Aufrufe
vor 2 Jahren

Jaguar Magazine 02/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Elektrische
  • Heel
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Jaar
  • Alleen
  • Waar
  • Achter

LEFT XXXXX “DE ROL VAN

LEFT XXXXX “DE ROL VAN VESPER LYND WAS EEN CADEAUTJE. IK HEB GEBOFT DAT IK ZO’N STERK, MENSELIJK PERSONAGE MOCHT SPELEN.” 46 THE JAGUAR

FILM & CULTUUR Green, hier tijdens het filmen met de Jaguar I-PACE, is dol op road movies als Mad Max: Fury Road en Thelma & Louise wel aankon. Maar ik had geweldige mensen om me heen die me hebben geholpen. Ze hadden echt engelengeduld. Ik begon laag bij de grond en ging steeds hoger. Het was fysiek zwaar, je moet er sterke armen en buikspieren voor hebben.” Dat is hoe Green haar rollen benadert: onverschrokken daarheen gaan waar nog geen andere acteurs zijn geweest. Ook als het betekent dat je op je kop moet rondtollen en je hoogtevrees moet overwinnen, in de ruimte of in een circustent. Met die instelling, koelbloedig maar doldriest, bedachtzaam maar avontuurlijk, evenzeer op haar gemak met haar zwakke als haar sterke kanten, heeft ze haar eigen plek gevonden. Green, zo weet de filmfan, is anders dan de rest. We spreken haar in een Londense studio, waar Green een elegant antiek bankstel opzoekt. Ze wordt omringd door groen en opgezette dieren, symbolisch voor haar wat wilde karakter én haar typische verzamelwoede. “Er is een heel bijzondere winkel in Parijs, Deyrolle genaamd”, vertelt ze, een blik gunnend op de wondere wereld van Eva Green. “Dat is de mooiste winkel ter wereld met opgezette dieren. Ze hebben er zeldzame vogels, kamelen, leeuwen, noem maar op. Ik heb er verschillende dingen gekocht, zoals een enorme stierenkop. Of liever gezegd, een uitgestorven voorouder van de stier, een oeros. Hij keek zo hulpeloos uit zijn ogen dat ik iets had van, ‘oké, jij gaat met mij mee naar huis.’ Het is een imposant dier!” OP NAAR DE STERREN Green ziet er zelf ook imposant uit. Ze heeft een avantgardistische, chique gothic-look. Met haar donkere, nachtblauwe haar en stevige laarzen toont ze haar flair en zelfvertrouwen. Green hecht duidelijk aan elan en een stoer individualisme, zowel in haar levenskeuzes als in haar werk. Meteen vanaf het begin van haar carrière manifesteerde Green zich als iemand die zichzelf en de geldende normen uitdaagt. Dat was al zo bij haar debuut in 2003 met The Dreamers, een typische provocerende filmhuisfilm van Bernardo Bertolucci. Haar ster rees door haar rol in het middeleeuwse epische drama Kingdom of Heaven (2005) van Ridley Scott, en vervolgens door Casino Royale (2006), waarmee Daniel Craig als de nieuwe 007 ’s werelds langstlopende filmserie op overtuigende wijze nieuw leven inblies. Green speelde Vesper Lynd, de geliefde van James Bond. “Die rol was een cadeautje”, mijmert ze. “Het was een sterke vrouw, de gelijke van Bond, en dat was cool. Het feit dat Bond echt verliefd op haar werd, gaf haar diepte. Het was een heel menselijk personage en ik heb geboft dat ik haar mocht spelen.” Was het lastig voor een Française om het deftige accent onder de knie te krijgen dat je van een Britse ambtenaar van Financiën verwacht? “Heel lastig”, bekent Green. “Ik weet nog dat mijn accent in The Dreamers super-Frans was — en ik maar denken dat mijn Engels zo goed was! Maar voor Casino Royale heb ik hard gewerkt met een heel goede dialectcoach. Ik moest van haar Britse films uit de jaren veertig kijken, met van die snedige dialogen. Je moet het ritme onder de knie krijgen. Dat was de clou.” Regisseur Martin Campbell vertelde later dat Green op de set stil en verlegen was. “Ze zonderde zich af. Ze had haar hond en haar dialectcoach. Amerikaanse sterren hebben vaak een hele entourage. In de roman Casino Royale heeft Vesper een mysterieus, duister aura. Bond merkt op dat je geen grip op haar krijgt, dat je haar nooit echt leert kennen. Eva heeft dat ook. Ik was heel erg in mijn nopjes met haar. Ze heeft het helemaal waargemaakt.” THE JAGUAR 47