Aufrufe
vor 2 Jahren

Jaguar Magazine 02/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Elektrische
  • Heel
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Jaar
  • Alleen
  • Waar
  • Achter

SPANNING E N SENSATIE

SPANNING E N SENSATIE EEN GEVOEL VAN OPWIN- DING IS EEN VAN DE KRACHTIGSTE EMOTIES DIE DE MENS KAN ERVAREN. MAAR TERWIJL HET ZICH SNEL EN ONVERWACHT KAN UITEN, LIGT ER VAAK EEN VERRASSENDE HOEVEEL- HEID WERK EN PLANNING ACHTER HET CREËREN VAN OPWINDING. WE SPREKEN MET DRIE PERSONEN DIE DERGELIJKE MOMENTEN MOGELIJK MAKEN EN ONTDEKKEN DAT HET VAAK TIENTALLEN JAREN ERVARING EN UITVOERIGE PLANNING VERGT OM ONS SPANNING EN SENSATIE TE LATEN BELEVEN TEKST: Geoff Poulton FOTOGRAFIE: Roderick Aichinger 58 THE JAGUAR

HERMANN TILKE F1-CIRCUITONTWERPER Toen Hermann Tilke 18 jaar was, leende hij de auto van zijn moeder. Maar niet om een vriend op te zoeken of naar de bioscoop te gaan. “Ik bouwde er een rolkooi in zodat ik in de heuvels kon gaan racen”, zegt hij. “Ik herinner me nog goed dat ze niet blij was toen ze het ontdekte!” Het was een eenvoudig begin voor een man die is uitgegroeid tot een van de meeste invloedrijke personen in de autosport. Tilke haalde weliswaar nooit de top als coureur “ik was een goede amateur, maar niet van topniveau” maar hij is zonder enige twijfel de ongekroonde koning van circuitdesign. Hij ontwierp meer dan 75 circuits overal ter wereld. Vrijwel elk circuit op de huidige Formule 1-kalender is ontworpen of gemodificeerd door de Duitser en zijn team van Tilke Engineers & Architects. “En met een klein beetje hulp van Bernie Ecclestone”, voegt hij glimlachend toe. Hij noemt het puur toeval dat hij zijn passie voor de autosport heeft kunnen verenigen met zijn interesse in design en constructie. Na zijn studie werkte hij als civiel ingenieur. “Dat was een prima baan, maar ik had nooit tijd om te racen.” Daarom zegde hij zijn baan op en startte hij zijn eigen ingenieursbureau. “Ik had wat contacten bij de Nürburgring en zij boden mij mijn eerste contract aan, een dienstweg van twintig meter. Wie had toen durven dromen dat mijn werk zou uitgroeien tot wat het nu is?”, zegt hij, terwijl hij in zijn kantoor zijn oog laat dwalen over de 3D-geprinte schaalmodellen en foto’s van circuits van Texas tot Maleisië. Het eerste wat hij doet voor een nieuw project is een bezoek aan de locatie om factoren als topografie, klimaat en bodemgesteldheid te leren kennen. Wanneer Tilke en zijn team van ontwerpers, ingenieurs en architecten beginnen te schetsen, is het nooit een blanco canvas. Hun werk wordt bepaald door geografische beperkingen en veiligheidsvoorschriften. “Ik hou van hoogteverschillen. Als een bocht over een heuvel gaat, krijg de auto volstrekt ander weggedrag dan op vlak terrein. Het is dan moeilijker om op hoge snelheid te rijden. Maar uiteindelijk moeten we werken met wat we hebben en ons aanpassen aan de omstandigheden.” Met opdrachten die vaak een compleet concept omvatten voor de omringende infrastructuur van tribunes en restaurants, is het Tilke’s doel om grootse sportarena’s te creëren. Het proces van eerste schets tot eerste race neemt mede daarom veelal ongeveer drie jaar in beslag. “Een circuit moet het uiterste vergen van de coureurs en toeschouwers enthousiast maken”, stelt hij. Bocht 8 van Tilke’s Istanbul Park-circuit bijvoorbeeld wordt aangemerkt als een van de spannendste bochten ooit, een driedubbele apex die gedurende acht seconden met snelheden tot 270 km/h genomen wordt; en in Bocht 1 van zijn Circuit of the Americas zien we sinds de introductie ervan in 2012 spectaculaire inhaalacties. Toch heeft hij zijn critici. Sommige F1-commentatoren en fans bestempelen zijn circuits als saai, waarbij fouten van de coureur ongestraft blijven dankzij de grote run-offs langs de baan. “Ach, we leven niet meer in de jaren 60”, weerlegt hij. “De veiligheidsvoorschriften zijn veel strikter. Je kunt geen vangrails langs de baan hebben. Bovendien, circuits zijn er niet alleen voor de Formule 1. Wat denk je van motorcoureurs? Wat veilig is voor een auto, is niet per se veilig voor hen.” Evolutie is belangrijk, zegt hij. “Kijk alleen maar naar Formule E. Het klinkt anders, maar wat geeft dat? Racen is racen. Het maakt niet uit hoe en wat, je moet gewoon proberen de snelste te zijn.” Tilke was zelf tot tien jaar geleden actief als coureur, inclusief een 24-uurs race op de Nürburgring. Nu hij 63 jaar is, is zijn snelheidsdrang iets verminderd, maar zijn zoon Carsten, eveneens een partner in zijn bedrijf, heeft het stokje overgenomen. “We hebben eens samen een 4-uurs race in Moskou gereden en hij was sneller dan ik. Het is voor mij spannender dan wat dan ook om hem te zien racen.” THE JAGUAR 59