Aufrufe
vor 5 Jahren

Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Elektrische
  • Waar
  • Eerste
  • Jaar
  • Wereld
  • Zegt
  • Zoals
The future of mobility! By launching the new I-PACE, Jaguar is starting an electric revolution and is creating the world´s most desirable electric vehicle. With its performance of a sports car, but the eco-friendliness of an electric vehicle, the Jaguar I-PACE demonstrates a manifestation of advances in innovation and design. A vehicle designed for the roads of the future – showing the joys of going electric along the scenic Algarve, exclusive insights from key players as well as interesting facts and figures on the revolutionary I-PACE and the growing electric vehicle sector are covered in this issue.

JAGUAR XJ: 50 JAAR VAN

JAGUAR XJ: 50 JAAR VAN EEN ICOON 1979 SERIES 3 In 1979 werd de Series 3 geïntroduceerd. Het was een schitterende evolutie van de soort, mede dankzij de input van het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina. Designdetails die verder gingen dan subtiele proportionele veranderingen waren de vlakke portiergrepen, het weglaten van de voorste steekraampjes (voor wie zich die niet kan herinneren, dat waren de driehoekige stukjes glas vlak achter de A-stijl) en gegoten zwarte bumpers met geïntegreerde richtingaanwijzers. De Series 3 was zo’n succes dat hij 13 jaar in productie bleef en zijn opvolger, de XJ40, zelfs overlapte. Eveneens in 1979 bracht Sony een commercieel product op de markt waarmee mensen overal naar muziek konden luisteren, een minicassettespeler die gemakkelijk in een jaszak paste. De Walkman was licht en kon tegen een stootje en was dus ideaal voor joggers. Sony verkocht 200 miljoen exemplaren en het plaveide de weg voor de cd en later digitale muziekdiensten waardoor draagbare muziek tot op de dag vandaag onveranderd trendy is. DE SERIES 3 BLEEF 13 JAAR IN PRODUCTIE EN OVERLAPTE DAARMEE ZIJN OPVOLGER, DE XJ40 READY TO ROCK In 2018 gaf Iron Maiden-drummer Nicko McBrain aan Jaguar Land Rover Classic Works de opdracht om een ‘Greatest Hits’ Jaguar voor hem te bouwen, gebaseerd op een 1984 XJ6. De auto kwam tot leven dankzij de creatieve samenwerking tussen McBrain, Jaguar-ingenieurs en Jaguar Design Studio Director Wayne Burgess, een zelfverklaard ‘metal head’. Het project vergde meer dan 3500 manuren en ruim 4000 onderdelen moesten worden gereviseerd, vervangen of opnieuw ontworpen. Plus natuurlijk de aanzienlijke hoeveelheid modificaties aan het exterieur, het interieur, de aandrijflijn en wielophanging. Maar daarna was de droom-XJ van McBrain klaar om de weg op te gaan. Ready to rock. FOTOGRAFIE: SONY; DORLING KINDERSLEY: GARY OMBLER / MUSEUM OF DESIGN IN PLASTICS, BOURNEMOUTH ARTS UNIVERSITY, UK; PAPA FOXTROTT 74 THE JAGUAR

1986 XJ40 In 1986 werd de XJ6 gelanceerd, die later onder Jaguar-liefhebbers bekend zou worden onder zijn interne codenaam XJ40. Met zijn meer hoekige ontwerp was dit een belangrijke breuk met het ontwerp de vorige drie series van de XJ, maar hij bleef onveranderd trouw aan de traditionele materialen die voor het interieur werden gebruikt. Het was ook het eerste Jaguar-interieur dat gestoeld was op een gedegen ergonomische studie en de bestuurder werd verrast met een van achteren verlicht instrumentenpaneel en digitale display. Hij was verder voorzien van een nieuwe wielophanging die miljoenen kilometers getest was door het team van hoofdingenieur Jim Randle (de opvolger van Bob Knight), die sinds de jaren zeventig aan de update had gewerkt. Tijdens de levenscyclus van de XJ40 ontwikkelde Sir Tim Berners-Lee in 1989 het zogeheten World Wide Web, waar nu alle kennis van de wereld ligt opgeslagen en dat vrij toegankelijk is voor iedereen met een internetverbinding. Zijn vinding is nu de voornaamste informatiebron voor mensen overal ter wereld. 1994 X300 In het midden van de jaren 90 keerde de X300, het eerste model van Jaguar sinds de overname door Ford in 1990, terug naar rondere vormen, in carrosseriekleur gespoten bumpers en zag het de introductie van een potente XJR met markante mesh-grille. De nieuwe 4,0-liter Supercharged motor met 326 pk, een debuut voor een premium productiesedan, zorgde ervoor de X300 op de weg niet teleurstelde. Toen de facelift in 1997 op de markt kwam, maakten we ook kennis met de eerste plasma-tv ter wereld, de QFTV van Fujitsu, die de slanke toekomst van tv-apparaten in beeld bracht. De onderscheiden productontwerper Ron Arad lanceerde ondertussen de hoogst ongebruikelijke organische Fantastic Plastic Elastic-stoel met doordacht gebruik van lichte materialen. Arad was geen vreemde in de wereld van autodesign. Hij maakte namelijk ooit naam door een stoel van een Rover om te toveren tot luie fauteuil. THE JAGUAR 75