Walker omschrijft zichzelf als een ‘thrill-engineer’ en was betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling van enkele van de beroemdste achtbanen in Groot-Brittannië, zoals de Wicker Man en Thirteen in Alton Towers. Zijn ontwerpbureau Aerial gespecialiseerd in ‘op maat gemaakte emotionele ervaringen’ stelt Walker in staat om zijn passie na te jagen, namelijk het onderzoek naar het fenomeen van de sensatie. “Het is natuurlijk enorm subjectief, maar een thrill is een combinatie van plezier en opwinding; het plezier moet je associëren met dopamine en de opwinding met adrenaline. Om het gevoel van sensatie en spanning op te roepen heb je een snelle en grote toename van dopamine en adrenaline nodig”, aldus Walker. “Angst kan de rit zelfs nog dramatischer maken.” Bij een achtbaan begint de emotionele beleving zodra we horen over het bestaan ervan, bijvoorbeeld via een tv-reclame. De hele aanloop ernaartoe speelt een rol, van het kopen van de kaartjes tot het in de rij staan. “Het spannendste gevoel is eigenlijk het moment dat de veiligheidsriem vastklikt en je beseft dat er geen uitweg meer is”, zegt Walker. Hij weet dit omdat hij de emoties en psychologische veranderingen van duizenden bezoekers van attractieparken heeft geanalyseerd in een poging te omschrijven wat een sensatie is. De Engelsman heeft de uitkomsten hiervan zelfs vastgelegd in zijn eigen formule, de Walker Thrill Factor. Hij gebruikt deze formule om een spannende beleving te meten en te beoordelen door de reacties van een persoon te volgen, denk daarbij aan hartslag en gezichtsuitdrukkingen. “Dat is mijn maffe en wetenschappelijk kant”, gniffelt hij vanachter zijn kenmerkende grote brillenglazen in zijn studio in Oost-Londen. Walker studeerde engineering en werkte een paar jaar bij British Aerospace, waar hij merkte dat de productietijd van vliegtuigen hem veel te lang duurde. Hij nam zijn ontslag en besloot industrieel ontwerp te gaan studeren. “Ik vond het heerlijk om in mijn workshop met mechanische sculpturen te experimenteren en het was ronduit fascinerend om te zien hoe mensen reageerden en hun emoties uitten. Ik begon daarna de onderliggende psychologie te verkennen en dit leidde uiteindelijk tot een serie van openbare kunstwerken in het Londense Science Museum. Dat was voor mij de geboorte van mijn werk als thrill-engineer.” Wanneer zijn hulp wordt ingeschakeld door pretparken, dan gebruikt Walker zijn research voor het plannen van factoren als snelheid, g-krachten en veranderingen in acceleratie. Hij berekent hoe ver de verticale afdaling moet zijn en hoe lang in het donker om het gevoel van spanning te creëren 0,7 seconden, of 2,4 meter. Een achtbaan kan echter niet alleen maar gericht zijn op adrenaline, stelt hij. “Een achtbaan is als een film of muziek, soms moet je de snelheid of stemming veranderen. Alfred Hitchcock was daar heel goed in. Hij gaf de kijkers eerst een korte catharsis waarna hij ze naar een spannendere omgeving leidde.” Zijn nieuwste project combineert virtual reality met een ouderwetse schommel. Walker zegt dat hij mensen kan doen geloven dat ze boven daken slingeren of als een kwal in de golven dobberen. “Ik ben manieren aan het ontwikkelen om de fysieke krachten te gebruiken die achtbaanrijders ervaren door ze te laten geloven dat ze van een totaal andere plaats komen. Dankzij virtual reality kun je echt innovatief zijn en dit zou weleens de toekomst voor super spannende achtbanen kunnen zijn.” 60 THE JAGUAR

INNOVATIE “ EEN ACHTBAAN IS ALS EEN FILM OF MUZIEK EN SOMS MOET JE DE SNELHEID OF STEMMING VERANDEREN” THE JAGUAR 61