Aufrufe
vor 11 Monaten

Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Elektrische
  • Waar
  • Eerste
  • Jaar
  • Wereld
  • Zegt
  • Zoals
The future of mobility! By launching the new I-PACE, Jaguar is starting an electric revolution and is creating the world´s most desirable electric vehicle. With its performance of a sports car, but the eco-friendliness of an electric vehicle, the Jaguar I-PACE demonstrates a manifestation of advances in innovation and design. A vehicle designed for the roads of the future – showing the joys of going electric along the scenic Algarve, exclusive insights from key players as well as interesting facts and figures on the revolutionary I-PACE and the growing electric vehicle sector are covered in this issue.

NELSON PIQUET JUNIOR

NELSON PIQUET JUNIOR “ALS IK EEN WEEKEND VRIJ BEN, RIJD IK VAAK NAAR ITALIË OM TE KARTEN. IK BEN EEN COUREUR EN DAT BETEKENT DAT IK WIL RACEN” Nelson Piquet Jr. zal het waarschijnlijk ontkennen, maar zijn deelname aan de eerste race van het ABB FIA Formule E-kampioenschap, eind 2014 in Beijing, was een enorme opsteker voor de nieuwe racecategorie. Piquet Jr. was een van de weinige coureurs aan de start die al zo’n beetje alle titels had gewonnen tot aan de Formule 1. En dan is er natuurlijk zijn achternaam, die bij talloze racefans gelijk de herinnering aan zijn vader oproept die in de jaren 80 naam maakte in het eerste turbotijdperk van de Formule 1. Piquet Jr. pakte in het eerste seizoen de wereldtitel. Vier jaar later is de Formule E een bloeiende racecategorie. Steeds meer grote namen zien het als een belangrijke aanvulling op de race om elektrische auto’s zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor het grote publiek. Het Panasonic Jaguar Racing-team is inmiddels voor het tweede seizoen van de partij en boekt snelle vooruitgang. De ruime ervaring van Piquet Jr. is hierbij van grote waarde. “Jaguar heeft een grote geschiedenis in de autosport en het is daarom prachtig om deel uit te maken van dit team”, zegt Piquet Jr. als The Jaguar met hem bijpraat over zijn ervaringen tot nu toe. “Het gaat heel erg goed dit seizoen en als het zo doorgaat, maken we grote kans om op het podium te staan. Het is erg inspirerend om er deel van uit te maken en te zien dat Jaguar alles in het werk stelt om baanbrekend te zijn in de elektrische autosport.” F1, Le Mans, World Rallycross (WRC), NASCAR de Braziliaan deed overal aan mee. Toch is de sfeer rond de Formule E iets heel speciaals, zegt hij. “Wat de Formule E voor dit kampioenschap heeft opgezet, is heel uniek. Zelfs de grootste criticasters kunnen niet ontkennen dat deze opzet uitstekend werkt. Wat mij betreft is deze categorie op dit moment helemaal perfect.” Zijn eigen weg naar de top vertoont een vertrouwd patroon, maar is desondanks niet minder indrukwekkend. Hij is geboren in Duitsland, maar verhuisde op achtjarige leeftijd naar Brazilië waar zijn vader hem gelijk leerde karten. “Na school ging ik elke dag naar de kartbaan en bleef er rondhangen totdat het donker was. Ik probeerde zoveel mogelijk in me op te nemen”, vertelt hij. Na als 17-jarige in de Zuid-Amerikaanse F3 te hebben geracet, verhuisde hij naar Engeland waar het team van Piquet Sports al deelnam aan het prestigieuze Britse Formule 3-kampioenschap. Zes raceoverwinningen brachten hem in 2004 de titel, waarna hij overstapte op de GP2. In die categorie racete hij in 2006 tegen jonge coureurs als Nico Rosberg en Lewis Hamilton; in het eindklassement finishte hij dat jaar als tweede achter de Brit. Daarna volgde de F1, waar zijn plannen in aanvaring kwamen met de politieke (en persoonlijke) spelletjes van de F1. Met een vastberadenheid die deed denken aan zijn vader en een ontoombare drang om te willen winnen sleepte hij zich door enkele van de meest frustrerende tijden. Zijn raceactiviteiten omvatten nu verschillende categorieën en dit zegt veel over zijn veelzijdigheid. Betekent dit dat hij zich steeds maar weer moet aanpassen? “Ik heb er echt geen enkele moeite mee om te switchen en geniet juist van de diversiteit”, zegt hij. “Een paar jaar geleden moet ik eens binnen een week een IndyCar testen, deelnemen aan een rallycross én een Formule E-race. Geweldig, toch?! Ik hou van de uitdaging en strijd binnen de Formule E en geniet tegelijk met volle teugen van de stockcarraces die ik dit jaar in Brazilië doe. En als ik de kans krijg doe ik elk jaar aan de 24 Uur van Le Mans mee. Als ik een weekend vrij ben, rijd ik vaak naar Italië om te karten. Ik ben nu eenmaal een coureur en dat betekent dat ik wil racen.” Over dit laatste heeft hij in de Formule E geen klagen. Hoewel het hoorbaar verschilt van bijvoorbeeld de Formule 1, biedt de elektrische evenknie genoeg wiel-aan-wiel gevechten tijdens de zeer intense races. En omgaan met de elektrische energie is daarbij een unieke uitdaging, legt Piquet Jr. uit. “De auto’s gedragen zich grotendeels zoals elke andere raceauto, alleen worden ze aangedreven door een grote accu. Het is tijdens de race enorm belangrijk hoe je met de energie omgaat. Het is een vaardigheid waar ik me al sinds mijn eerste race op richt en hierdoor kan ik vaak later dan anderen de pits bezoeken om van auto te wisselen. Voor je tweede stint heb je dan meer bruikbare energie beschikbaar zodat je net even meer kan pushen dan de andere coureurs.” Volgend seizoen moeten de auto’s het een hele race uit kunnen houden. In plaats van een tweede auto, krijgen de coureurs dan de beschikking over twee verschillende power modes. Piquet Jr.: “Dat is een goede zaak omdat variabelen de races interessanter maken.” Piquet Jr. is trots op de ontwikkeling van de Formule E. “Kijk nou eens naar de laatste race van het eerste seizoen, in Londen. Tijdens het hele weekend waren er 60.000 bezoekers, het was afgeladen vol. En het is natuurlijk geweldig dat we in de binnensteden van Paris, Rome, New York en Hong Kong kunnen racen.” Maar buiten dit alles is er vooral één mantra dat hem motiveert. “Alles wat ik doe, doe ik vol overgave. Een paar jaar lang was Formule 1 een deel van mijn leven, maar sindsdien heb ik heel veel andere dingen gedaan. En ik vind het fantastisch dat ik nu een bijdrage kan leveren aan Panasonic Jaguar Racing.” 38 THE JAGUAR

VOLGENDE STAP: ELEKTRISCH RACEN VOOR DE I-PACE eTROPHY Later dit jaar gaat het vijfde Formule E-seizoen van start en dat valt dit jaar samen met een historisch moment, namelijk het debuut van een nieuwe raceklasse: de Jaguar I-PACE eTROPHY. Deze eerste internationale raceklasse voor geheel elektrische productieauto’s gaat een supportrol vervullen tijdens de raceweekenden van het FIA Formule E-wereldkampioenschap. Maximaal 20 geheel identieke Jaguars I-PACE zullen het daarin in 10 races overal ter wereld tegen elkaar opnemen. Ze worden speciaal ontwikkeld en gebouwd door het team van Jaguar Land Rover Special Vehicles Operations. De elektrische I-PACE eTROPHY-auto’s combineren de prestaties van een raceauto met alle karakter- en rijeigenschappen van de normale I-PACE. Met de introductie van de I-PACE eTROPHY zal een volledige reeks van geëlektrificeerde races zijn weg vinden naar fans en coureurs, gedreven door Jaguar en zijn missie om wereldwijd het voortouw te nemen in volledig elektrisch racen. Voor meer informatie, zoek online naar: Jaguar I-PACE eTROPHY THE JAGUAR 39

Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
M-Puls 1/2019 Stadtausgabe
ONELIFE #37 – English
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
SeeMagazin 2018
KPM Magazin 2018
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – American English
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst / Winter 2018
LfA-Magazin Frühjahr / Sommer 2018
LfA-Magazin Herbst / Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2017
LfA Magazin Herbst / Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2016
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
MPuls 02/19
M-Puls 1/2019 Stadtausgabe
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018