Aufrufe
vor 5 Jahren

Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Elektrische
  • Waar
  • Eerste
  • Jaar
  • Wereld
  • Zegt
  • Zoals
The future of mobility! By launching the new I-PACE, Jaguar is starting an electric revolution and is creating the world´s most desirable electric vehicle. With its performance of a sports car, but the eco-friendliness of an electric vehicle, the Jaguar I-PACE demonstrates a manifestation of advances in innovation and design. A vehicle designed for the roads of the future – showing the joys of going electric along the scenic Algarve, exclusive insights from key players as well as interesting facts and figures on the revolutionary I-PACE and the growing electric vehicle sector are covered in this issue.

MARKE IAN CALLUM

MARKE IAN CALLUM DIRECTOR OF DESIGN “De vrijheid om iets zo afwijkends voor Jaguar te ontwerpen en de mogelijkheden die dat met zich meebracht, maakten het een heel bijzondere ervaring”, vertelt Ian Callum over hoe hij in 2014 aan de I-PACE begon. “Ik wilde van meet af aan een auto maken die er anders uitzag, en die tegelijk zijn elektrische aandrijflijn zou weerspiegelen. Je kunt al snel vastgeroest raken in het ontwerpproces van auto’s, maar elektrische auto’s bieden de mogelijkheid om iets nieuws te produceren, zonder dat keurslijf. Als je van de grond af met nieuwe basisprincipes begint, ga je als vanzelf dicteren hoe de toekomst van elektrische auto’s eruit zal zien en niet alleen voor Jaguar.” Callum en zijn designteam volgden de principes van het sportauto-ontwerp met een middenmotor, waardoor de massa van de I-PACE visueel naar voren wordt gestuwd. Dit levert een dynamische vorm op die is geïnspireerd door Callums Jaguar C-X75 concept uit 2010, een hybride supercar. “Hij is duidelijk gedefinieerd en heeft een ander profiel dan je van een SUV zou verwachten. We wilden benadrukken dat een SUV er niet statisch uit hoeft te zien”, aldus Callum. “De I-PACE oogt niet als een typische SUV en dat is mooi, want ik wilde niet dat de mensen er een specifiek label op zouden plakken. Ik wilde een auto ontwerpen die op natuurlijke wijze uit zijn onderstel oprijst, gecombineerd met het enigszins overdrevene en opwindende dat inherent is aan Jaguar. Het mooie aan de I-PACE is dat hij absoluut integer is in zijn ontwerp. Hij is niet geforceerd: het is een heel oprechte auto.” MARIA XIMENA ODIO THERMISCH INGENIEUR ACCU-RESEARCH Met het ontwerp van de I-PACE is Jaguar een nieuwe weg ingeslagen, maar het is de elektrische aandrijflijn die de revolutie bij het bedrijf pas echt in gang heeft gezet. Thermisch ingenieur Maria Ximena Odio is een van de drijvende krachten van het Jaguar-team dat zorgde dat de 36 accumodules van de I-PACE met 12 cellen per stuk efficiënt samenwerken om de benodigde capaciteit te leveren. En dat is niet eenvoudig, zo vertelt Ximena Odio. “Allereerst bouwden we een zogenaamd thermisch accumodel. Dat is een voorspellingsmodel waarmee we de benodigde koelstrategieën voor de accu ontwikkelen”, vertelt ze. “Met dit model konden we zien hoe de accucellen warmte ontwikkelden en de modules die warmte naar het koelsysteem afvoerden. Er kwamen heel wat metingen aan te pas om te voorspellen hoe de accu’s zouden reageren op uiteenlopende rijomstandigheden. Maar het resultaat is er ook naar.” Het klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. De temperatuur van de accu’s in de elektrische aandrijflijn van de I-PACE speelt een sleutelrol bij de actieradius, prestaties en oplaadtijd van de auto, dus is het cruciaal om die precies goed te krijgen. Maar het is de moeite waard gebleken. “Er waren zoveel factoren in het spel bij het ontwikkelen van de aandrijflijn van de I-PACE, maar dit is de droombaan van iedere technische student. Voor mij is de I-PACE pure techniek die tot leven komt.” En de droom zal volgens de Costa Ricaanse ingenieur nog wel even voortduren. “Vanaf nu blijven de veranderingen zich opstapelen. We zijn nog maar net begonnen met accu’s.” 32 THE JAGUAR

“DE VERANDERINGEN BLIJVEN ZICH OPSTAPELEN. WE ZIJN NOG MAAR NET BEGONNEN MET ACCU’S” MARIA XIMENA ODIO OFFICIËLE BRANDSTOFVERBRUIKSCIJFERS VOOR DE I-PACE in l/100 km: 0,0; CO 2-uitstoot in g/km: 0. Officiële EU-testcijfers. Alleen ter vergelijking; in de praktijk kunnen de cijfers afwijken. Bereik: 480 kilometer. Cijfers gebaseerd op een productievoertuig en een standaardroute. Het bereik kan variëren, afhankelijk van de toestand van de auto en accu, de afgelegde route, de omgeving en de rijstijl. THE JAGUAR 33