Aufrufe
vor 5 Jahren

Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Elektrische
  • Waar
  • Eerste
  • Jaar
  • Wereld
  • Zegt
  • Zoals
The future of mobility! By launching the new I-PACE, Jaguar is starting an electric revolution and is creating the world´s most desirable electric vehicle. With its performance of a sports car, but the eco-friendliness of an electric vehicle, the Jaguar I-PACE demonstrates a manifestation of advances in innovation and design. A vehicle designed for the roads of the future – showing the joys of going electric along the scenic Algarve, exclusive insights from key players as well as interesting facts and figures on the revolutionary I-PACE and the growing electric vehicle sector are covered in this issue.

“OP SCHAATSEN HEB JE

“OP SCHAATSEN HEB JE MEER DIRECTE CON- TROLE. IN EEN AUTO MOET JE PROBEREN TE ONTSPANNEN EN VERTROUWEN OP DE AUTO” TAMARA KAJAH

ICE ACADEMY DOWNHILL ICE CROSS RACING DE SNELSTE SPORT OP SCHAATSEN IN EEN PAAR WOORDEN De deelnemers racen met snelheden tot 80 km/h naar het einde van een ijsparcours vol haarspelbochten, jumps en verticale drops. Wat begon als enkele eenmalige evenementen is inmiddels uitgegroeid tot de Red Bull Crashed Ice wereldtour, met wedstrijden overal ter wereld. De races trekken duizenden toeschouwers, die met eigen ogen willen zien wie wereldkampioen wordt bij de mannen, vrouwen en junioren PARKOERS 1: DE SLALOM Eerst laten Jan en Andre hun leerlingen zien hoe de experts het doen. Mirko zit in de passagiersstoel van de F-PACE terwijl Jan de auto moeiteloos tussen de verkeerskegels stuurt op een parkoers van 300 meter lang. “Gas, gas los, stuur, corrigeer en weer op het gas”, legt hij uit. Klinkt eenvoudig. Mirko ontdekt echter al snel dat het allesbehalve eenvoudig is. Hij worstelt met het stuur terwijl de auto van links naar rechts glijdt. “Twee handen aan het stuur!”, herinnert Jan hem herhaaldelijk. Na een paar rondjes krijgt hij echter de smaak te pakken en stuurt hij de auto vol vertrouwen tussen de kegels door. Tamara toont zich onder de indruk. “De lat ligt aardig hoog”, merkt ze op. Klinkt daar sportieve trots in door? “Absoluut. Ik kan er niet tegen als ik ergens niet goed in ben.” In eerste instantie is ze voorzichtiger dan Mirko, maar ze blijkt een snelle leerling. “Helemaal te gek!”, roept ze uit als ze de auto na een paar rondjes aan de kant zet. Op de vraag of haar persoonlijke ervaring op ijs een bonus is achter het stuur, antwoordt ze: “Op schaatsen heb je veel meer directe controle. In een auto moet je proberen te ontspannen en erop vertrouwen dat je auto je naar een bepaald punt voert.” Het klinkt logisch, maar rijden op ijs is iets heel anders dan onder normale omstandigheden, legt Andre uit: “Het vergt veel minder stuurwerk. Je behoudt de controle via het gas- en rempedaal.” PARKOERS 2: DE GROTE CIRKEL Nu ze een gevoel hebben voor hoe de auto’s reageren op scherpe bochten en snelheidsveranderingen, is het tijd voor de grote cirkel, een 200 meter brede diameter die bedoeld is om te driften. Ook hier geven de instructeurs eerst het goede voorbeeld. De sneeuw vliegt op terwijl ze de auto’s vloeiend en in een hoek van bijna 90 graden in de rondte sturen. Een indrukwekkend schouwspel van beheerste snelheid. Tamara en Mirko passen zich verbluffend snel aan. “Ik ben onder de indruk, maar tegelijk verbaast het me niet”, zegt Jan als hij kijkt hoe Tamara het ovale parkoers bedwingt. “Atleten hebben vaak een goede coördinatie tussen oog en hand en weten zich nieuwe vaardigheden snel eigen te maken. Hoewel… misschien was ik iets te voorbarig…”, voegt hij toe terwijl Tamara in een sneeuwhoop drift. Een herinnering aan hoe klein de marges zijn en iets om over na te denken als de schemer over het meer valt en de eerste dag erop zit. De F-TYPE SVR (boven) en F-PACE S (linksonder) bieden elk een andere belevenis op het ijs. De eerstgenoemde is sportief en dynamisch in bochten, de tweede zoekt het juist in een balans tussen snelheid en comfort PARKOERS 3: ALLES IN ÉÉN De volgende dag is het schitterend weer. Het ijs glinstert in de zon en het meer is omgeven door een blauwe lucht en met sneeuw bedekte heuvels. Maar het is met 25 graden onder nul ijzig koud. Hoog tijd om in de F-PACE te stappen voor het derde parkoers. Het is een mix van scherpe en flauwe bochten waar de bestuurders in praktijk moeten brengen wat ze gisteren geleerd hebben. Het is een test van concentratie, geduld en vaardigheid: nauwkeurig sturen in combinatie een fluwelen bediening van de pedalen en het vermogen om de ideale lijn door de bochten te vinden. Er blijven wel wat momenten van aarzeling en over- en onderstuur, maar het is duidelijk dat Tamara en Mirko in korte tijd veel geleerd hebben. THE JAGUAR 53