Aufrufe
vor 11 Monaten

Jaguar Magazine 02/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Elektrische
  • Heel
  • Nieuwe
  • Eerste
  • Jaar
  • Alleen
  • Waar
  • Achter

RECORDBREKERS Het is

RECORDBREKERS Het is 11.00 uur en voor Vincent Radermecker is de ochtend in razend tempo verlopen: 15 rondes op volle snelheid op de legendarische Duitse Nordschleife. In de boardroom van Jaguar's testcentrum op de Nürburgring geniet hij daarom heel even van een welverdiende rustpauze voordat de middagsessie met nog eens 15 rondes plankgas van start gaat. Als duurzaamheid-testrijder bij Jaguar is het Vincents taak om op dit machtige 20,8 kilometer lange circuit pre-productie auto's naar de limiet te jagen. Zo moet hij ontdekken of de setup van de auto correct is en technici van data voorzien zodat indien nodig naar oplossingen gezocht kan worden om de auto te verbeteren. Het klinkt misschien als een fantastische baan, maar het is allesbehalve eenvoudig. De voormalige Formule 1-legende Jackie Stewart noemde de Nürburgring Nordschleife ooit eens de Groene Hel en het circuit is dan ook net zo berucht om de talloze ongevallen als dat het bewierookt is om de racegeschiedenis. De 'Ring' telt 73 lange en korte bochten, de baan klimt en daalt, doet een aanslag op de camber van de banden, heeft blinde heuvels, hobbels en een gebrek aan run-off gebieden. Kortom, geen circuit voor roekeloze coureurs. De kleinste vergissing kan resulteren in een ramp. Dit alles is dan ook de reden dat zoveel autofabrikanten, waaronder Jaguar, hun nieuwe auto’s op de Nürburgring testen; als een auto het hier overleeft, kan hij alles aan. Maar soms gaat het om meer dan overleven alleen. Het eliteteam van Special Vehicle Operations achter de ontwikkeling van de Jaguar XE SV Project 8 had nog een andere drijfveer. De uit de kluiten gewassen prestatiegerichte sedan moest namelijk een flinke storm binnen de autowereld veroorzaken. Aldus geschiede op 29 november 2017. Op die dag vestigde Vincent met de Project 8 een nieuw baanrecord voor productiesedans op de gevreesde en geliefde Nordschleife. Maar het klokken van 7 minuten en 21,23 seconden op dit meer dan uitdagende asfaltlint ging niet zonder slag of stoot. Met meer dan tien jaar ervaring en bijna 8.000 rondes op de Ring bleek Vincents vorige carrière als professioneel coureur van doorslaggevend belang. “Om hier een nieuw record neer te zetten is een beetje vergelijkbaar met racen”, legt hij uit. “Het is essentieel dat je in geen enkele bocht en op geen enkel stukje asfalt een vergissing maakt, alles moet perfect zijn. Je kan niet aan het verleden denken en zelfs niet meer dan vijf of zes seconden vooruitkijken, want dat is de enige tijd waar je controle over hebt. En als je al een fout hebt gemaakt, is het al gebeurd en heeft het geen zin om er nog over na te blijven denken. “Je kunt niet vooruitlopen op wat er over 30 seconden gebeurt, omdat je er op dat moment geen contact mee hebt. Het enige dat telt is de volgende bocht, meer niet. Alles draait om concentratie en precisie op dat ene moment. Zodra je je focus verliest, gaat het fout.” In de aanloop naar die recordtijd van 7:21 had Vincent al drie dagen in de Project 8 getest. “We hebben drie of vier recordpogingen gedaan”, vertelt hij. “De weersomstandigheden waren niet optimaal. 's Morgens was de baan vochtig zodat we steeds tot de middag moesten wachten. De banden moeten een bepaalde temperatuur hebben en de omstandigheden moeten helemaal optimaal zijn voordat we een poging kunnen wagen.” En uiteraard moet de auto in optimale staat verkeren. Het binnen een jaar ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van deze handgemaakte supersedan met 5,0-liter motor (440 kW/600 pk) was beslist geen sinecure. Om hem vervolgens klaar te stomen voor de Ring was bovendien nog wat extra druk op de ketel. “We hebben veel tijd en moeite gestoken in het verder verfijnen van de carrosseriedelen van de Project 8 om er zoveel mogelijk aerodynamisch voordeel uit te halen", zegt Luke Smith, Senior Designer van Special Vehicle Operations. PORTRETTEN: HANNAH SMILES, BRYN MUSSELWHITE 38 THE JAGUAR

JACK LAMBERT VEHICLE DYNAMICS ENGINEER VINCENT RADERMECKER DUURZAAMHEID-TESTRIJDER “ HET ENIGE DAT TELT IS DE VOLGENDE BOCHT… JE MAG GEEN ENKELE FOUT MAKEN” THE JAGUAR 39

ONELIFE #38 – English
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
MPuls 02/19
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
SeeMagazin 2018
KPM Magazin 2018
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst / Winter 2018
LfA-Magazin Frühjahr / Sommer 2018
LfA-Magazin Herbst / Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2017
LfA Magazin Herbst / Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2016
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
MPuls 02/19
M-Puls 1/2019 Stadtausgabe
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018