Aufrufe
vor 5 Jahren

Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Elektrische
  • Waar
  • Eerste
  • Jaar
  • Wereld
  • Zegt
  • Zoals
The future of mobility! By launching the new I-PACE, Jaguar is starting an electric revolution and is creating the world´s most desirable electric vehicle. With its performance of a sports car, but the eco-friendliness of an electric vehicle, the Jaguar I-PACE demonstrates a manifestation of advances in innovation and design. A vehicle designed for the roads of the future – showing the joys of going electric along the scenic Algarve, exclusive insights from key players as well as interesting facts and figures on the revolutionary I-PACE and the growing electric vehicle sector are covered in this issue.

I-PACE

I-PACE DE EERSTE RIT resolutie. De audio is ongeëvenaard dankzij het zuivere 825 W Meridian Surround Sound System met vijftien speakers. En alle inzittenden zijn te allen tijde verbonden dankzij de InControl-apps (Apple en Android compatible), 4G Wi-Fi, Spotify en vele gepersonaliseerde instellingen. De chique, minimalistische cabine wemelt van de verfijnde snufjes, van de glanzend gepolijste knoppen en satijnzachte materialen tot de configureerbare ambianceverlichting en de vloermatten. De I-PACE heeft geen conventionele transmissie nodig, wat de ambiance in het interieur verder ten goede komt. Dit oog voor detail en slimme oplossingen is ook terug te vinden in de manier waarop het oplaadprobleem is opgelost. Opladen van de accu is uiteraard een wezenlijke, en afwijkende, realiteit van elektrisch autorijden. Maar de I-PACE is van de grond af aan opgebouwd om in alle opzichten aan de eisen van de nieuwe mobiliteit te kunnen voldoen. De I-PACE is uitgerust met een 7 kW enkelfase wisselstroomboordlader met handige laadaansluiting, die discreet vlak boven het voorwiel in het voorspatbord is aangebracht 3 . U kunt de auto opladen via een standaard stopcontact thuis, met een door Jaguar goedgekeurde thuislader van 7 kW 4 of een snellader van 50 kW gelijkstroom. Met een geautoriseerde laadpaal, een industrieel stopcontact of een CEE-stopcontact voegt u tot 35 kilometer actieradius per uur toe. In het openbaar opladen is al even eenvoudig. Een gelijkstroomlader van 50 kW voegt gemiddeld 270 kilometer actieradius per uur toe 5 , zodat u onderweg in no time flink wat bereik toevoegt. En de I-PACE is op de toekomst voorbereid, want hij is ontworpen voor een laadsnelheid tot 100 kW gelijkstroom. Na onze tocht van 225 kilometer, inclusief de eisen van een uitgebreide rijtest, hadden we nog ongeveer 40 procent van onze actieradius van 480 kilometer over, en met de 7 kWlader van het hotel zaten we die avond in ongeveer vijf uur weer op 90 procent. Een verrassend en bekoorlijk onderdeel van dat proces vooral ’s nachts is het lampje dat vlak onder de laadaansluiting het Jaguar-logo op de grond schijnt. Een serie gekleurde lichtjes vertelt dat het laadproces inderdaad is begonnen; en als de accu volledig is opgeladen, gaan de lichtjes vanzelf uit. Als SUV moet de I-PACE ook korte metten kunnen maken met ruigere wegen. We nemen de proef op de som op de oneffen kustwegen van de Algarve vlak voor onze laatste halte Sagres, een stad die beroemd is om de zeevaartschool die ontdekkingsreiziger Hendrik de Zeevaarder er in de 15e eeuw stichtte, maar die tegenwoordig bekender is om haar bierexport. Tijdens deze laatste etappe laten we het Adaptive Dynamics-systeem 6 zijn ding doen, en het strijkt iedere DE I-PACE BELICHAAMT DE GEEST VAN INNOVATIE oneffenheid glad, ondanks de grote 22”-velgen waarover onze uitvoering beschikt. Het weer is de hele reis warm en droog geweest. Maar tegen het eind van de rit krijgen we een bui op ons dak, zodat we mooi het all-wheel-drivesysteem kunnen testen. De I-PACE ligt rotsvast op de weg, presteert als een achteraangedreven auto, maar met de grip en stabiliteit van een all-wheel-drive. Het is een geweldige combinatie. En we hebben een scala van technische foefjes achter de hand voor als het weer echt slecht wordt. Low Traction Launch biedt optimale regeling van het aandrijfkoppel wanneer u wegrijdt vanuit stilstand. De state-of-the-art All Surface Progress Control-modus stelt u in staat om een constante snelheid aan te houden onder uitdagende omstandigheden, zoals een gladde ondergrond. Het systeem is actief tussen 3,6 en 30 km/h. En de Adaptive Surface Response standaard op de I-PACE First Edition en optioneel op de andere modellen detecteert de wegomstandigheden en stelt de motor- en reminstellingen voortdurend bij voor een slipvrije, beheerste voortgang. Het praktisch nut van de I-PACE blijkt eveneens uit het flexibele laadvermogen. De bagageruimte achter de achterbank bedraagt 656 liter 7 , en met de achterbank neergeklapt zelfs 1453 liter 8 . Ideaal voor het vervoer van een omvangrijke foto-uitrusting op een reportage als de onze. Er is zelfs nog 27 liter extra bagageruimte onder de motorkap, wat ideaal bleek voor onze kleinere tassen. Van voor naar achter, van links naar rechts heeft de I-PACE het helemaal voor elkaar. Dit is een compromisloze auto voor liefhebbers, die de innovatieve geest van een nieuwe mobiliteit belichaamt. Terwijl de I-PACE de wegen van de wereld verovert, zorgt Jaguar dat onze dromen over die nieuwe mobiliteit uitkomen. OFFICIËLE BRANDSTOFVERBRUIKSCIJFERS VOOR DE I-PACE in l/100km: 0. CO 2-uitstoot g/km: 0. Officiële EU-testcijfers. Alleen ter vergelijking; in de praktijk kunnen de cijfers afwijken. Bezoek jaguar.com voor meer informatie over de nieuwe I-PACE en om uw eigen versie te configureren. 3: Een 7 kW stroomtoevoer is in de meeste landen beschikbaar. 4: Jaguar heeft geautoriseerde samenwerkingsverbanden voor de infrastructuur van oplaadpunten in alle landen waar de I-PACE beschikbaar is. Onze partners voor infrastructuur zijn beschikbaar om u te adviseren over de beste oplossingen. Uw Jaguar dealer geeft u graag meer informatie.5: Een snellader met gelijkstroom levert grote hoeveelheden energie in korte tijd. De laadsnelheid neemt af naarmate de accu zijn volledige capaciteit bereikt, daarom is het in de meeste gevallen sneller om de accu tot 80 procent of tot de verder benodigde actieradius op te laden via een snellader. 6: Adaptive Dynamics is alleen verkrijgbaar op auto’s die zijn uitgerust met Active Air Suspension. 7: De bagageruimte is 18 liter minder indien de auto is voorzien van Active Air Suspension. 8: De bagageruimte is 18 liter minder indien de auto is voorzien van Active Air Suspension en 10 liter meer met het optionele panoramisch dak. 22 THE JAGUAR

Elektrificatie vereenvoudigd: de I-PACE is een volledig nieuw ontworpen auto en doet daarom ook geen enkel compromis. Duidelijke displays, een intuïtief interieurontwerp en de nieuwste technologie voor snel en zorgeloos opladen THE JAGUAR 23