Aufrufe
vor 5 Jahren

Jaguar Magazine 02/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Elektrische
  • Heel
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Jaar
  • Alleen
  • Waar
  • Achter

WONDERE WERELD Gezien de

WONDERE WERELD Gezien de loftuitingen die de I-PACE ten deel zijn gevallen, vormt het eerste volledig elektrische voertuig (EV) van Jaguar de voorhoede van de EV-revolutie. Jaguar was zijn naaste concurrenten voor met het op de markt brengen van een elektrische auto die de kernwaarden van het merk uitdraagt design, prestaties, rijervaring en rijgemak. En met zijn opwindende, nieuwe emissieloze vorm geeft hij het imago van volledig elektrische auto’s in het algemeen ook nog eens een flinke boost. De impact van deze baanbrekende auto, die alle conventies tart, is enorm. Jaguar heeft een contract getekend voor de gezamenlijke bouw en levering van 20.000 Jaguars I-PACE aan Waymo, de Amerikaanse zelfrijdende taxiservice die geldt als een van de meest veelbelovende start-ups van Silicon Valley. Waymo, dat deel uitmaakt van de machtige Alphabet-groep waartoe ook Google behoort, bevindt zich in een uitstekende positie om de consument zelfrijdende taxi’s te bieden. In de VS worden momenteel al proeven met de dienst uitgevoerd. 600 zelfrijdende minivans vervoeren gewillige proefpersonen door begrensde delen van Phoenix, Arizona, en enkele geheel autonome taxi’s worden op de openbare weg getest. De lancering van deze dienst in de rest van de VS staat voor 2020 op stapel. “We beseften meteen dat de I-PACE een geweldig platform zou zijn om onze technologie in te integreren”, “ WAT WE HIER HEBBEN IS ’S WERELDS EERSTE AUTONOME ROBO-TAXI” vertelt John Krafcik, CEO van Waymo. “Het was een ideale auto met een krachtige accu van 90 kWh. Het klikte ook meteen; Jaguar en Waymo delen hun kijk op de wereld.” Die kijk moet de sleutel tot het succes van de onderneming worden. Jaguar heeft al technici naar Waymo afgevaardigd, om te zorgen dat de zelfrijdende technologie van meet af aan optimaal in de Waymo Jaguars I-PACE wordt geïntegreerd. Het betekent ook dat Jaguar niet zomaar EV’s voor een nieuwe markt bouwt, maar een actieve partner wordt in een onderneming die het concept van mobiliteit ingrijpend kan veranderen. “Waymo was heel verguld dat de Jaguar I-PACE niet alleen een conceptcar voor autotentoonstellingen was”, aldus Hanno Kirner, Executive Director Corporate and Strategy bij Jaguar. “Wij hebben een uiterst geavanceerde EV ontwikkeld en Waymo het meest geavanceerde zelfrijdende systeem. Dus wat we hier hebben is ’s werelds eerste autonome robo-taxi.” “Een zelfrijdend systeem in een auto integreren is een hele klus”, vervolgt hij, “maar het is voor ons beide heel leerzaam. We verkopen niet alleen auto’s, maar gaan ze ook onderhouden voor Waymo. Dus ook in dat opzicht is deze samenwerking een gamechanger. Wij als fabrikant helpen mee om een mobiliteitsservice te runnen.” OGEN DIE ALLES ZIEN De technologie die in Waymo Jaguars I-PACE wordt gebouwd, en wordt ondersteund door een arsenaal aan middelen en intellectuele knowhow, is continu in ontwikkeling maar bevat onder meer de nieuwste sensortechnologie en kunstmatige intelligentie. Het hart wordt gevormd door een intelligent sensor- en radarsysteem, de LiDAR, dat de ‘ogen’ van de auto vormt. Dit systeem detecteert onder meer voetgangers, fietsers en wegwerkzaamheden tot op een afstand van drie voetbalvelden, en dat 360° in de rondte. “Wij zijn het enige bedrijf op dit gebied met een vast team van hardwaretechnici die aan de sensors werken”, aldus Krafcik. “De LiDAR, radar, visuele systemen en computers zijn allemaal door Waymo ontworpen. De hardwaretechnici werken nauw samen met de programmeurs die de software coderen waarmee de auto’s zich voortbewegen. “Onze technologie heeft naar onze mening de zwaarste testritten ondergaan die je je kunt indenken”, vervolgt hij. “Onze auto’s hebben autonoom acht miljoen kilometer afgelegd over wegen in 25 verschillende Amerikaanse steden. Daarnaast hebben ze nog eens acht miljard kilometer in simulaties gereden, 52 THE JAGUAR

en hebben ze 20.000 afzonderlijke proefritten gemaakt in de speciale ‘teststad’ van Waymo.” Er komt een smartphone-app voor de service waarmee gebruikers een taxi kunnen bestellen. Vervolgens kunnen ze in de auto op start drukken en heerlijk achterover leunen terwijl de robo-taxi ze veilig naar hun bestemming brengt. Krafcik, die is afgestudeerd aan Stanford en MIT en in de auto-industrie werkte totdat Google hem wegkaapte om zijn visie op Waymo los te laten, heeft de reputatie dat hij een snel denkende hoogvlieger is. Met Waymo heeft hij een wereld voor ogen waarin intelligente sensors niet alleen ongelukken uitbannen en de veiligheid van automobilisten verbeteren, maar ook niet-autorijders mobiel maken. “Veiligheid en toegankelijkheid zijn de belangrijkste motieven”, zegt Krafcik. “Het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen tot nul lijkt nog ver weg, maar dat is wel het uiteindelijke streven. Wat toegankelijkheid betreft, dertig miljoen Amerikanen hebben de rijgerechtigde leeftijd maar kunnen om uiteenlopende redenen niet rijden of dat nu een beperking is, ziekte of ouderdom. Denk je eens in hoe goed die geholpen zouden zijn met een zelfrijdende service.” Met hun geavanceerde oplossingen voor de lastige mobiliteitsvraagstukken van de toekomst willen Jaguar en Waymo onze mobiliteit ingrijpend veranderen. En als eerste volledig elektrische auto in het Waymowagenpark zou de I-PACE weleens een symbool van deze mobiliteitsrevolutie kunnen worden. GEBOUWD VOOR DE TOEKOMST Als premium, compact maar toch ruim elektrisch voertuig van een vooruitstrevende fabrikant is de nieuwe Jaguar I-PACE het ideale platform voor de ambitieuze plannen van Waymo om ’s werelds eerste zelfrijdende taxiservice te starten. De I-PACE wordt de eerste accu-aangedreven auto in het Waymowagenpark. Jaguar gaat het model op de productielijn aanpassen, zodat de zelfrijtechnologie van Waymo geïntegreerd kan worden. Er worden tot 20.000 Waymo zelfrijdende Jaguars I-PACE opgenomen in deze service, die vanaf 2020 commercieel beschikbaar wordt voor de Amerikaanse consument. THE JAGUAR 53